اینتل می‌گوید کابوس ناپایداری پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ بالأخره به پایان رسید

شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۱
مطالعه 2 دقیقه
بنچمارک پردازنده‌ی اینتل Core i9-13900K
طبق گفته‌ی اینتل، به‌روزرسانی بایوس می‌تواند ناپایداری پردازنده‌های دسکتاپی نسل ۱۳ و ۱۴ اینتل را پایان دهد.
تبلیغات

اینتل ادعا می‌کند که مشکل ناپایداری پردازنده‌های دسکتاپی نسل ۱۳ و ۱۴ خود را به‌طور کامل برطرف کرده است.

در حالی که تیم آبی همچنان پردازنده‌هایی را که قبلاً آسیب دیده‌اند، گردن نمی‌گیرد، اکنون تأیید می‌کند که نوسانات شیفت ولتاژ حداقل (Vmin Shift Instability) علت اصلی ناپایداری و کرش‌های غیرمعمولی پردازنده‌ها در چند ماه گذشته بوده است.

به‌گزارش ورج، اینتل اعلام کرد چهار سری از تدابیر پیشگیرانه‌ای که در قالب به‌روزرسانی میکروکد بایوس مادربردها ارسال کرده است، کابوس ناپایداری را کاملاً و به‌طور دائم حل می‌کند.

پیش از این، اینتل وجود ناپایداری شیفت ولتاژ حداقل را علت اصلی یا تنها علت کرش‌های غیرمعمول پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ نمی‌دانست، اما اکنون اعتراف کرده است که همین مسئله باعث خرابی پردازنده‌ها شده بود. مشکل Vmin Shift زمانی رخ می‌دهد که پردازنده اینتل و مادربرد همراه آن، ولتاژ بیش از حدی درخواست کنند.

سناریوهای عملیاتی‌ای که می‌توانند به شیفت ولتاژ حداقل در پردازنده‌های تحت‌تأثیر منجر شوند و تدابیر برخورد با هریک از سوی اینتل منتشر شده‌اند:

  • تنظیمات تأمین توان مادربرد از راهنمای مصرف توان اینتل بالاتر برود. تدبیر: بازگشت به تنظیمات پیش‌فرض اینتل برای پردازنده‌های دسکتاپ نسل ۱۳ و ۱۴.
  • الگوریتم میکروکد eTVB که به پردازنده‌ اجازه می‌دهد در حالت‌های مصرف توان و حتی در دماهای بالاتر عمل کنند. تدبیر: میکروکد ۰x125 (ژوئن ۲۰۲۴) مشکل الگوریتم eTVB را رفع می‌کند.
  • الگوریتم میکروکد SVID که ولتاژهای بالایی را با فرکانس و مدت‌زمان خاصی درخواست می‌کند که می‌تواند به شیفت ولتاژ حداقل منجر شود. تدبیر: میکروکد ۰x129 (آگوست ۲۰۲۴) این مسئله را رفع می‌کند.
  • میکروکد و کد بایوسی که ولتاژهای زیادی وارد هسته می‌کند و می‌تواند به شیفت ولتاژ حداقل به‌ویژه در طول دوره‌های بیکاری یا فعالیت سبک منجر شود. تدبیر: میکروکد ۰x12B که شامل به‌روزرسانی‌های میکروکد ۰x125 و ۰x129 است، این مشکل را حل می‌کند.

اینتل می‌گوید که نصب آخرین به‌روزرسانی‌های میکروکد بایوس مادربرد به محافظت از پردازنده در مقابل آسیب‌پذیری‌های احتمالی، کمک خواهد کرد. در حال حاضر همه‌ی پردازنده‌های اینتل دارای گارانتی دوساله هستند.

مارک آنتونی رامیرز، سخنگوی اینتل، می‌نویسد: «به‌روزرسانی‌ میکروکد بایوس، مشکل پردازنده‌هایی را که قبلاً با مشکل ناپایداری ناشی از شیفت ولتاژ حداقل مواجه شده‌اند، حل نمی‌کند. مشتریانی که علائم ناپایداری را در پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ تجربه کرده‌اند، باید با نماینده‌ی اینتل، یا تولیدکننده‌ی کامپیوتر تماس بگیرند.»

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات