کم‌مصرف، پرقدرت و مجهزبه واحد هوش مصنوعی؛ پردازنده‌های Core Ultra 200S اینتل رونمایی شدند

پنج‌شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۴
مطالعه 5 دقیقه
لوگو اینتل روی پردازنده‌های Intel Core Ultra 200S
پردازنده‌های سری Core Ultra 200S با وعده‌ی ارائه‌ی قدرت چشمگیر از راه رسیدند؛ این تراشه‌ها بسیار کم‌مصرف‌تر از پردازنده‌های نسل ۱۴ شده‌اند.
تبلیغات

اینتل پس از مدت‌ها سرانجام به‌طور مستقیم اعتراف کرد که پردازنده‌های کلاس دسکتاپش بسیار داغ می‌شوند و انرژی زیادی مصرف می‌کنند؛ اما همزمان، وعده‌ی رفع مشکل را داده است. تراشه‌های دسکتاپ نسل جدید این شرکت که در ۲۴ اکتبر (۳ آبان) عرضه می‌شوند و Core Ultra 200S نام دارند، روی معیار عملکرد به ازای وات متمرکز هستند تا گرمای کمتری تولید کنند و بهره‌وری آن‌ها بیشتر از تراشه‌های نسل قبل باشد.

پردازنده‌های جدید اینتل که با کدنام Arrow Lake S شناخته می‌شوند، نخستین‌ تراشه‌های دسکتاپ این شرکت با واحد عصبی (NPU) داخلی محسوب می‌شوند و به همین دلیل در پردازش هوش مصنوعی حرف‌های زیادی برای گفتن خواهند داشت.

یکی از مدیران اینتل در گفت‌و‌گو با ورج اعلام کرد که تراشه‌های خانواده‌ی ارو لیک قرار است بهترین عملکرد ممکن را در پلتفرم‌های دسکتاپ و لپ‌تاپ ارائه دهند. به گفته‌ی اینتل، پردازنده‌های ارو لیک قدرت پردازشی چشمگیر را در حالی ارائه می‌دهند که مصرف انرژی‌شان بسیار کمتر از نسل قبل است.

مشخصات فنی پردازنده‌های Intel Core Ultra 200S اینتل
Intel

در قلب معماری ارو لیک اینتل، تلاش‌های زیادی برای کاهش مصرف انرژی انجام گرفته است. هر دو پردازنده‌های نسل ۱۳ و نسل ۱۴ سری Core اینتل شدیدا پرمصرف بودند و در اغلب مواقع، انرژی بسیار بیشتری نسبت به پردازنده AMD مصرف می‌کردند؛ با این‌حال تراشه‌های سری Core Ultra 200S (نسل دوم Core Ultra) به هنگام انجام پردازش‌های ساده، مصرف انرژی را نصف می‌کنند و حتی به هنگام اجرای بازی‌ها، مصرف انرژی کمتری نسبت‌به نسل‌های قبل دارند.

کاهش مصرف انرژی تراشه‌های جدید اینتل بسیار چشمگیر است

به ادعای اینتل، تراشه‌های دسکتاپ نسل جدید این شرکت حدودا نیمی از انرژی موردنیاز مدل‌های قبلی را مصرف می‌کنند و در زمانی که از تنها یک هسته استفاده کنید، به‌طور مشابه نیمی از انرژی استفاده می‌شود. دررابطه‌با گیمینگ، بسته به نوع بازی و سنگین‌بودن آن، انرژی مصرفی بین ۵۰ تا ۱۵۰ وات خواهد بود.

اینتل در جلسه‌ی با حضور خبرنگاران، بازی Assassin’s Creed Mirage را روی پردازنده‌ی پرچمدار Core Ultra 9 285K اجرا کرد و به مقایسه‌ی آن با Core i9-14900K پرداخت. Core Ultra 9 285K توانست در عین مصرف ۸۰ وات انرژی کمتر، عملکرد هم‌سطح با 14900K یا حتی بهتر از آن را به‌نمایش بگذارد.

اینتل می‌گوید میزان کاهش مصرف انرژی در بازی‌هایی مثل Call of Duty: Modern Warfare III و F1 24 و Total War: Pharaoh به حداکثر ۵۸ وات می‌رسد. کاهش مصرف انرژی در برخی بازی‌ها مثل Warhammer: Space Marines 2 به عدد چشمگیر ۱۶۵ وات هم خواهد رسید.

قدرت پردازشی پردازنده‌های Intel Core Ultra 200S اینتل
Intel

بر اساس گفته‌ی اینتل، دمای پردازنده‌ی Core Ultra 9 285K به هنگام اجرای بازی‌ها با وضوح 1080p به‌میزان ۱۳ درجه‌ی سانتی‌گراد کمتر از 14900K است؛ البته به شرط استفاده از خنک‌کننده‌ی آل‌این‌وان ۳۶۰ میلی‌متری.

پردازنده‌های نسل دوم کور اولترا اینتل از سوکت جدید LGA-1851 استفاده می‌کنند، با این‌حال تمامی خنک‌کننده‌های آل‌این‌وان فعلی با سوکت موردبحث سازگارند. کورسیر در گفت‌و‌گو با ورج اعلام کرد تمامی خنک‌کننده‌هایی که از LGA-1700 پشتیبانی می‌کنند، با سوکت LGA-1851 سازگارند.

Core Ultra 9 285K به هنگام اجرای بازی‌ها با وضوح 1080p تا ۱۳ درجه‌ی سانتی‌گراد خنک‌تر از 14900K است

اینتل برای تولید پردازنده‌های سری Core Ultra 200S از نسل جدید فناوری پکیجینگ سه‌بعدی خود استفاده می‌کند و به واسطه‌ی همین فناوری، ابعاد تراشه‌ها ۳۳ درصد کوچک‌تر از تراشه‌های نسل ۱۴ است. در نتیجه‌ی استفاده از این فناوری، تغییراتی جالب در تراشه‌های اینتل پدیدار شده‌اند. مثلا تراشه‌ی پرچمدار Ultra 9 285K با ۲۴ هسته، ۲۴ ترد و بوست‌کلاک ۵٫۷ گیگاهرتز عرضه می‌شود؛ یعنی با بوست‌کلاک کندتر و هشت ترد کمتر از 14900K، چون اینتل تکنیک هایپرتردینگ را فدای بهره‌وری انرژی کرده است.

پردازنده‌ی رده‌بالای Ultra 9 285K قرار است هشت هسته‌ی اصلی و ۱۶ هسته‌ی کم‌مصرف داشته باشد. هسته‌های کم‌مصرف (E) ارتقا پیدا کرده‌اند و تأخیر آن‌ها کاهش یافته است. پردازنده‌ی موردبحث ۳۶ مگابایت کش هوشمند اشتراکی L3 به‌همراه ۳ مگابایت کش L2 به ازای هر هسته‌ی اصلی و ۴ مگابایت کش L2 به ازای هر هسته‌ی کم‌مصرف دارد.

تیم آبی می‌گوید تراشه‌ی Ultra 9 285K در پردازش‌های تک تردی حدود هشت درصد و در پردازش‌های چند تردی حدود ۱۵ درصد سریع‌تر از 14900K خواهد بود.

پردازنده‌های Intel Core Ultra 200S اینتل بنچمارک
Intel

اینتل بنچمارک‌هایی را با محوریت تراشه‌ی Ultra 9 285K منتشر کرده و تقابل آن را با تراشه‌های Ryzen 9 9950X و Ryzen 9 7950X3D در هنگام اجرای‌ بازی‌ها به‌نمایش گذاشته است. بر اساس بنچمارک‌ها، پرچمدار جدید اینتل در زمینه‌ی گیمینگ عملکرد پایاپای با 9950X دارد، اما وقتی مدل X3D وارد میدان می‌شود، AMD با اختلاف پنج درصدی برنده است. اینتل به وضوح اعتراف کرده است که AMD Ryzen 7 7800X3D بهترین پردازنده دسکتاپ دنیا برای اجرای بازی‌ها محسوب می‌شود.

با وجود شکست در بخش گیمینگ، پردازنده‌های جدید اینتل در بخش هوش مصنوعی و پردازش‌های مربوط‌به نرم‌افزارهایی مثل فتوشاپ عملکرد بسیار خوبی دارند.

تیم آبی می‌گوید واحد NPU در تراشه‌ی Ultra 9 285K قدرت ۱۳ تاپس دارد و به همین دلیل کامپیوترهای مجهزبه این تراشه، در دسته‌ی کامپیوترهای Copilot Plus مایکروسافت قرار نمی‌گیرند (این کامپیوترها باید واحد NPU با قدرت ۴۰ تاپس داشته باشند).

اینتل می‌گوید که قراردادن NPU با قدرت ۴۰ تاپس در تراشه‌ی Ultra 9 285K امکان‌پذیر است، اما چنین کاری به کاهش تعداد هسته‌های CPU یا حتی GPU منتهی می‌شود.

مشخصات مادربرد پردازنده‌های Intel Core Ultra 200S اینتل
Intel

روی‌کارآمدن سوکت LGA-1851 به معنی حضور مادربردهای جدید در بازار است. اینتل می‌گوید برای استفاده از تراشه‌های Core Ultra 200S به مادربردهای جدید سری Z890 نیاز خواهید داشت. مادربردهای سری ۸۰۰ از ۲۴ لاین PCIe 4.0 و حداکثر هشت SATA 3.0 و ۳۲ درگاه USB 3.2 پشتیبانی می‌کنند و به تراشه‌ی Wi-Fi 6E و اترنت یک گیگابیتی و بلوتوث ۵٫۳ و دو Thunderbolt 4 مجهزند.

اینتل گفته است که مادربردهای سری Z890 از حافظه‌ی DDR5-6400 و حداکثر ۴۸ گیگابایت رم به ازای هر DIMM و مجموعا ۱۹۲ گیگابایت رم پشتیبانی می‌کنند. مادربردهای سری ۸۰۰ توانایی پشتیبانی از رم‌های DDR4 را ندارند.

پردازنده‌های سری Core Ultra 200S اینتل اوایل آبان در دسترس قرار می‌گیرند. قیمت پردازنده اینتل مدل Core Ultra 9 285K به ۵۸۹ دلار می‌رسد و قیمت مدل‌های Core Ultra 7 265K و Core Ultra 5 245K به‌ترتیب ۳۹۴ دلار و ۳۰۹ دلار است. مدل‌های Ultra 7 265KF و Ultra 5 245KF که گرافیک داخلی ندارند، به‌ترتیب با قیمت ۳۷۹ دلار و ۲۹۴ دلار روانه‌ی بازار می‌شوند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات