پردازنده‌های دسکتاپ Arrow Lake بدون پسوند K احتمالاً از رم‌هایی با سرعت پایین‌تر پشتیبانی می‌کنند

سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۲
مطالعه 1 دقیقه
لوگو اینتل روی پردازنده‌های Intel Core Ultra 200S
ظاهراً برخی مدل‌های پردازنده‌ ارو لیک اینتل در پشتیبانی از رم پرسرعت محدودیت دارند.
تبلیغات

جزئیات عجیبی درباره‌ی پشتیبانی مادربرد ASRock مدل Z890 Taichi از سرعت‌ پایین‌تر رم در فضای مجازی منتشر شده و گفته می‌شود که این ویژگی بین پردازنده‌های Core Ultra 200S متفاوت است.

طبق پست یک افشاگر در ایکس، فقط پردازنده‌های ارو لیک دارای پسوند K می‌توانند از رم‌های اورکلاک‌شده در حد DDR5-9066 پشتیبانی کنند، در حالی که مدل‌های بدون پسوند K (فاقد قابلیت اورکلاک) حداکثر با سرعت رم DDR5-7200 سازگار خواهند بود. این موضوع، نقطه‌ضعف پردازنده اینتل در مواجهه با مادربردهای پریمیوم و به‌طور کلی برای رم DDR5 به‌شمار می‌آید.

سرعت ۶۰۰۰ مگاترنسفربرثانیه معمولاً برای مدل‌های پرچمدار پردازنده‌ AMD و اینتل مقدار مناسبی محسوب می‌شود؛ بااین‌حال، هنوز باید دید که آیا آخرین پردازنده‌های دسکتاپی هر دو شرکت می‌توانند از رم‌های سریع‌تری پشتیبانی کنند یا خیر. البته کیت‌های رم DDR5-7200 و DDR5-9066 وجود دارند، اما توجیه خرید رم پرسرعت در این شرایط کمی دشوار است.

در بسیاری از موارد، به‌ویژه در کاربردهای روزمره و کارهای سبک، افزایش سرعت رم تأثیر چندانی بر عملکرد کلی سیستم نخواهد داشت، زیرا عملکرد پردازنده به عوامل دیگری همچون معماری، تعداد هسته‌ها، و میزان کش نیز وابسته است. بااین‌حال،‌ گیمرها و کاربران حرفه‌ای معمولاً از اورکلاک رم بیشتر بهره‌مند می‌شوند.

هرچند که تفاوت در پشتیبانی پردازنده‌های ارو لیک S اینتل از سرعت‌های بالاتر رم باعث نارضایتی‌ شده است، به‌نظر نمی‌رسد که برای اکثر افراد مشکل چشمگیری به‌وجود بیاید. کاربرانی که برای خرید مادربرد گیمینگ Z890 هزینه می‌کنند، احتمالاً هرگز آن را با یک پردازنده‌ی بدون پسوند K ترکیب نخواهند کرد؛ زیرا مادربردهای رده‌بالا به‌ویژه چیپ‌ست‌های سری Z، معمولاً به‌طور خاص برای قابلیت‌های اورکلاک خریداری می‌شوند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات