کوالکام: اینتل با لونارلیک تمام واقعیت را نگفت؛ ما پیشتاز عملکرد در دنیای ویندوز هستیم

سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۸
مطالعه 7 دقیقه
اسنپدراگون
نبرد تراشه‌ها داغ‌تر می‌شود؛ کوالکام با ادعاهای جدید و برای رقابت سنگین با اینتل، برتری تراشه‌هایش را در بنچمارک‌ها به رخ کشید.
تبلیغات

کوالکام در رویداد شب گذشته‌ی خود از فرصت استفاده کرد تا برتری محصولاتش نسبت‌به پردازنده‌های سری Core Ultra 2 اینتل («لونار لیک) را به رخ بکشد. این شرکت ادعا می‌کند تیم آبی در بازاریابی خود تمام واقعیات را نگفته است.

کوالکام مجموعه‌ای از بنچمارک‌ها را به‌نمایش گذاشت که برخی از آن‌ها تکرار تست‌های قبلی درکنار نتایج لونار لیک اینتل بودند؛ البته تعدادی از این بنچمارک‌ها به‌طور خاص برای رد ادعای اینتل مبنی‌بر ارائه‌ی سریع‌ترین هسته‌های سی‌پی‌یو طراحی شده‌اند.

بدیهی به‌نظر می‌رسد که بخشی از تست‌های کوالکام به‌صورت گزینشی انتخاب شده‌اند تا برتری تراشه‌های سری اسپدراگون ایکس را نسبت‌به پردازنده اینتل سری لونارلینک بهتر نشان دهند.

کپی لینک

عملکرد بر حسب وات

کوالکام در نمودارهای مقایسه‌ی عملکرد پردازنده‌های خود نسبت‌به رقبا نشان داد که اسنپدراگون X1E-84-100 در گیک‌بنچ ازنظر عملکرد تک‌هسته‌ای تا ۱۰ درصد سریع‌تر از Core Ultra 7 Series 2 256V اینتل عمل می‌کند و ازطرفی مصرف برق پردازنده‌ی اینتل به ۳۸ درصد بیشتر است.

کوالکام ادعا می‌کند تراشه‌ی X1E-84-100 در تست چندهسته‌ای گیک‌بنچ تا ۵۲ درصد سریع‌تر از رقیب اینتلی خود عمی می‌کند و در این سناریو نیز مصرف برق لونارلیک ۱۱۳ درصد بیشتر است.

نتایج بنچمارک اسنپدراگون ایکس و اینتل لونارلینک در مصرف برق
نتایج بنچمارک اسنپدراگون ایکس و اینتل لونارلینک در مصرف برق

کوالکام در تست‌های جدیدش از بهترین پیکربندی پلتفرم Core Ultra Series 2 اینتل، یعنی Core Ultra 9 288V استفاده نکرده است؛ به‌نظر می‌رسد آن‌ها نتوانسته‌اند بهترین مدل سری لونارلینک را ازطریق خرده‌فروشی‌ها پیدا کنند.

نکته‌ی دیگر اینکه پردازنده‌ی اینتل روی لپ تاپ دل مدل XPS 13 تست شده است، درحالی‌که تراشه‌ی کوالکام روی لپ‌تاپ سامسونگ مدل گلکسی بوک ۴ اج ۱۶ موردبررسی قرار گرفت که ابعاد بزرگ‌تری دارد. باتوجه‌به ابعاد متفاوت لپ‌تاپ‌های اشاره‌شده، در دفع گرما نیز تفاوت‌هایی بین آن‌ها وجود دارد.

کپی لینک

سریع‌ترین هسته‌ها

سریرام دیگسیت، مدیر مهندسی کوالکام در گفت‌وگو با خبرنگاران به ادعای اینتل مبنی‌بر ارائه‌ی سریع‌ترین هسته‌ها در پردازنده‌های سری لونارلیک انتقاد کرد.

دیگسیت می‌گوید باتوجه‌به دردسترس نبودن پردازنده‌ی اینتل Core Ultra 288V، کوالکام از داده‌های ویدئویی PCWorld برای مقایسه‌ی عملکرد آن با تراشه‌ی اسنپدراگون X1E-84-100 استفاده کرد. کوالکام همچنین ادعا می‌کند که اینتل تست چندهسته‌ای را نادیده گرفته است و منظور تیم آبی از سریع‌ترین هسته‌ها، عملکرد تک‌هسته‌ای بوده است نه عملکرد همزمان هسته‌ها. کوالکام از این فرصت برای نشان‌دادن برتری خود استفاده کرد.

درحالی‌که اینتل از درصدها برای بیان توان پردازنده‌های سری لونارلینک خود بهره گرفت، کوالکام از امتیازات خام استفاده کرد.

کوالکام در تست تک‌هسته‌ای بنچمارک CineBench 2024، نشان داد اسنپدراگون X1E-84-100 با اختلاف ۳ امتیاز و Core Ultra 256V با اختلاف ۷ امتیاز، Core Ultra 288V را شکست می‌دهند. نکته‌ی جالب اینکه کوالکام برای 256V، از لپ‌تاپ سامسونگ گلکسی بوک ۵ پرو ۳۶۰ استفاده کرد.

تست عملکرد اسنپدراگون ایکس و اینتل لونارلینک در سرعت هسته ها
Qualcomm

کوالکام ادعا می‌کند تراشه‌ی ۱۲ هسته‌ای اسنپدراگون ایکس الیت X1E-80-100 تا ۹۲ درصد سریع‌تر از پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای اینتل Core Ultra 7 256V عمل می‌کند.

نتایج عملکرد اسنپدراگون ایکس و اینتل لونارلینک در تست چند هسته ای
Qualcomm

در تست تک‌هسته‌ای گیک‌بنچ ۶، کوالکام بار دیگر اشاره می‌کند X1E-84-100 پیروز میدان است.

نتایج عملکرد اسنپدراگون ایکس و اینتل لونارلینک در تست چند هسته ای
Qualcomm

در تست چندهسته‌ای گیک‌بنچ ۶، کوالکام ادعا می‌کند تراشه‌ی رده‌بالای آن تا ۴۴ درصد سریع‌تر از لونارلیک اینتل عمل می‌کند.

نتایج عملکرد چند هسته ای اسنپدراگون ایکس و اینتل لونارلیک
Qualcomm

وب‌سایت Tom's Hardware اشاره می‌کند در آزمایش‌های مختلف، تراشه‌های کوالکام در ازنظر عملکرد تک‌هسته‌ای گیک‌بنچ کمی بهتر از لونارلیک عمل می‌کنند و اسنپدراگون‌های ۱۲ هسته‌ای همچنان از تراشه‌های ۸ هسته‌ای لونارلیک پیشی می‌گیرند.

در نهایت، آزمایش SPECint را داریم که کوالکام نمی‌تواند آن را تکرار کند. این شرکت ادعا می‌کند که اینتل پیکربندی کامپایلر مورداستفاده برای به‌دست‌آوردن این نتایج را اعلام نکرده است. درنهایت دو تراشه‌ی کوالکام در تست LLVM 17.0.6 و G Fotron 13.2 از Core Ultra 256V پیشی گرفتند" اما هیچ داده‌ای برای Core Ultra 288V ارائه نشد.

کوالکام به ادعای اینتل مبنی‌بر اینکه مصرف پردازنده‌های تیم آبی ۴۰ درصد نسبت‌به اسنپدراگون کمتر است اعتراض کرد. کوالکام می‌گوید تراشه‌ی X1E-80-100 با کامپایلر این شرکت و در حداکثر توان مصرفی، تا ۵۲ درصد و در توان برابر تا ۴۱ درصد بهتر از رقیب اینتلی خود عمل می‌کند.

بنچمارک عملکرد اینتل لونارلیک و اسنپدراگون ایکس
بنچمارک عملکرد اینتل لونارلیک و اسنپدراگون ایکس
کپی لینک

عملکرد باتری

کوالکام برای عملکرد باتری، به‌طور انحصاری به دل XPS 13 (9345) مجهز به اسنپدراگون X Elite X1E-80-100 و دل XPS 13 (9350) با تراشه‌ی اینتل Core Ultra 7 256V روی آورد.

ازنظر کوالکام، عملکرد X Elite در بیشتر موارد هنگام استفاده در حالت باتری مشابه عملکرد آن هنگام اتصال به برق بود. بنچمارک کوالکام برای Core Ultra نشان داد در بیشتر موارد هنگام استفاده از باتری و اتصال به برق، تفاوت‌هایی در عملکرد پردازنده‌ی تیم آبی وجود دارد. کوالکام با استناد به بنچمارک CPU بلندر ادعا می‌کند تراشه‌ی این شرکت درمقایسه‌با پردازنده‌ی رقیب هنگام استفاده درحالت باتری تا ۱۶۳ درصد عملکرد بهتری دارد.

عملکرد باتری اسنپدراگون ایکس و اینتل لونارلیک
عملکرد باتری اسنپدراگون ایکس و اینتل لونارلیک

کوالکام تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ الیت را در لپ‌تاپ مرجع با ویندوز ۱۱ تست کرد و نشان داد که عملکرد آن در تست تک‌هسته‌ای و مرور وب، سریع‌تر از اینتل، AMD و اسنپدراگون X Elite است. تراشه‌ی مذکور با تعداد هسته‌های کمتر، نتوانست در آزمایش‌های چندهسته‌ای از X Elite X1E-80-100 که ۱۲ هسته دارد پیشی بگیرد.

عملکرد باتری اسنپدراگون ایکس و اینتل لونار لیک
Qualcomm

کوالکام برای تست باتری از بنچمارک Procyon Office استفاده کرد و گفت عمر باتری آن که چهار ساعت و نیم نسبت‌به Core Ultra 7 256V بیشتر است. این شرکت ادعا می‌کند تراشه‌هایش هنگام اجرای همه‌چیز از پخش ویدیوی آفلاین گرفته تا مرور وب و تماس‌های Teams، مصرف انرژی کمتری دارند. این شرکت همچنین می‌گوید اسنپدراگون از NPU بسیار کارآمدتری بهره می‌برد نشان می‌دهد که تراشه‌ی 47-TOPS اینتل ۳۱۱ درصد مصرف انرژی بیشتری دارد.

کوالکام دمای سطح را هنگام فعالیت NPU تراشه‌ی جدیدش اندازه‌گیری کرد و نشان داد که هنگام اتصال به برق و استفاده از NPU تا ۹ درجه‌ی سانتی‌گراد خنک‌تر و هنگام استفاده از باتری تا ۷ درجه خنک‌تر کار می‌کنند.

به‌طور کلی، همیشه باید منتظر بنچمارک‌های مستقل بمانیم و نمی‌توان به نتایج عملکرد ارائه‌شده ازطرف شرکت‌ها چندان اطمینان کرد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات