الکام استارز؛ گردهمایی بهترین استارتاپ‌های ایران در الکامپ ۲۳

یک‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
یکی از بخش‌های مهم و البته جذاب الکامپ امسال مربوط به استارتاپ‌ها است که در این مطلب نگاهی به آن خواهیم داشت.
تبلیغات

الکامپ امسال از ۳۰ تیرماه و در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران شروع به کار کرد. با توجه به وضعیت بد استارتاپ‌ها در نمایشگاه سال گذشته، بسیاری از کارشناسان و منتقدان منتظر رویه‌ی جدید و البته مناسب‌تر برگزارکنندگان این بخش از نمایشگاه بودند. طبق ادعای باقر بحری، سالن‌های در نظر گرفته‌شده برای این گردهمایی استارتاپی برخلاف گذشته، از مرغوب‌ترین سالن‌های الکامپ امسال هستند.

الکام استارز

الکامپ امسال برخلاف سال گذشته با توجه ویژه‌ای نسبت به استارتاپ‌ها کار خود را آغاز کرد؛ سالن در نظر گرفته‌شده برای استارتاپ‌ها در الکامپ امسال با مساحت مفید ۴۰۰۰ متر مربع نسبت به الکامپ ۲۲ رشد قابل قبولی داشته است. ۳۳۸ استارتاپ با حضور در بخش استارتاپ‌های الکامپ موسوم به الکام استارز فرصت مناسبی یافتند تا با ارائه‌ی تازه‌های کسب‌وکار خود به مردم و سرمایه‌گذاران، آینده‌ی روشنی برای خود رقم بزنند. طبق اعلام گلرخ بحری، مدیر اجرایی سالن استارتاپ‌های امسال، ۲۴۲ استارتاپ به‌صورت استند و باقی نیز در غرفه‌های ۱۲ متری یا بزرگ‌تر مستقر شده‌اند.

به‌صورت کلی علاوه بر غرفه‌های در نظر گرفته‌شده و امکان آشنایی مستقیم غرفه‌داران و استارتاپ‌ها با مردم، سه بخش ارائه و مسابقه، جلسات خصوصی و منتورینگ نیز برای افزایش بازده این محفل استارتاپی در نظر گرفته شده است.

الکام استارز

یکی از بخش‌های جالب الکام استارز به ارائه‌های کوتاه استارتاپ‌ها اختصاص دارد؛ در این بخش هر یک از استارتاپ‌ها با حضور ۲ دقیقه‌ای روی سن و ارائه‌ی دستاوردهای‌ خود مورد داوری قرار می‌گیرند. علاوه بر ۴۵ داور برای ارزیابی عملکرد استارتاپ‌ها، مردم نیز قادر به رأی دادن به استارتاپ مورد نظر خود هستند؛ هر یک از استارتاپ‌های شرکت‌کننده در این بخش کد خاصی دارند و مردم با کمک این کد، استارتاپ موردعلاقه‌ی خود را انتخاب می‌کنند.

خوشبختانه داوران این بخش از فعالان کار‌آفرینی و مدیران استارتاپ‌های موفق انتخاب شده‌اند. سؤالات داوران در مدت‌زمان اندک بخش پرسش از ارائه‌دهندگان، تسلط آن‌ها به چالش‌های پیش روی استارتاپ‌ها را نشان می‌دهد. پرسش از ایده‌ها، مدل‌های کسب درآمد، تعداد کاربران و نحوه بازاریابی بخش مهمی از سؤالات داوران این بخش را به خود اختصاص داده است. یکی از ایرادات وارد به این بخش، هم‌وزن نبودن سابقه‌ی استارتاپ‌های شرکت‌کننده در مسابقه است؛ به‌طوری که رقابت یک استارتاپ با عمر ۳ ساله و پشتوانه‌ی مالی بالا با یک استارتاپ نوپا کمی داوری را مشکل خواهد کرد.

الکام استارز

یکی دیگر از بخش‌های الکام استارز امسال به دریافت مشاوره و جلسات استارتاپ‌ها با منتورها (مربیان و افراد باتجربه حوزه کسب‌وکار) اختصاص دارد. در این برنامه‌ی ارائه‌ ایده و دریافت منتورینگ که استارتاپ نیترو نام دارد در هر نوبت ۶ تیم استارتاپی در مدت ۱۰ دقیقه با فعالان و صاحب‌نظران کارآفرینی گفت‌وگو می‌کنند.

بازدید وزیر از الکام استارز

بخش مهم دیگر الکام استارز،‌ ارائه‌های ویژه‌ آن است؛ استارتاپ‌های علاقه‌مند به جذب سرمایه‌گذار با ثبت‌نام در این بخش شانس خود برای گفت‌وگو و ارائه‌ی طرح‌ برای سرمایه‌گذاران را امتحان می‌کنند. هر یک از استارتاپ‌ها در این بخش تنها ۷ دقیقه برای ارائه‌ی خود فرصت دارند. خوشبختانه فعالیت چنین بخشی در الکامپ امسال به قوی‌تر شدن هر چه بیشتر ارتباط بین ایده و درآمدزایی کمک می‌کند. محمود واعظی در حاشیه‌ی بازدید خود از نمایشگاه الکامپ امسال و سالن الکام استارز بازدیدی نیز از بخش ارائه‌ی ویژه‌ی استارتاپ‌ها داشت.

وزیر در جمع استارتاپ‌ها

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در سالن الکام استارز، علاوه بر بازدید از چندین غرفه در جمع استارتاپ‌های نوپا صحبت کرد؛ به اعتقاد واعظی، گرچه ممکن است در کوتاه‌مدت هزینه‌هایی که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای صرف استارتاپ‌ها می‌کند، برای آن ضررده باشند؛ اما در طولانی‌مدت، هزاران برابر برای کشور سود خواهند داشت. واعظی با وظیفه دانستن حمایت از استارتاپ‌ها، شادمانی خود از چنین محفل‌هایی را اعلام کرد.

شاید بتوان الکام استارز را بزرگ‌ترین گردهمایی استارتاپ‌‌های خاورمیانه دانست، جوانانی مشتاق با امید جذب سرمایه و توجه عمومی به فعالیت‌های خود در این گردهمایی چهارروزه شرکت کرده‌اند. در پایان باید گفت الکام استارز همچنان نیازمند توجه مسئولین و ارتقاء کیفیت است؛ با این حال نمی‌توان از ارتقاء سطح برگزاری این گردهمایی چشم‌پوشی کرد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات