سه فن خنک‌کننده کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4070 Ti Super OC

بررسی کارت گرافیک ایسوس TUF RTX 4070 Ti Super OC؛ گام‌های بزرگ برای فرار از شکست

شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۰
مطالعه 19 دقیقه
کارت گرافیک RTX 4070 Ti Super جانشین شایسته‌ای برای 4070Ti به‌حساب می‌آید؛ اما همچنان میدان را به مدل بازنشسته‌شده‌ی 4080، واگذار می‌کند.
تبلیغات

در مراسم CES 2024، انویدیا با بازنشسته‌کردن کارت‌ گرافیک RTX 4080 و مدل نه‌چندان محبوب و پرحاشیه‌ی RTX 4070 Ti، از مدل‌های Super آن‌ها رونمایی کرد که بهبودیافته‌ی مدل‌های پایه به‌حساب می‌آیند. با توجه به فروش ناموفق و استقبال اندک گیمرها از کارت‌های 4070Ti و 4080، تصمیم انویدیا چندان عجیب نیست، به‌ویژه وقتی متوجه می‌شویم RTX 4070 Ti Super با قیمتی برابر مدل Ti معمولی و RTX 4080 Super حدود ۲۰۰ دلار کمتر از 4080 قیمت‌گذاری شده‌اند.

درست‌مثل RTX 4070 Ti، مدل سوپر هم نسخه‌ی فاندرز ادیشن (Founder's Edition) ندارد و انویدیا تولید آن را به‌صورت کامل، به شرکت‌های دیگر مثل ایسوس سپرده است. در مقاله‌ی پیش رو، نسخه‌ی اورکلاک‌شده‌ی کارت گرافیک RTX 4070 Ti Super از برند ایسوس در سری TUF، زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم تا ببینیم سیاست انویدیا چه تغییراتی در چینش خانواده‌ی کارت‌های ۴۰۰۰ ایجاد می‌کند و آیا مدل سوپر، پتانسیل موردنیاز برای جبران شکست‌های مدل Ti را دارد یا خیر. پس تا انتهای بررسی کارت گرافیک RTX 4070 Ti Super با زومیت همراه باشید.

کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4070 Ti Super OC را دفتر ایسوس ایران برای بررسی در اختیار زومیت قرار داده است. کارت‌های گرافیک ایسوس را می‌توان با گارانتی‌های الماس‌ رایان ایرانیان، سازگار و حامی خریداری کرد.

در ابتدای مقاله، کارت گرافیک RTX 4070 Ti را با صفت‌های «نامحبوب و پرحاشیه» توصیف کردم؛ اما چرا؟ اگر بررسی کارت گرافیک RTX 4070 Ti را مطالعه کنید، در مورد حواشی زمان عرضه‌‌ی آن اطلاعات کافی را به‌دست خواهید آورد. به‌طور خلاصه مدل 4070Ti درواقع همان نسخه‌ی ۱۲ گیگابایتی کارت 4080 است که به‌خاطر سروصدای گیمرها در همان زمان معرفی، هرگز روانه‌ی بازار نشد و بعدا انویدیا برای اینکه «نه سیخ بسوزد و نه کباب» آن را با نام RTX 4070 Ti روانه‌ی بازار کرد.

باوجود پی‌گرفتن سیاست نام‌گذاری جدید، باز هم 4070Ti نتوانست جایگاه خود را بین گیمرها پیدا کند و مدل نامحبوب خانواده باقی ماند تا انویدیا تصمیم به بازنشسته‌کردن کامل آن گرفت و مدلی بهبودیافته، با پسوند Super جایگزینش کرد؛ مدلی که حالا بیشتر به ۴۰۸۰ شباهت دارد تا ۴۰۷۰.

نوشته روی بدنه کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4070 Ti Super OC

کارت گرافیک RTX 4070 Ti Super از نظر رده‌بندی و جایگاه، بین مدل Ti و مدل 4080 قرار می‌گیرد و با بازنشسته‌شدن کامل این کارت‌ها، جایی بین RTX 4070 و RTX 4080 Super برای خود دست‌و‌پا می‌کند. عضو جدید خانواده، با مشخصات فنی بهبودیافته شامل تراشه‌ی قوی‌تر، بیشتر شدن ظرفیت حافظه‌ی گرافیکی، بیشتر شدن پهنای باند حافظه و البته ثابت نگاه‌داشتن قیمت (۸۰۰ دلار، هم‌قیمت با RTX 4070 Ti)، می‌تواند نویدبخش روزهای بهتری برای سری میان‌رده‌ی انویدیا باشد.

مدل اورکلاک‌شده‌ی RTX 4070 Ti Super سری TUF ایسوس که برای بررسی در اختیار ما قرار دارد، تنها از نظر فرکانس پایه و فرکانس بوست گرافیک، بهبودهایی را تجربه می‌کند و ازنظر سایر مشخصات، فرقی با مدل اورکلاک‌نشده ندارد. فرکانس پایه در این مدل، از ۲۶۱۰ مگاهرتز به ۲۶۴۰ مگاهرتز و فرکانس بوست نیز از ۲۶۴۰ مگاهرتز به ۲۶۷۰ مگاهرتز افزایش پیدا کرده است.

ایسوس کارت گرافیک TUF RTX 4070 Ti Super را با همان قیمت تعیین‌شده از سوی انویدیا (۸۰۰ دلار) به‌فروش می‌رساند و نسخه‌ی اورکلاک‌شده را نیز ۵۰ دلار بیشتر قیمت‌گذاری کرده است. در بازار کشور ما و در زمان نگارش مقاله، کارت اورکلاک‌شده‌ی Super از سری TUF ایسوس، با قیمت حدودی ۵۵ تا ۶۵ میلیون تومان پیدا می‌شود و با گارانتی‌های متعددی از جمله الماس رایان ایرانیان، سازگار یا حامی به‌فروش می‌رسد.

نورپردازی روی لوگوی کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4070 Ti Super OC
لوگوی روی بدنه کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4070 Ti Super OC

کارت‌های سری TUF (مثل لپ‌تاپ‌های گیمینگ TUF)، مدل‌های اقتصادی‌تر ایسوس در مقایسه با کارت‌های سری ROG Strix هستند؛ البته، این رده‌بندی به‌هیچ‌وجه مساوی با تفاوت عملکرد TUF با سری بالارده‌تر نیست؛ بلکه تنها از نظر طراحی و المان‌های نورپردازی تفاوت‌هایی را به‌خود می‌بیند؛ مثلا باوجود برجسته‌بودن نورپردازی RGB در سری ROG، کارت TUF تنها از نورپردازی روی لوگوی TUF بهره می‌برد.

نورپردازی اندک در کارت سری TUF به معنی فراهم‌نبودن امکان شخصی‌سازی آن برای گیمرهای علاقه‌مند و خوش‌سلیقه نیست. در نرم‌افزار Armory Crate ایسوس، بخشی به‌نام Aura Sync در نظر گرفته شده است که امکان شخصی‌سازی RGB و البته هماهنگ‌کردن آن با سایر ادوات درون کیس مثل CPU، سیستم خنک‌کننده و رم را نیز برای کاربر فراهم می‌کند.

خوشبختانه به‌جز نورپردازی RGB، ایسوس از نظر جنس متریال بدنه و کیفیت ساخت، چیزی برای کارت‌های سری TUF و مدل 4070Ti Super کم‌وکسر نمی‌گذارد و محصولی قرص و محکم تولید می‌کند. ضمن اینکه صفحه‌ی پشت کارت گرافیک (Backplate) از جنس آلومینیوم است که به کمک سیستم خنک‌کننده نیز می‌آید.

پلیت پشت کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4070 Ti Super OC
فن‌های خنک‌کننده کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4070 Ti Super OC
فن‌های خنک‌کننده کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4070 Ti Super OC
لوگوی کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4070 Ti Super OC

ایسوس می‌گوید برای مدیریت بهتر حرارت، طراحی و جای‌گیری بورد کارت گرافیک در بهینه‌ترین حالت ممکن انجام شده است تا هم توان تزریق‌شده به گرافیک کمترین هدررفت را داشته باشد، هم گرمای تولید‌شده، از طریق Backplate راهی برای خروج پیدا کند.

کارت گرافیک RTX 4070 Ti Super از سه فن خنک‌کننده استفاده می‌کند که به‌رسم همیشگی ایسوس، دو فن کناری خلاف جهت عقربه‌های ساعت و فن وسط در جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخند؛ بدین‌ترتیب لرزش و صدای کارت گرافیک حین پردازش‌های سنگین، به حداقل می‌رسد و هیت‌سینک‌های گرافیک نیز دفع حرارت را بهتر انجام می‌دهند. محفظه‌ی بخار هم برای خنک‌سازی به کمک هیت‌سینک و فن‌ها می‌آید تا دمای کارت را در پردازش‌های سنگین و طولانی‌مدت مدیریت کند.

برای مدیریت عملکرد کارت گرافیک و شخصی‌سازی پروفایل عملکردی آن، دست کاربرها و گیمرهای علاقه‌مند کاملا باز است و ابزارهای مورد نیاز از طریق نرم‌افزار GPU Tweak III در اختیارشان قرار می‌گیرد.

منوی نرم‌افزار GPU Tweak  کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4070 Ti Super OC
نرم‌افزار GPU Tweak III کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4070 Ti Super OC

قابلیت‌هایی از جمله Voltage-Frequency Tuner برای کسانی که تسلط بیشتری روی مفاهیم اورکلاکینگ دارند، این امکان را فراهم می‌کند تا با تنظیم ولتاژ کارت گرافیک، فرکانس را تغییر دهند و حتی عملکرد فن‌های گرافیک را کنترل کنند.

اگر با اورکلاک‌کردن آشنایی چندانی ندارید؛ اما علاقه‌مند هستید تا عملکرد گرافیک‌تان را شخصی‌سازی کنید و بهبود دهید، با وجود تعدادی Preset در نرم‌افزار GPU Tweak III، این امکان برایتان فراهم خواهد بود. برای آشنایی بیشتر با قابلیت‌های اورکلاک کردن در نرم‌افزار هم ویدیوهای مختصر و مفیدی در وب‌سایت ایسوس در دسترس است که تا حدی برای آشنایی با مفاهیم پایه‌ی اورکلاک نیز کاربردی هستند.

درگاه‌های کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4070 Ti Super OC

کارت گرافیک TUF RTX 4070 Ti Super ایسوس ۵ درگاه در اختیارتان قرار می‌دهد که برای هر کاربری و هر ستاپی کافی خواهد بود. درگاه‌ها عبارتند از:

  • ۳ درگاه Display Port 1.4
  • ۲ درگاه HDMI 2.1a

گرافیک Super ایسوس می‌تواند به‌صورت همزمان به چهار نمایشگر، خروجی تصویر بدهد که به‌خصوص برای استریمرها خبر خوبی است. تمام درگاه‌های کارت گرافیک نیز می‌توانند تصویر خروجی 4K با نرخ ۱۲۰ هرتز را در اختیار کاربر قرار بدهند.

ستاپ مجهز به کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4070 Ti Super OC

گرافیک ایسوس با ابعاد ۶۵ × ۱۳۸ × ۳۰۵ میلی‌متر، کارت گرافیک چندان بزرگی به‌حساب نمی‌آید و برای اینکه در کیس و روی مادربرد جا شود، به‌حدود ۳٫۲۵ اسلات (ضخامت کارت) فضا نیاز دارد. برای مقایسه، بد نیست اشاره کنم که RTX 4080 ابعاد بزرگ‌تری دارد و ۳٫۶۵ اسلات فضا اشغال می‌کند. کسانی که قصد آپگرید کردن سیستم‌شان را دارند، باید به ابعاد کارت گرافیک و تناسب آن با کیس و مادربردشان توجه ویژه‌ای داشته باشند.

به‌سراغ بررسی مشخصات فنی RTX 4070 Ti Super‌ OC، تغییرات آن نسبت به مدل غیر سوپر و البته، عملکرد آن در سناریوهای مختلف می‌رویم.

مشخصات فنی کارت‌های گرافیک RTX 40 انویدیا

پارامترها/گرافیک

RTX 4070 Ti Super OC

RTX 4070Ti

RTX 4080

RTX 4090

معماری

Ada Lovelace

Ada Lovelace

Ada Lovelace

Ada Lovelace

تراشه

AD103

AD104

AD103

AD102

فرایند تولید

TSMC 4N

TSMC 4N

TSMC 4N

TSMC 4N

مساحت تراشه

۳۷۸٫۶ میلی‌متر مربع

۲۹۴٫۵ میلی‌مترمربع

۳۷۸٫۶ میلی‌مترمربع

۶۰۸٫۴ میلی‌مترمربع

تعداد ترانزیستور

۴۵٫۹ میلیارد

۳۵٫۸ میلیارد

۴۵٫۹ میلیارد

۷۶٫۳ میلیارد

واحد‌های SM

۶۶

۶۰

۷۶

۱۲۸

هسته‌های CUDA

۸۴۴۸

۷۶۸۰

۹۷۲۸

۱۶۳۸۴

هسته‌های تنسور

۲۶۴

۲۴۰

۳۰۴

۵۱۲

هسته‌های رهگیری پرتو

۶۶

۶۰

۷۶

۱۲۸

واحد‌های ROP

۹۶

۸۰

۱۱۲

۱۷۶

واحد‌های TMU

۲۶۴

۲۴۰

۳۰۴

۵۱۲

توان محاسباتی FP32

۴۴٫۱ ترافلاپس

۴۰٫۱ ترافلاپس

۴۸٫۷ ترافلاپس

۸۲٫۶ ترافلاپس

فرکانس توربوی گرافیک

۲۶۷۰ مگاهرتز

۲۶۱۰ مگاهرتز

۲۵۰۵ مگاهرتز

۲۵۲۰ مگاهرتز

حجم حافظه

۱۶ گیگابایت GDDR6X

۱۲ گیگابایت GDDR6X

۱۶ گیگابایت GDDR6X

۲۴ گیگابایت GDDR6X

باس حافظه

۲۵۶ بیت

۱۹۲ بیت

۲۵۶ بیت

۳۸۴ بیت

کش L2

۴۸ مگابایت

۴۸ مگابایت

۶۴ مگابایت

۷۲ مگابایت

پهنای باند حافظه

۶۷۲ گیگابایت‌برثانیه

۵۰۴ گیگابایت‌برثانیه

۷۱۷ گیگابایت‌برثانیه

۱۰۰۸ گیگابایت‌برثانیه

توان طراحی حرارتی

۲۸۵ وات

۲۸۵ وات

۳۲۰ وات

۴۵۰ وات

همان‌طور که در جدول بالا هم مشاهده می‌کنید، مهم‌ترین تغییر کارت گرافیک RTX 4070 Ti Super نسبت به مدل Ti معمولی، به بهبود تراشه‌ی آن بازمی‌گردد. تراشه‌ی AD103، نسخه‌ی قدرتمندتر AD104 به‌حساب می‌آید که از معماری Ada Lovelace استفاده می‌کند و با لیتوگرافی 4N شرکت TSMC (کلاس ۵ نانومتر بهبودیافته) ساخته می‌شود.

مساحت تراشه‌ی AD103 نسبت به AD104 حدود ۳۰ درصد بیشتر است و ۱۰ میلیارد ترانزیستور بیشتر را روی سطح خود جای می‌دهد. بعد از تراشه‌ی AD102 که برای گرافیک‌های پرچمدار انویدیا به‌کار برده می‌شود، AD103 تراشه‌ی High-end بعدی این شرکت به‌شمار می‌رود که علاوه‌بر کارت گرافیک 4080،‌ حالا در قلب RTX 4070 Ti Super نیز ایفای نقش می‌کند.

تراشه‌ی AD103، تقریبا از تمام مشخصات پیشرفته‌ی AD102 همچون هسته‌های ری‌تریسینگ نسل سوم و هسته‌های تنسور نسل چهارم، در کنار پشتیبانی از فناوری DLSS 3 و واحدهای جدید شتاب‌دهنده‌ی جریان اپتیکال (OFA) نیز بهره می‌برد. انویدیا می‌گوید که هسته‌های جدید RT نسل سوم و هسته‌های تنسور نسل چهارم، دو برابر عملکرد بهتر را در رهگیری پرتو و عملیات محاسبات ماتریس به‌همراه دارند.

کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4070 Ti Super OC درون کیس

تراشه‌های سری AD10x از معماری یکسانی بهره می‌برند که در آن کلاسترهای پردازش گرافیکی (GPC)، اصلی‌ترین بلوک سازنده‌ی تراشه هستند و تمام عناصر پردازشی گرافیک را در خود جای می‌دهند. هر GPC نیز شامل ۶ کلاستر پردازش بافت (TPC) می‌شود و درون هر TPC، دو واحد چندپردازنده‌ی جریان (SM) قرار می‌گیرند. قلب تپنده‌ی گرافیک سوپر انویدیا، از ۷ کلاستر پردازش گرافیکی، ۳۴ کلاستر پردازش بافت، ۶۶ واحد چندپردازنده‌ی جریان و ۸ کنترلر ۳۲ بیتی حافظه (در مجموع ۲۵۶ بیت) استفاده می‌کند.

در قلب هر واحد SM، تعداد ۱۲۸ هسته‌ی پردازشی CUDA، یک هسته‌ی پردازشی ری‌تریسینگ نسل سوم (RT)، چهار هسته‌ی پردازشی تنسور نسل چهارم و چهار واحد بافت (TPU) جای می‌گیرند. از روی این اعداد و ارقام و با در دست داشتن تعداد واحدهای SM در هر تراشه‌ی سری AD10x، می‌توان تعداد هسته‌های پردازشی هر تراشه را محاسبه کرد.

تغییر تراشه‌ی گرافیکی، باعث شده است که ظرفیت حافظه‌ی گرافیکی از ۱۲ گیگابایت در مدل Ti غیر سوپر، به ۱۶ گیگابایت افزایش پیدا کند. ضمن اینکه باس حافظه‌ی ۱۹۲ بیتی در مدل قدیمی‌تر، حالا به ۲۵۶ بیت افزایش یافته است و می‌تواند دیتا را با پهنای باند ۶۷۲ گیگابایت‌برثانیه (۳۳ درصد پهنای باند بیشتر) منتقل کند. با تمام تغییرات ریز و درشتی که گرافیک سوپر 4070Ti به‌خود می‌بیند، همچنان با همان توان ۲۸۵ واتی کار می‌کند.

ما برای بررسی کارت گرافیک RTX 4070 Ti Super از تست‌بنچ کولرمستر با پردازنده‌ی Core i7-13700K، رم ۱۶ گیگابایتی DDR5-5600، مادربرد گیگابایت Z690 و پاور ۸۵۰ واتی استفاده کردیم.

کیس مجهز به کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4070 Ti Super OC

برای دیدن جزئيات عملکردی کارت گرافیک، تست استرس معیار بسیار مناسبی است و می‌تواند دید خوبی از عملکرد در شرایط کاربری پرفشار و طولانی مدت به‌دست دهد، یعنی دقیقا همان‌چیزی که در بازی‌ها اتفاق می‌افتد. همان‌طور که در نمودارهای زیر مشاهده می‌کنید، در پردازش‌هایی همچون تست استرس که تمام توان مصرفی کارت گرافیک را طلب می‌کنند، TUF RTX 4070 Ti Super با صرف حداکثر توان مجاز یعنی ۲۸۵ وات، آزمون را شروع می‌کند و به اتمام می‌رساند.

توان کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4070 Ti Super OC در تست استرس
توان مصرفی کارت گرافیک در پردازش‌های گرافیکی پرفشار
دمای کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4070 Ti Super OC در تست استرس
فرکانس کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4070 Ti Super OC در تست استرس

دمای گرافیک در شرایط تست استرس، حوالی ۷۵ درجه‌ی سلسیوس نوسان می‌کند و فرکانس نیز با پایداری نسبتا خوبی، بین مقادیر ۲۶۸۰ مگاهرتز و ۲۷۰۰ مگاهرتز (اندکی بیشتر از فرکانس بوست گرافیک) قرار می‌گیرد.

کارت گرافیک TUF RTX 4070 Ti Super برای بازی‌کردن با رزولوشن QHD یا ۱۴۴۰ × ۲۵۶۰ پیکسل در نظر گرفته شده است و برخلاف 4080، چندان برای بازی‌کردن روی رزولوشن 4K قدرتمند نیست؛ البته همان‌طور که در ادامه و با مرور بنچمارک‌ها متوجه خواهیم شد، همچنان می‌توانید با RTX 4070 Ti Super بازی‌های قدیمی‌تر یا بازی‌هایی که منابع گرافیکی چندانی طلب نمی‌کنند، روی رزولوشن 4K و با نرخ‌ بالای ۶۰ فریم‌برثانیه تجربه کنید.

با توجه به رده‌ی کاربری کارت گرافیک سوپر انویدیا، بخش تست عملکرد را با بازی‌های QHD شروع می‌کنیم. در جدول زیر، نتیجه‌ی اجرای ۶ عنوان بازی محبوب را روی رزولوشن QHD و بالاترین تنظیمات گرافیکی مشاهده می‌کنید. در بازی‌هایی که از ری‌تریسینگ پشتیبانی نمی‌کنند و امکان استفاده از فناوری DLSS 3 انویدیا نیز در آن‌ها تعریف نشده است، نرخ‌ فریم‌ها در رزولوشن QHD به‌صورت میانگین، بالای ۱۲۰ فریم‌برثانیه است و محدودیتی در اجرای بازی به‌چشم نمی‌خورد.

عملکرد TUF RTX 4070 Ti Super در بازی‌های QHD

بازی/عملکرد

تنظیمات گرافیکی

نرخ فریم میانگین

Cyberpunk 2077

RT Off

DLSS Off

Texture Quality: High

۱۱۲٫۵۵

فریم‌برثانیه

RT Ultra

DLSS off

Texture Quality: High

۵۹٫۱۹ فریم بر ثانیه

RT Ultra

DLSS Quality

Texture Quality: High

۸۳٫۵۴ فریم بر ثانیه

RT Ultra

DLSS Quality

Frame Generation On

Texture Quality: High

۱۲۱٫۹۹ فریم‌برثانیه

Forza Horizon 5

Extreme

۱۳۹ فریم‌برثانیه

Red Dead Redemption 2

Ultra Quality

۱۲۲ فریم‌برثانیه

Far Cry 6

Ultra Quality

۱۲۷ فریم‌برثانیه

Alan Wake 2

RT Off

DLSS Off

High Quality

Render Resolution: QHD

۵۸تا۶۶ فریم‌برثانیه

RT High

DLSS On With Frame Generation

High Quality

Render Resolution: QHD

۵۰تا۶۰ فریم‌برثانیه

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در بازی‌هایی مثل Cyberpunk 2077 و Alan Wake 2 که هم از ری‌تریسینگ و هم از DLSS 3‌ انویدیا پشتیبانی می‌کنند، عیار عملکردی TUF RTX 4070 Ti Super بیشتر مشخص می‌شود. سایبرپانک که بعد از دریافت به‌روزرسانی‌های متعدد، بالاخره با بهینگی قابل‌قبولی روی PC اجرا می‌شود، بدون فعال‌کردن ری‌تریسینگ و بدون استفاده از قابلیت‌های DLSS 3، روی آخرین تنظیمات گرافیکی و رزولوشن 2K با نرخ فریم میانگین ۱۱۲ فریم‌برثانیه اجرا می‌شود که واقعا و تحسین‌برانگیز است.

در شرایطی که در سایبرپانک، ری‌تریسینگ را فعال کنید و از DLSS و Frame Generation هم کمک نگیرید، حدودا ۶۰ فریم‌برثانیه از بازی خروجی خواهید گرفت که افت حدودا ۴۵ درصدی نسبت به حالت بدون ری‌تریسینگ را نشان می‌دهد؛ اما باز هم به روان‌بودن تجربه‌ی بازی صدمه‌ی چندانی وارد نمی‌شود. در صورتی که DLSS و Frame Generation نیز فعال باشد، نرخ فریم دو برابر می‌شود و با خروجی ۱۲۰ فریم‌برثانیه، عملکردی مثال‌زدنی برای کارت گرافیک سوپر انویدیا به‌ثبت می‌رسد.

نرخ فریم موقع بازی کردن روی سیستم مجهز به ASUS TUF RTX 4070 Ti Super OC

در بازی آلن ویک ۲ اوضاع کمی متفاوت بوده و عملکرد به‌خوبی سایبرپانک نیست، به‌ویژه هنگامی‌که ری‌تریسینگ فعال باشد. حتی با کمک‌گرفتن از Frame Generation هم نرخ فریم بین ۵۰ تا ۶۰ فریم‌برثانیه نوسان می‌کند که چندان برای گیمرها جذاب نیست؛ البته، در صورتی که Render Resolution را در بازی کمتر کنید و به‌جای رندر گرفتن در وضوح QHD، آن را روی حالت FHD قرار دهید، می‌توانید نرخ فریم بالاتری از بازی دریافت کنید.

در مجموع، عملکرد TUF RTX 4070 Ti Super در اجرای بازی‌ها با وضوح QHD، به‌صورت مطلق کاملا عالی است؛ اما بد نیست عملکرد آن در مقایسه با کارت‌های دیگر RTX 40 را هم بسنجیم تا دید بهتری از جایگاه و عملکرد این مدل به‌دست بیاوریم.

عملکرد RTX 4070 Ti Super OC در بازی‌های QHD

برای مقایسه‌ی عملکرد کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4070 Ti Super OC در اجرای بازی‌ها با وضوح QHD، به نتایج به‌دست‌آمده با نسخه‌‌ی اورکلاک‌شده‌ی کارت‌های 4080 و 4060Ti رجوع می‌کنیم.

همان‌طور که در نمودارهای زیر مشاهده می‌کنید، کارت TUF RTX 4070 Ti Super بین ۱۰ تا ۲۰ درصد ضعیف‌تر از مدل 4080 اورکلاک‌شده عمل می‌کند. این اختلاف عملکرد را باید به تعداد هسته‌های پردازشی کمتر و البته پهنای باند کمتر حافظه در مدل 4070Ti Super، ربط بدهیم. درمقایسه‌با RTX 4060 Ti اورکلاک‌شده، برتری عملکرد کارت گرافیک TUF RTX 4070 Ti Super بسیار مشهودتر است و مثلا در اجرای بازی سایبرپانک (بدون ری تریسینگ) حدود ۱۱۰ درصد بهتر ظاهر می‌شود.

عملکرد کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4070 Ti Super OC در بازی سایبرپانک
عملکرد کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4070 Ti Super OC در بازی رد دد ردمپشن ۲
عملکرد کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4070 Ti Super OC در بازی فورزا هورایزن ۵
عملکرد کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4070 Ti Super OC در بازی فارکرای ۶

عملکرد RTX 4070 Ti Super OC در بازی‌های 4K

برای مقایسه‌ی عملکرد در بازی‌های 4K، کارت گرافیک RTX 4070 Ti را هم وارد بازی می‌کنیم تا رقابت اندکی جذاب‌تر شود. فارغ از اختلاف معنادار و قابل توجه کارت 4080 با کارت مورد بررسی ما، اختلاف عملکرد نه‌چندان زیاد TUF RTX 4070 Ti Super با مدل غیر سوپر، در بازی‌های فورزا هورایزن ۵ و RDR 2 در نوع خود قابل‌توجه است و می‌تواند دلیلی بر این مدعا باشد که در اجرای بازی‌ها با رزولوشن 4K، نباید چندان به سری 4070 دل ببندیم.

عملکرد کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4070 Ti Super OC در بازی فورزا هورایزن ۵
عملکرد کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4070 Ti Super OC در بازی فارکرای ۶
عملکرد کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4070 Ti Super OC در بازی رد دد ردمپشن ۲

عملکرد RTX 4070 Ti Super OC در ری تریسینگ

زمانی که قابلیت ری تریسینگ را در بازی سایبرپانک فعال و بدون کمک DLSS، بازی را در دو وضوح QHD و 4K اجرا کنیم، عملکرد تقریبا یکسانی از کارت‌های 4070Ti Super و 4080 اورکلاک شده دریافت خواهیم کرد. پس از فعال کردن DLSS و سپس Frame Generation، کارت رده بالاتر خانواده، خود را کاملا از مدل سوپر جدا می‌کند و با دست یافتن به نرخ فریم‌های بالا، قدرت نسبی‌اش را به‌رخ می‌کشد.

عملکرد کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4070 Ti Super OC در ری تریسینگ
عملکرد کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4070 Ti Super OC در ری تریسینگ

عملکرد RTX 4070 Ti Super OC در کاربری‌های حرفه‌ای

در نرم‌افزار Blender که ابزاری برای طراحی سه‌بعدی است، کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4070 Ti Super OC نمی‌تواند پابه‌پای 4080 پیش بیاید" اما عملکرد آن را باید کاملا قابل قبول به‌حساب بیاوریم.

عملکرد کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4070 Ti Super OC در نرم‌افزار بلندر

در نرم‌افزار سالیدورکس که دانشجویان مهندسی برای طراحی و مدل‌سازی سه بعدی قطعات و سازه‌ها از آن کمک می‌گیرند، اختلاف عملکرد 4070Ti Super با 4080 تنها به ۸ درصد می‌رسد؛ اما با برتری حدود ۵۵ درصدی نسبت به 4060Ti OC آزمون را پشت سر می‌گذارد.

عملکرد کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4070 Ti Super OC در سالیدورکس

جمع‌بندی

کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4070 Ti Super OC از نظر مشخصات سخت‌افزاری بهبودهای قابل توجهی را نسبت به مدل نامحبوب Ti تجربه می‌کند که مهم‌ترین آن‌ها تراشه‌ی قوی‌تر، هسته‌های پردازشی بیشتر و حافظه‌ی گرافیکی با ظرفیت بالاتر هستند. باوجود اینکه کارت سوپر 4070Ti حالا از نظر مشخصات سخت‌افزاری، به کارت 4080 شبیه‌تر شده است، اما همچنان تفاوت عملکردی معناداری با آن دارد؛ البته که 4070Ti Super قرار نیست جانشین کارت بازنشسته شده‌ی 4080 باشد و این جایگاه را باید برای مدل سوپر 4080، رزرو شده بدانیم.

بازی کردن روی سیستم مجهز به کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4070 Ti Super OC

مدل‌های Ti Super OC و Ti Super کارت 4070، در بازار کشور ما در محدوده‌ی قیمتی ۵۰ تا ۶۵ میلیون تومان به‌فروش می‌رسند و قیمت کارت گرافیک مدل 4080 و 4080 سوپر نیز از حدود ۷۰ میلیون تومان شروع می‌شود.

همان‌طور که بنچمارک‌های بررسی هم نشان می‌دهند، مدل Super می‌تواند برای کسانی که از کارت‌های قدیمی‌تر استفاده می‌کنند، قصد به‌روزرسانی سیستم‌شان را دارند و البته، بودجه‌شان به حدود ۵۰ میلیون تومان می‌رسد و به بازی کردن در رزولوشن QHD راضی هستند، گزینه‌ی بسیار مناسبی باشد.

اگر دوست دارید گرافیک‌تان قدرت قابل قبولی در اجرای بازی‌های 4K داشته باشد و نمی‌خواهید خودتان را به بازی کردن در وضوح QHD محدود کنید، بهتر است به‌سراغ کارت گرافیک 4080 یا مدل سوپر آن بروید تا خیالتان از بابت عملکرد بی‌چون و چرای کارت گرافیک‌تان راحت باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات
تبلیغات

نظرات