رونمایی از نخستین هواپیمای ساخته شده با پرینت سه بعدی توسط ایرباس
آیا چیزی وجود دارد که امکان ساخت آن با فناوری چاپ سهبعدی وجود نداشته باشد؟ از کپیهای واقعگرایانهی مردهای یخی که مدت بسیار زیادی پیش مردهاند، تا تمامی بخشهای قلب انسان. به نظر میرسد که شاید آسمان تنها محل محدود برای استفاده از این فناوری باشد. اما واقعیت این است که آسمان دقیقا همان جایی است که سازهی شگفتانگیز سهبعدی در آینده آن را تسخیر خواهد کرد. کمپانی هواپیماسازی ایرباس به تازگی از اولین هواپیمای ساخته شده با چاپ سهبعدی در جهان پرده برداشته که پروسهی ساخت آن ۴ هفته طول کشیده است.
هواپیمایی که ثور (Thor) نامیده شده، یک هواپیمای از نوع پروانهدار است که تنها ۴ متر (۱۳ فوت) طول داشته و وزن آن نیز کمتر از ۲۱ کیلوگرم است. فقط عناصر الکتریکی در درون هواپیما ساخته شده از چاپ سهبعدی نیستند و غیر از آنها هر چیز دیگری در این هواپیما از بالها تا بدنهی آن همگی محصول چاپ سهبعدی هستند.
دتلو کانیگورسکی (Detlev Konigorski)، توسعه دهندهی سرپرست پروژهی ثور برای ایرباس در نمایشگاه بین المللی هوا و فضا و نمایشگاه هوایی در فرودگاه شونفلد جنوبی در برلین، بر پایهی گزارش پایگاه Gadgets 360 میگوید:
این یک آزمایش است برای پی بردن به اینکه ما با تکنولوژی چاپ سهبعدی چه سازههایی را میتوانیم تولید کنیم. میخواهیم دریابیم که آیا میتوان از چاپ سهبعدی، نه تنها برای ساخت قطعات منحصر به فرد، بلکه برای ساخت کل یک سیستم نیز استفاده کرد یا خیر.
جدا از اینکه این هواپیمای کوچک صرفا یک مدل جالب با مقیاس کوچک از یک هواپیما است، باید اشاره کنیم که هواپیمای بدون سرنشین کوچک که با کنترل از راه دور هدایت میشود، توانسته است با موفقیت به پرواز در آید. پرواز آغازین ثور در نزدیکی هامبورگ در ماه نوامبر گذشته انجام شد که در آن، مهندس ارشد پروژه گونار هاسه (Gunnar Haase ) از روی زمین و با کنترل از راه دور هدایت هواپیما را بر عهده داشت.
در حال حاضر، این وسیله بیشتر از اینکه شبیه یک هواپیما باشد، به صورت یک هواپیمای بدون سرنشین یا پهپاد به شما میرود. با این حال، آن را به عنوان یک نقطهی شروع برای ساخت سایر ایدههای هواپیمایی از طریق پرینت سهبعدی قلمداد میکنند. در ماه گذشته، ایرباس حق انحصاری اختراع یک فرایند چاپ سهبعدی با توانایی پرینت یک هواپیما به طور کاملا کاربردی و عملیاتی را به ثبت رساند.
ثور (Thor) که مخفف عبارت (Test of High-text Objectives in Reality) به معنی "تست اهداف بالا در واقعیت" است به عنوان یک گام منطقی از سوی هر دو کمپانی ایرباس و رقیب آمریکایی آن یعنی کمپانی بوئینگ در حال حاضر انجام شده است. هیچ یک از بخشهای هواپیما نیاز به هیچ ابزاری ندارند و میتواند با سرعت فوقالعادهای مونتاژ شوند. شاید بد نباشد اشاره کنیم که کمپانی بوئینگ نیز برای ساخت برخی قطعات از چاپ سهبعدی در هواپیمایهای مسافربری A350 و B787 استفاده کرده است.
این احتمال بسیار زیاد است که در آیندهی نه چندان دور، شاهد پرواز هواپیماهایی باشیم که به طور کامل با فناوری چاپ سهبعدی ساخته شدهاند. شاید آسمان نیز دیگر به عنوان زمینهی محدود برای پرینترهای سهبعدی نباشد. در همین راستا، تعدادی از بخشهای موشک آیندهی آریان ۶ متعلق به آژانس فضایی اروپا با استفاده از فناوری چاپ سهبعدی ساخته میشوند که برای راهاندازی در سال ۲۰۲۰ برنامهریزی شدهاند.
نظرات