نارضایتی کاربران از افت کیفیت نتایج جستجو؛ چرا گوگل محتوای بی‌ارزش نشان می‌دهد؟

دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
جستجوی گوگل
یافته‌های مطالعه‌ای تازه نشان می‌دهد که گوگل با قراردادن محتواهای کم‌کیفیت بهینه‌شده برای موتورهای جستجو در صدر نتایج خود، دچار افت عملکرد شده است.
تبلیغات

نتایج مطالعه‌ای یک‌ساله نشان داده است که مردم از دشواری در پیداکردن پست‌های شبکه اجتماعی ردیت در نتایج گوگل ناراضی هستند. به‌طور دقیق، کاربران از مدت‌ها پیش از این موضوع شکایت دارند که جستجوی گوگل دچار افت کیفیت شده است و نتایجی نامناسب را نمایش می‌دهد.

مطالعه‌ی جدید گزارش‌ها از نارضایتی کاربران را نشانه‌ی نگران‌کننده‌ای می‌داند که بازتا‌ب‌دهنده‌ی تجربه‌ی مشترک کاربران شبکه‌های اجتماعی از کار با گوگل است. مشاهدت کاربران حاکی از آن است که موتورهای جستجو کمتر و کمتر می‌توانند محتوای واقعی و مفیدی را پیدا کنند که نیازهای اطلاعاتی آن‌ها را برآورده کند.

یکی از بخش‌های نامطلوب که موردتوجه چندین دانشگاه آلمانی قرار گرفته، جستارهای بررسی محصولات است. پژوهشگرها در طول دوره‌ای یک ساله به بررسی ۷۳۹۲ جستار در موتورهای جستجوی گوگل، بینگ و داک‌داک‌گو پرداختند. به نظر می‌رسد مشکل عمدتا از بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) ناشی می‌شود؛ یعنی محتوا به‌جای تمرکز بر اطلاعات باکیفیت مفید، با هدف کسب رتبه در موتورهای جستجو تولید و بهینه شده است.

محتوا به‌جای تمرکز بر اطلاعات باکیفیت مفید، با هدف کسب رتبه در موتورهای جستجو تولید و بهینه شده است

تولید محتوا صرفا با هدف کسب رتبه‌ی گوگل ممکن است به شکل تولید صفحات مملو از کلمات کلیدی انجام شود یا اطلاعات کلیدی به‌منظور افزایش زمان خواندن مطلب در انتهای آن قرار گیرد. مثلا مقاله‌هایی را در نظر بگیرید که تیترشان درباره‌ی چگونگی تغییر تنظیمات گوشی است، اما درعوض نویسنده اصرار دارد درباره ماهیت یا اهمیت گوشی هوشمند به شما اطلاعات بدهد.

در بررسی محصولات، بازاریابی آشناسازی (افیلیت مارکتینگ) نیز نقش دارد؛ یعنی روشی که در آن به بازاریاب‌ها یا اینفلوئنسرها پول پرداخت می‌شود تا کاربران را به کلیک روی محتوا یا خرید محصول ترغیب کنند. به‌گفته‌ی پژوهشگران، استراتژی‌های محبوب بازاریابی آنلاین مانند بازاریابی آشناسازی، تولید انبوه محتواهای کلیک‌خور را برای به‌حداکثررساندن بازدیدها تشویق می‌کنند.

یافته‌های ما نشان می‌دهد که همه‌ی موتورهای جستجو با محتوای بسیار بهینه‌شده مشکلات چشمگیری دارند. تنها بخش کوچکی از بررسی‌های محصول در وب از بازاریابی آشناسازی استفاده می‌کنند؛ اما اکثر نتایج جستجو این روش را به‌کار می‌گیرند.

متأسفانه، اوضاع زمانی وخیم‌تر می‌شود که افراد از چت‌بات‌ها برای تولید محتوای هرچه بیشتر استفاده و تلاش می‌کنند با دور زدن الگوریتم‌های موتورهای جستجو، در صدر نتایج آن‌ها قرار بگیرند.

پژوهشگران می‌گویند: «شاهد رابطه‌ی معکوس بین استفاده از بازاریابی آشناسازی و پیچیدگی محتوا هستیم و اینکه تمام موتورهای جستجو قربانی کارزارهای اسپم لینک افیلیت در مقیاس بزرگ می‌شوند. بااین‌حال درعین‌حال می‌بینیم که مرز بین محتوای مطلوب و اسپم در قالب مزارع محتوا و لینک به‌طور فزاینده‌ای محو می‌شود؛ وضعیتی که قطعا با وجود هوش مصنوعی مولد بدتر خواهد شد.»

جستجو در گوگل
کاهش کیفیت جستجو در اغلب موتورهای جستجو دیده می‌شود

برخی توضیحات برای افت کیفیت موتورهای جستجو وجود دارد؛ ازجمله اصطلاح Enshittification یا آنچه با عنوان «پوسیدگی پلتفرم» شناخته می‌شود؛ بدین معنی که شرکت‌ها به‌منظور بهبود اوضاع مشتریان تجاری خود، از کاربرانشان سوء‌استفاده می‌کنند و در نهایت از آن مشتریان تجاری برای بازپس‌گیری کل ارزش به سود خود بهره می‌برند.

ماریسا مایر، کارمند گوگل که قبلا به‌عنوان مدیرعامل یاهو مشغول به کار بود معتقد است دلیل مشکل بدتر شدن اوضاع اینترنت است. او می‌افزاید:

تصور می‌کنم وضعیت اینترنت بدتر شده است. وقتی کار در گوگل را شروع کردم نزدیک به ۳۰ میلیون صفحه‌ی وب وجود داشت در نتیجه شاخص‌گذاری آن‌ها کار نسبتا آسانی بود. شاید این تعداد زیاد به نظر برسد اما در مقیاس وب اندک است. امروزه به نقطه‌ای رسیدیم که گوگل شاهد بیش از یک تریلیون URL است.

مایر می‌افزاید طبیعی است افراد با دریافت نتایج جستجوی کم‌کیفیت به گوگل اعتراض کنند، اما نتایج گوگل در واقع بازتابی از کل وب هستند؛ بنابراین پرسش واقعی این است که چرا وضعیت وب بدتر شده است؟

یافته‌های پژوهش توسط گروه Webis منتشر شده است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات