تعداد کاربران متأثر از رسوایی فیسبوک و کمبریج آنالیتیکا به ۸۷ میلیون نفر رسید

پنج‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
طبق اعلام فیسبوک، اطلاعات ۸۷ میلیون نفر از کاربران این شبکه‌ی اجتماعی به‌صورت نادرست با مؤسسه‌ی مشاوره‌ی سیاسی کمبریج آنالیتیکا به اشتراک گذاشته شده است.
تبلیغات

فیسبوک باور دارد که اطلاعات بالغ بر ۸۷ میلیون نفر از کاربران این شبکه‌ی اجتماعی به‌صورت نادرست در اختیار مؤسسه‌ی کمبریج آنالیتیکا قرار داده شده است، گفته می‌شود ۱.۱ میلیون نفر از این کاربران، بریتانیایی بوده‌اند. خاطرنشان می‌کنیم که پیش‌تر، افشاگری به‌ نام کریستوفر وایلی، تعداد کاربران متأثر از رسوایی کمبریج آنالیتیکا را ۵۰ میلیون نفر اعلام کرده بود. مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، در این خصوص می‌گوید: 

بی‌شک ما [در این خصوص] باید اقدامات بیشتری صورت می‌دادیم. کماکان رو‌به‌جلو حرکت می‌کنیم.

زاکربرگ در جریان کنفرانس مطبوعاتی اخیر خود اذعان داشت که پیش از این تصور می‌کرد هنگامی که فیسبوک ابزارهایی در اختیار مردم قرار دهد، عمدتا مسئولیت چگونگی استفاده از این ابزارها بر عهده‌ی آن‌ها خواهد بود؛ اما او در ادامه افزود که داشتن چنین دیدگاه محدودی «با نگاه به گذشته، اشتباه بوده است». زاکربرگ می‌گوید:

امروز با توجه به دانسته‌هایمان... تصور می‌کنم ما می‌دانیم که باید نگاه بازتری به مسئولیت‌های خود داشته باشیم؛ ما تنها سازنده‌ی ابزارها نیستیم؛ بلکه باید مسئولیت کامل پیامدهای استفاده‌ی مردم از آن‌ها را نیز بر عهده بگیریم.

مدیرعامل فیسبوک همچنین اعلام کرد که بررسی‌های درون‌سازمانی، مشکل جدیدی را آشکار کرده‌اند. ظاهرا افراد دارای سوءنیت در حال سوءاستفاده از قابلیتی بوده‌اند که به موجب آن، کاربران می‌توانستند همدیگر را از طریق تایپ کردن آدرس ایمیل یا شماره تلفن در نوار جست‌وجوی فیسبوک پیدا کنند. در نتیجه‌ی وجود چنین مشکلی، اطلاعات عمومی بسیاری از کاربران «جمع‌آوری شده است» و با جزئیات تماس آن‌ها که از طُرُق دیگری به‌ دست‌ آمده‌، مطابقت داده شده‌ است. فیسبوک در حال حاضر این قابلیت را مسدود کرده است.

مارک زاکربرگ
کپی لینک

مارک زاکربرگ حدود یک ساعت به سؤالات خبرنگاران در خصوص رسوایی کمبریج آنالیتیکا پاسخ داد

زاکربرگ می‌گوید:

چنانچه [این قابلیت] به‌صورت [پیش‌فرض] برای شما فعال بوده باشد، می‌توان انتظار داشت که طی سال‌های اخیر، فرد یا افرادی از طریق آن به اطلاعات عمومی شما دست یافته باشند.
کپی لینک

آمارهای جدید

تخمین‌ جدیدی از تعداد کاربران متأثر از رسوایی کمبریج آنالیتیکا، اخیرا توسط مایک شروپفر، مدیر ارشد فناوری فیسبوک در قالب یک پست بلاگ منتشر شده است. به گفته‌ی منابع آگاه، فیسبوک پیش‌بینی می‌کند که تاکنون ۳۰۵ هزار نفر «This Is Your Digital Life» را نصب کرده‌اند؛ کوئیزی که جمع‌آوری اطلاعات کاربران را ممکن کرده بود. پیش‌تر گفته می‌شد که این رقم، ۲۷۰ هزار نفر بوده است.

حدود ۹۷ درصد از افرادی که کوئیز یادشده را نصب کرده‌اند، ساکن آمریکا هستند؛ با این حال گفته می‌شود که حدود ۱۶ میلیون نفر از کاربران متأثر از رسوایی اخیر، از کشورهای دیگر بوده‌اند. یکی از سخنگویان کمیسیون اطلاعات بریتانیا می‌گوید این کمیسیون به ارزیابی و بررسی شواهد پیش از برداشتن هرگونه قدمی، ادامه می‌دهد.

کپی لینک

مناقشه بر سر چیست؟

پس از آنکه مشخص شد فیسبوک چندین سال از جمع‌‌آوری اطلاعات میلیون‌ها نفر از کاربران خود توسط کمبریج آنالیتیکا آگاه بوده، اما تنها به ادعای این مؤسسه‌ی بریتانیایی مبنی بر حذف‌ کردن اطلاعات جمع‌آوری‌شده، اکتفا کرده است، این شبکه‌ی اجتماعی با انبوهی از انتقادات مواجه شد.

کمبریج آنالیتیکا مدعی است که اطلاعات کاربران را بدون اطلاع از جمع‌آوری نادرست آن‌ها از سازنده‌ی اپلیکیشن «This Is Your Digital Life» خریداری کرده است، این مؤسسه‌ اقرار می‌کند که پس از اطلاع یافتن وضعیت موجود، تمام داده‌ها را حذف کرده است؛ اما به گزارش Channel 4 News، حداقل بخشی از اطلاعات مورد بحث، برخلاف ادعای کمبریج آنالیتیکا در دسترس قرار دارد.

صفحه‌ی توئیتر مؤسسه‌ی کمبریج آنالیتیکا در جریان کنفرانس مطبوعاتی مارک زاکربرگ، اعلام کرد که تنها اطلاعات ۳۰ میلیون نفر - نه ۸۷ میلیون نفر - را از سازنده‌ی اپلیکیشن خریداری کرده و اکنون تمام آن را حذف کرده است.

Cambridge Analytica licensed data from GSR for 30 million individuals, not 87 million. We did not receive more than 30 million records from research company GSR.— Cambridge Analytica (@CamAnalytica) April 4, 2018

افشاگری‌ اخیر پس از گذشت چند ساعت از انتشار اطلاعیه‌ی کمیته‌ی بازرگانی مجلس نمایندگان ایالات متحده مبنی بر شهادت مارک زاکربرگ در تاریخ ۱۱ آوریل (۲۲ فروردین) در برابر این کمیته، صورت گرفت. ارزش سهام فیسبوک از زمان آشکار شدن رسوایی‌های اخیر، طی هفته‌ی گذشته به‌شدت کاهش یافته است.

کپی لینک

تغییرات گسترده

مایک شروپفر در پستی که روز چهارشنبه منتشر کرد، از جزئیات اقدامات جدید فیسبوک پس از وقوع رسوایی‌های اخیر پرده برداشت، این اقدامات شامل موارد زیر هستند:

تغییرات جدید فیسبوک
کپی لینک

هشداری که به کاربران توصیه می‌کند تا اپلیکیشن‌های غیر ضروری را که به داده‌های آن‌ها نیازی ندارند، حذف کنند

  • تصمیم به متوقف ساختن اپلیکیشن‌هایی که به لیست مهمانان صفحات Events و محتوای پیام‌‌های منتشر‌شده در آن‌ها دسترسی دارند
  • تعهد به نگه‌داری تاریخچه‌های تماس و پیام جمع‌آوری‌شده از نسخه‌ی اندروید اپلیکیشن‌های مسنجر فیسبوک لایت به‌مدت تنها یک سال. به‌علاوه، فیسبوک اعلام کرد که این تاریخچه‌ها دیگر زمان تماس‌ها را در بر نخواهند داشت
  • از هفته‌ی آینده لینکی در بخش بالای News Feeds کاربران ظاهر خواهد شد که به آن‌ها هشدار می‌دهد اپلیکیشن‌هایی را که در فیسبوک استفاده می‌کنند و اطلاعات به‌اشتراک‌گذاشته‌شده با آن‌ها را بررسی کنند

فیسبوک همچنین نسخه‌های جدید شرایط استفاده از سرویس (Terms of service) و سیاست‌ استفاده از داده (Data use policy) را منتشر کرده است. این اسناد اکنون طولانی‌تر از قبل هستند تا زبان آن‌ها ساده‌تر و توصیفی‌تر باشد.

کپی لینک

کاربران تیندر نیز از تغییرات تNثیر پذیرفته‌اند

یکی دیگر از تغییراتی که فیسبوک اعلام کرد، محدودسازی نوع اطلاعات در دسترس توسط اپلیکیشن‌های دیگر بود. ظاهرا بلافاصله پس از اعلام تغییرات یادشده، کاربران اپلیکیشن Tinder‌ در ورود به آن دچار مشکل شد‌ه‌اند و بدین ترتیب قادر به استفاده از این سرویس نبوده‌اند.

A technical issue is preventing users from logging into Tinder. We apologize for the inconvenience and are working to have everyone swiping again soon.— Tinder (@Tinder) April 4, 2018

ظاهرا Tinder‌ برای لاگین‌ شدن کاربران به فیسبوک اتکا دارد؛ از این رو کاربران گزارش داده‌اند که به‌صورت ناگهانی از اپلیکیشن خارج شده و قادر به ورود مجدد به آن‌ نبوده‌اند. در عوض، Tinder‌ به‌صورت مداوم از کاربر دسترسی بیشتر به اطلاعات پروفایل فیسبوک وی را درخواست می‌کند. در این بین، بسیاری نیز مشکل به‌وجود‌آمده برای تیندر را به تغییرات اخیر فیسبوک نسبت داده‌اند.

Y'all I just checked on my account and this is real. Facebook just broke Tinder. This is about to be America's loneliest Wednesday night in several years https://mobile.twitter.com/4evrmalone/status/981612662239973377— Casey Newton (@CaseyNewton) April 4, 2018
کپی لینک

اخبار کذب

رسوایی کمبریج آنالیتیکا در ادامه‌ی بحث‌های موجود در مورد انتشار خبرهای کذب و شواهد موجود مبنی بر تلاش روسیه برای تحت‌ تأثیر قرار دادن رأی‌دهندگان آمریکایی از طریق فیسبوک فاش شد. در این بین، ظاهرا زاکربرگ از پاسخ دادن به اعضای پارلمان بریتانیا خودداری کرده است. او می‌گوید تصمیم گرفته است که مدیر فناوری و مدیر ارشد محصول فیسبوک به سؤالات کشورهایی غیر از ایالات متحده پاسخ دهند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا

با این حال زاکربرگ اذعان دارد که در سال ۲۰۱۶ با رد کردن ادعای تأثیر پذیرفتن انتخاب ریاست جمهوری ایالات متحده‌ی آمریکا ار انتشار اخبار کذب، مرتکب اشتباه شده است. او می‌گوید:

مردم تا مدت‌ها تأثیر این مسئله را تحلیل خواهند کرد؛ اما اکنون تصور می‌کنم که [گفته‌ام] بسیار گستاخانه بوده است و نباید این مسئله را دیوانه‌وار می‌پنداشتم. 
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات