ثبت بیشترین حجم تراکنش‌های مالی مبتنی بر فناوری‌های بیومتریک در روز مجردها

سه‌شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
چینی‌ها در روز مجردها، بیشترین حجم تراکنش‌های مالی با استفاده از فناوری‌های تأیید هویت بیومتریک را به ثبت رساندند.
تبلیغات

ظاهرا کاربران چینی خیلی سریع‌، فناوری‌های مرتبط با پرداخت‌های دیجیتالی را پذیرفته‌اند. آخرین خبرها حاکی از آن است که شهروندان چینی در مسیر تغییری بزرگ‌ برای انجام معاملات مالی خود قرار دارند و انتظار می‌رود که شاهد جهشی چشم‌گیر در مسیر تراکنش‌های مبتنی بر فناوری‌های تأیید هویت بیومتریک در چین باشیم. 

در چین، ۱۱ نوامبر برابر با ۲۰ آبان‌ماه، روز مجردها یا Singles’ Day نامگذاری شده است. در این روز ویژه، مجردها، مجرد بودن خود را جشن می‌گیرند و هدیه‌هایی را خریداری می‌کنند. علی‌بابا در روز مجردها فروش خوبی را برای خود رقم زد و در حدود ۳۰.۸ میلیارد دلار تراکنش مالی داشت که این حجم تراکنش مالی، کمی بیشتر از حجم تراکنش‌های مالی مربوط به روزهای Cyber Monday و Black Friday بود. درواقع علی بابا با فروش ۳۰ میلیارد دلاری طی روز مجردها، رکورد شکست

آنلاک گوشی با تشخیص چهره

چینی‌ها، به‌جای آنکه مجبور باشند برای پرداخت‌های خود، پسورد را وارد سیستم کرده و تراکنش‌‌های مالی را به‌انجام برسانند، توانستند در سریع‌ترین زمان ممکن و از طریق فناوری‌های نوین تأیید هویت بیومتریک تراکنش‌های مالی خود را به‌انجام برسانند. در سال جاری میلادی و در روز مجردها، در حدود ۶۰.۳ درصد مشتریان از طریق اسکن اثر انگشت یا گرفتن سلفی پرداخت‌های مالی خود را انجام دادند. علی‌پی (Alipay) که برای اولین بار چنین داده‌هایی را جمع‌آوری کرده بود، آمار تراکنش‌ها را ارائه داده است. کیف پول دیجیتالی مرتبط با تراکنش‌های مالی علی‌بابا توانست تراکنش‌های مالی آنلاین و آفلاین ۸۷۰ میلیون کاربر را در سراسر جهان به انجام برساند.  WeChat Pay نیز با روش‌های نوین تأیید هویت بیومتریک توانست تراکنش‌های مالی را به‌ثبت برساند. تراکنش‌های مالی از طریق اپلیکیشن چت محبوب Tencent نیز به رقمی در حدود ۸۰۰ میلیون دلار رسید.

هر دو سیستم پرداخت دیجیتالی، به‌دنبال آینده‌ای درخشان برای پرداخت‌های یکپارچه هستند. Alipay در ماه سپتامبر ۲۰۱۴ امکان پرداخت از طریق اثر انگشت را در اختیار کاربران قرار داد. کمتر از یک سال بعد، WeChat Pay نیز روش پرداخت بیومتریک خود را معرفی کرد. با گذشت زمان، خریداران چینی با فناوری‌های تأیید هویت بیومتریک آشنا شدند و از چنین فناوری‌هایی برای باز کردن قفل گوشی‌های هوشمند خود و ورود به ساختمان‌های اداری استفاده کردند. تا سال ۲۰۱۶ میلادی، تقریبا ۹۵ درصد از کاربران چینی از  China’s Payment  استفاده کرده بودند و  Clearing Association اعلام کرد که این کاربران با تشخیص هویت از طریق اثر انگشت آشنایی دارند. 

علی‌بابا

در ادامه‌ی معرفی روش‌های تأیید هویت بیومتریک، روش پیچیده‌تر گرفتن سلفی معرفی شد. سال گذشته، Alipay از طرح لبخند برای  پرداخت در فروشگاه‌های KFC در هانگژو استفاده کرد. علی‌بابا و Alipay روش تأیید هویت از طریق تشخیص چهره را برای طیف گسترده‌ای از سناریوهای آفلاین شامل ارتقاء سیستم تحویل، معرفی کردند.

دولت چین نیز فناوری‌های تأیید هویت بیومتریک چهره را برای اهداف دیگری به‌رسمیت شناخته است. یکی از مصداق‌های بارز این موضوع، همکاری با ارزش‌ترین شرکت هوش مصنوعی یعنی SenseTime برای توسعه‌ی سیستم نظارت ملی چین است که می تواند به‌عنوان مثال مجرمان را در خیابان‌ها شناسایی کند. چینی‌ها در صدد استفاده از روش‌های تأیید هویت منحصربه‌فردی هستند. براساس نظرسنجی CPCA در سال ۲۰۱۶، بیش از ۷۰ درصد کاربران با پرداخت‌های بیومتریک راحت هستند و مشکلی ندارند. در سال ۲۰۱۷  این آمار به ۸۵ درصد افزایش یافت.

پذیرش سریع‌ چنین فناوری‌هایی، منجر به توسعه‌ی سریع‌ آنها نیز خواهد شد. در سال ۲۰۱۶، نیمی از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، نگرانی‌هایی در حوزه‌ی امنیت استفاده از پرداخت‌های بیومتریک داشتند. در سال ۲۰۱۷، آمارها نشان می‌داد که ۷۰ درصد کاربران چنین نگرانی دارند. در همان سال، ۷۷.۱ درصد، نقض حریم خصوصی را نیز به‌عنوان یکی دیگر از نگرانی‌های خود برشمردند که یک‌سال قبل آمارها حکایت از نگرانی کمتر از ۷۰ درصد کاربران در مورد نقض حریم خصوصی را نشان می‌دهد. 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات