فیسبوک بهعنوان یکی از بزرگترین پلتفرمهای دنیای فناوری اخیرا به این مسئله متهم شده است که نمیتواند محتوای گمراهکننده یا غیرواقعی را کنترل کند. سال گذشته روزنامهی تلگراف انگلیس گزارش داد محتوای مرتبط با تبلیغ درمان خانگی سرطان بیشتر از اطلاعات واقعی منتشر شده توسط سازمانهای دستاندرکار روی فیسبوک دیده شده است. چند ماه پیش هم BBC گزارش داد ویدئوهایی روی یوتیوب منتشر شده که در آن مواد شیمایی سفید کننده بهعنوان راه درمانی اوتیسم معرفی میشوند.
فیسبوک اخیرا اعلام کرده پستهایی که حاوی محتوای تبلیغ ضد واکسن باشند را حذف خواهد کرد.
مبارزه علیه انتشار آنلاین اطلاعات غلط در جریان است؛ این اطلاعات فقط به اطلاعات مربوط به سلامت محدود نیستند. ژانویهی گذشته یوتیوب اعلام کرد از پیشنهاد ویدئوهایی حاوی نظریههای توطئه (منجمله دروغ بودن سفر انسان به ماه و تخت بودن زمین) به کاربرانش جلوگیری خواهد کرد.
همان زمان یوتیوب تأیید کرد در حال مقابله با محتوای حاوی ادعاهای دروغ درمانهای معجزه آسا بهعنوان یکی دیگر از نشانههای افزایش مشکلات انتشار اطلاعات غلط است.
همانند سایر استراتژیهای فیسبوک برای اصلاح یا تعدیل محتوا، این شرکت در این مورد هم به یک راهکار خودکار دست پیدا کرده است. این راهکار برای شناسایی پستهایی که ممکن است ادعاهای نادرست یا مبالغه شده دربارهی راهکارهای درمانی یا سایر مسائل حوزهی سلامت استفاده خواهد شد.
با نگاهی به تلاشهای قبلی فیسبوک میتوان پیشبینی کرد این راهکار هم تأثیر چندانی در کنترل محتوای منتشر شده روی این پلتفرم نداشته باشد. تولیدکنندگان چنین محتواهایی معمولا راهکاری برای دور زدن چنین الگوریتمهایی پیدا میکنند.
بیانیهی اخیر فیسبوک در پاسخ به گزارش تحقیقی روزنامهی والاستریت ژورنال منتشر شده است. این روزنامه در گزارشی اعلام کرده بود ویدئوهایی روی فیسبوک و یوتیوب منتشر میشوند که در آنها درمانهای دروغین سرطان تبلیغ میشوند. گوگل از این سایتها خواسته بود درآمد تبلیغاتی تولیدکنندههای این ویدئوها را قطع کنند.
تراویس یِه مدیر بخش محصولات فیسبوک در بخشی از بیانیهاش دربارهی این موضوع مینویسد:
در راستای کمک به افراد برای دریافت اطلاعات صحیح مربوط به سلامت و برطرف کردن نیازهایشان، ضروری میدانیم میزان اطلاعات غلط یا مشکوک مربوط به بخش سلامت را به حداقل ممکن برسانیم.
الگوریتمهای نظارتی فیسبوک چندان کارساز نبودهاند
یِه اعلام کرد فیسبوک ماه گذشته دو رتبهبندی به روز ایجاد کرده تا بتواند پستهایی که درباره روشهای درمانی بزرگنمایی میکنند یا ادعاهای مشکوکی دربارهی آنها دارند را از دید کاربران مخفی کند. در همین راستا فیسبوک روی مقابله با کسانی که تلاش کنند براساس همین ادعاها محصول یا سرویس پولی عرضه کنند، تمرکز خواهد کرد. این محصولات میتواند شامل داروهایی باشند که ادعای درمان سرطان دارند یا قرصهایی که ادعا میکنند به کاهش وزن کمک خواهند کرد.
تراویس یِه در بخش دیگری از بیانیهاش مینویسد:
در راستای تلاشهایمان برای افزایش سطح کیفی اطلاعات منتشر شده روی فید فیسبوک، رتبهبندی میزان تأثیر این اطلاعات روی افراد جامعهمان بهعنوان یک کلیت واحد را در نظر گرفتهایم. میدانیم که کاربران علاقهای به اطلاعات مشکوک، مزاحم و اطلاعاتی که آنها را از مسیر صحیح سلامت دور میکند، ندارند.
ویدئوهایی روی یوتیوب منتشر شده که در آن مواد شیمایی بهعنوان داروی اوتیسم معرفی میشوند
بیانیهی فیسبوک یک روز بعد از این منتشر شد که یک محقق مستقل فاش کرد قوانین فیسبوک برای مقابله با تفکرات ملیت گرای سفیدپوستهای ناقص است. این قوانین فقط با محتوایی که از عبارت «ملیت گرای سفید پوست» استفاده کرده باشد مقابله میکند. این سایت تحقیقی در گزارش خود مینویسد:
نواقص کمتر دیده شدهی قوانین باعث میشود محتواهای حمایت کننده از ایدئولوژی ملیت گرای نژاد سفید بدون استفاده از این واژه، از مفهوم آن استفاده کنند و پستهایی که دقیقا همان آسیب را درپی خواهند داشت روی فیسبوک باقی بمانند.
نظرات