D1-kifpool

فیسبوک با استخدام پیمانکارهای خارجی، تماس‌های صوتی کاربران را شنود می‌کند

چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۵
مطالعه 6 دقیقه
فیسبوک هم مانند برخی غول‌های فناوری دیگر برای تبدیل تماس‌های صوتی کاربران به متن و رونویسی از آن‌ها از پیمانکارهای دورکار استفاده می‌کند.
تبلیغات
D4-mci

فیسبوک صدها پیمانکار خارجی را استخدام کرده است تا فایل‌های صوتی از تماس‌های کاربران را به متن تبدیل کنند. منابع آگاه به پروژه‌ی غول شبکه‌های اجتماعی این خبر را در اختیار رسانه‌ها قرار دادند. با توجه به رویکردهای مشابه از سوی دیگر بازیگران بزرگ دنیای فناوری، چنین اقداماتی از سوی فیسوک آن‌چنان تعجب‌برانگیز نیست.

پیمانکارهای خارجی که با فیسبوک همکاری می‌کنند، اطلاعی از نحوه‌ و منبع ضبط فایل‌های صوتی ندارند. آن‌ها بدون اعلام هویت اصلی خود با رسانه‌ها همکاری کردند تا تهدیدی برای شغل‌‌شان ایجاد نشود. این پیمانکارها به محتوای صوتی کاربران فیسبوک گوش می‌دهند و آن را تبدیل به متن می‌کنند. بسیاری از آن‌ها گفته‌اند که پیام‌های صوتی حاوی انواع مکالمه‌های شخصی و عمومی می‌شود. به‌علاوه هدف از تبدیل مکالمه‌ها به متن از سوی فیسبوک نیز برای آن‌ها روشن نیست.

اخبار مشابه قبلا پیرامون غول‌های دیگر دنیای فناوری همچون گوگل و اپل منتشر شده بود. فیسبوک در پی انتشار آن اخبار به رونویسی از پیام‌های صوتی کاربران اعتراف کرده و اعلام کرده بود که این فرایند را متوقف می‌کند. آن‌ها در خبری پیرامون توقف گوش دادن به محتوای صوتی کاربران نوشتند:

ما هم مانند اپل و گوگل بازبینی انسانی فایل‌های صوتی را از یک هفته‌ی پیش متوقف کردیم.

فیسبوک ادعا می‌کند که رونویسی از پیام‌های صوتی کاربران با اجازه‌ی خود آن‌ها انجام شد. طبق گفته‌ی شرکت، کاربران در تنظیمات پیام‌رسان مسنجر فیسبوک، مجوز تبدیل پیام‌های صوتی خود به متن را انتخاب می‌کنند. شایان ذکر است پیمانکارهای شرکت در روند تبدیل پیام‌ها به متن، تفسیر هوش مصنوعی شرکت از پیام‌ها را هم بررسی و تأیید یا رد می‌کنند. البته تمامی پیام‌ها بدون اشاره به هویت کاربران مرتبط، در اختیار پیمانکارها قرار می‌گیرند.

صدا

غول‌های فناوی دیگر همچون آمازون و اپل به خاطر جمع‌‌آوری داده‌های صوتی کاربران و استفاده از نیروی انسانی برای تفسیر و رونویسی آن‌ها تحت انتقادهای بسیار شدید قرار گرفتند. منتقدان روش‌های اجرایی شرکت‌ها را کاملا برخلاف اصول حریم خصوصی می‌دانند. بلومبرگ برای اولین‌بار در ماه آوریل گزارش داد که آمازون به کمک هزاران پیمانکار قراردادی در سرتاسر جهان به دستورهای صوتی الکسا گوش می‌دهد؛ فرایندی که از نظر آن‌ها با هدف بهینه‌سازی نرم‌افزار انجام می‌شود. در اخبار بعدی مشخص شد که چنین رویکردی توسط اپل و گوگل برای بهینه‌سازی سیری و گوگل اسیستنت هم استفاده می‌شود. اپل و گوگل بلافاصله توقف برنامه‌ها را اعلام کردند و آمازون نیز خروج از برنامه را به‌عنوان گزینه‌ای در اختیار کاربران گذاشت.

اپل پس از انتشار اخبار، پروژه‌ی پیمانکاری را متوقف کرد

غول شبکه‌های اجتماعی از مدت‌ها پیش هرگونه جمع‌‌آوری داده‌های صوتی از کاربران با هدف شخصی‌سازی تبلیغات یا تغییر محتوای فید خبری را تکذیب کرده بود. مارک زاکربرگ که چندی پیش از سوی کمیسیون تجارت فدرال آمریکا به پرداخت پنج میلیارد دلار به خاطر رویکردهای غلط در موضوع حریم خصوصی محکوم شده بود، در جریان جلسه با کنگره هرگونه ضبط داده‌ی صوتی را تکذیب کرد.

زاکربرگ در جلسه‌ با نماینده‌های کنگره (آوریل ۲۰۱۸) و در پاسخ به سناتور گری پیترز گفته بود:

شما یک تئوری توطئه را مطرح می‌کنید که در آن، ما برای بهبود تبلیغات به آنچه در میکروفن دستگاه گفته می‌دهد، گوش می‌دهیم. ما چنین کاری انجام نمی‌دهیم.

فیسبوک پس از جلسه‌ی معروف با کنگره، پاسخ‌‌هایی تکمیلی را پیرامون داده‌های صوتی کاربران منتشر کرد. آن‌ها ادعا می‌کنند تنها زمانی به میکروفن کاربر دسترسی خواهند داشت که خود او مجوزهای لازم را به اپلیکشن داده باشد. به‌علاوه بدیهی است که در کاربردهایی مانند تماس و پیام صوتی، اپلیکیشن با کسب مجوز از کاربر از میکروفن استفاده می‌کند. به‌هرحال فیسبوک هیچ‌گاه نگفت که پس از ضبط داده‌های صوتی بعدا چه اتفاقی برای آن‌ها رخ می‌دهد. تحلیل‌های اقتصادی پس از ارائه‌ی گزارش فیسبوک پیرامون حریم خصوصی، روند رشد را برای این شرکت تأیید می‌کنند. ارزش سهام با افزایش ۱/۶ درصدی به ۱۸۸/۳۷ دلار رسید که در ادامه‌ی رشد ۳/۲ درصدی روزهای قبل بود.

فیسبوک و نقض حریم خصوصی

مجددا یادآور می‌شویم که فیسبوک هیچ‌گاه احتمال بازیبنی محتوای صوتی توسط افراد متفرقه را به کاربران اعلام نکرد. به همین دلیل برخی از پیمانکاران پروژه احساس می‌کنند که رویکردی خلاف اخلاق را مرتکب می‌شوند. درواقع آن‌ها در کنار مصاحبه و اعلام برنامه‌ی فیسبوک به‌صورت محرمانه، از احساس ناخوشایند پیرامون پروژه‌ی مذکور هم سخن گفته‌اند.

یکی از شرکت‌هایی که فرایند بازبینی مکالمه‌های کاربران را انجام می‌دهد، TaskUS است که در سانتا مونیکا کالیفرنیا فعالیت می‌کند. شرکت مذکور انواع پروژه‌های پیمانکاری را با کارمندانی در سرتاسر جهان انجام می‌دهد. فیسبوک یکی از مشتریان بزرگ و مهم آن‌ها محسوب می‌شود، اما کارمندان اجازه‌ی اعلام عمومی کارفرمای پروژه‌ها را ندارند. آن‌ها مشتریان را با نام‌‌های رمزی ثبت می‌کنند. مثلا برای فیسبوک از عبارت Prism استفاده می‌شود.

استفاده از نیروی انسانی نشان‌دهنده‌ی محدودیت‌های هوش مصنوعی در تحلیل محتوای صوتی است

فیسبوک برای بازبینی محتوا جهت بررسی نقض قوانین و سیاست‌ها هم با TaskUS همکاری می‌کند. به‌علاوه تیم‌هایی در شرکت مذکور فعال هستند که کمپین‌های انتخاباتی و فعالیت‌های سیاسی را رصد می‌کنند. برخی از همان نیروها در تیم جدید رونویسی پیام‌های صوتی مشغول بودند. TaskUS در پاسخ به بلومبرگ پیرامون اخبار جدید می‌گوید که فیسبوک از یک هفته پیش، پروژه‌ی رونویسی پیام‌های متنی را متوقف کرد.

سیاست‌های فیسبوک در بهره‌برداری از داده‌های کاربران سال گذشته به‌روزرسانی شد تا بیش‌ازپیش برای کاربران عادی قابل فهم باشد. در سند مذکور هیچ اشاره‌ای به داده‌های صوتی نمی‌شود. البته به روشنی در بخشی از سند بهره‌برداری از داده می‌خوانیم که فیسبوک «محتوا، ارتباطات و دیگر اطلاعاتی که در زمان ارتباط با دیگران استفاده می‌کنید» را جمع‌آوری می‌کند.

فیسبوک در بخشی از سند سیاست‌های کاربرد داده می‌‌نویسد:

سیستم‌ها به‌صورت خودکار محتوا و ارتباطاتی را جمع‌‌آوری و تحلیل می‌کنند که شما و دیگران ارائه می‌کنید. تحلیل برای درک بهتر محتوا و موضوع داده انجام می‌شود.
مارک زاکربرگ

فیسبوک در اسناد حریم خصوصی هیچ اشاره‌ای به همکاری با نیروی انسانی نمی‌کند

در هیچ بخشی از سند سیاست کاربرد داده به همکاری با نیروی انسانی برای تحلیل و رونویسی داده‌های صوتی اشاره نمی‌شود. البته در جایی از سند مذکور عبارت «انواع شرکت‌های متفرقه که ما اطلاعات را با آن‌ها به اشتراک می‌گذاریم» دیده می‌شود که باز هم صحبتی از نیروی انسانی در آن نیست. درواقع غول شبکه‌های اجتماعی هیچ‌گاه به گروه رونویسی محتوای صوتی اشاره نمی‌کند. البته در جایی دیگر به‌صورت مبهم و با این عبارت به همکاری با دیگران اشاره می‌شود: «شرکت‌ها و ارائه‌دهنده‌های سرویس که با تحلیل چگونگی استفاده از محصولات، با ما همکاری می‌کنند.»

نقش نیروی انسانی برای تحلیل فایل‌های ضبط‌شده به‌نوعی تأکیدی بر محدودیت‌های هوش مصنوعی محسوب می‌شود؛ محدودیت‌‌هایی که مانع از درک عالی کلمه‌ها و الگوی صحبت هستند. البته ماشین‌ها روند رو به رشدی را در درک صحبت‌ها طی می‌کنند، اما هنوز در برخی موارد با چالش روبه‌رو هستند. ازطرفی گفتیم که برخی از پیمانکارها پیام‌های صوتی را نگران‌کننده می‌دانستند که نشان از آثار مخرب انسانی در صورت مدیریت محتوای فیسبوک توسط نیروی انسانی دارد.

درنهایت بزرگ‌ترین شبکه‌ی اجتماعی جهان امروز با چالشی دوگانه در مدیریت داده‌ها و تحلیل کاربران روبه‌رو است. ازطرفی هوش مصنوعی هنوز بلوغ و توانایی کامل را در درک محتوا ندارد و ازطرفی کمک گرفتن از نیروی انسانی چالش‌برانگیز خواهد بود. البته فیسبوک از سال ۲۰۱۵ رونویسی از پیام‌های صوتی مسنجر را شروع کرد تا سرویس خود را بهبود دهد، اما استفاده از پیمانکارهای انسانی برای آن، چالش جدیدی را برای آن‌ها ایجاد کرده است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
برنامه Good Lock سامسونگ
با سامسونگ Good Lock و ۱۱ ماژول برتر آن برای سفارشی‌سازی گوشی آشنا شوید

سامسونگ Good Lock اپلیکیشنی است که امکانات شخصی‌سازی وسیع گلکسی‌ها را ممکن می‌کند. برای آشنایی بیشتر با آن، مقاله و ویدیو زومیت را از دست ندهید.

50
10 دقیقه پیش
نمای سه چهار جلو رنو ۵ توربو 3E
ابرخودرو کوچک با موتور پرقدرت؛ این رنو ۵ توربو 3E است

رنو از نسخه‌ی نهایی رنو ۵ توربو 3E رونمایی کرد. این خودرو هاچبکی است که خودروهای بسیار قدرتمند را به چالش می‌کشد.

14
2 روز پیش
شخصی درحال عکس گرفتن از طبیعت
۴ ابزار هوش مصنوعی کاربردی برای تبدیل عکس به فیلم

اگر به‌دنبال ابزاری برای ساخت ویدیو از تصاویر هستید، همراه ما باشید تا شما را با بهترین ابزارهای هوش مصنوعی ساخت ویدیو آشنا کنیم.

4
2 روز پیش
حذف واترمارک از PDF
۴ روش برای حذف واترمارک از PDF با استفاده از هوش مصنوعی و سایر ابزارها

اگر واترمارک در PDF باعث ناخوانایی متن و حواس‌پرتی مخاطب شود، بهترین راه‌حل حذف آن است. در ادامه روش حذف واترمارک از pdf را آموزش می‌دهیم.

5
21 ساعت پیش
خودروی تسلا از نمای سه‌رخ جلو درحال عبور از دیوار نقاشی شده
سیستم خودران تسلا با یک دیوارِ نقاشی‌شده فریب خورد

یک یوتیوبر نشان داد که سیستم رانندگی خودران تسلا به‌سادگی با یک دیوار نقاشی‌شده شبیه به جاده، فریب می‌خورد.

87
2 روز پیش
برگرداندن پیج اینستا و بازیابی اکانت اینستاگرام چگونه ممکن است؟

اگر صفحه‌ی اینستاگرامتان را از دست داده‌اید، در این مقاله با تمام روش‌های برگرداندن پیج اینستا و بازیابی اکانت اینستاگرام آشنا شوید.

16
2 روز پیش
کنترل سنتر در گلکسی S25 و گلکسی S25 پلاس
رسمی: آپدیت One UI 7 روز ۱۸ فروردین برای این گوشی‌ها منتشر می‌شود

سامسونگ رسماً تاریخ انتشار نسخه‌ی نهایی One UI 7 برای تعدادی از گوشی و تبلت‌هایش را اعلام کرد.

108
یک روز پیش
تبلیغات
DN-DNShatel

نظرات

تبلیغات
D7-zoomitproduct
D7-B6Snappshop
پخش از رسانه
coming soon...

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات