ایالت ماساچوست برای ممنوعیت فروش داده‌های موقعیت مکانی کاربران پیش‌قدم شد

سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
فروش داده‌های موقعیت مکانی
مقامات ایالت ماساچوست قصد دارند با تصویب قانون جدید، از خرید و فروش داد‌ه‌های مربوط به موقعیت مکانی کاربران گوشی‌های هوشمند جلوگیری کنند.
تبلیغات

ماساچوست قصد دارد با تصویب قانون جدیدی، خرید و فروش داده‌های موقعیت مکانی گوشی‌های هوشمند را به‌طور کامل ممنوع کند و در این‌ صورت اولین ایالتی خواهد بود که در آمریکا چنین اقدامی انجام داده است. قانون‌گذار ایالتی ماساچوست جلساتی را درمورد لایحه‌ای به‌نام «قانون سپر موقعیت مکانی» برگزار کرد که به‌دنبال ضربه‌زدن کسب‌وکار تبلیغات آنلاین گوشی‌های هوشمند است؛‌حوزه‌ای که درآمد آن به چند میلیارد دلار می‌رسد. طبق اعلام وال‌استریت ژورنال، قانون پیشنهادی ماساچوست روی داده‌های موقعیت مکانی گوشی‌های هوشمند در این ایالت اعمال خواهد شد.

قانون جدید ماساچوست علاوه‌بر محافظت از کاربران گوشی‌های هوشمند این ایالت از خرید و فروش اطلاعات موقعیت مکانی آن‌ها، مجریان قانون را برای دستیابی به داده‌های موقعیت مکانی گوشی‌های هوشمند ملزم به دریافت حکم می‌کند. این لایحه کارگزاران داده را نیز از ارائه‌ی اطلاعات موقعیت جغرافیایی کاربران در این ایالت منع می‌کند.

تاکنون ۱۰ ایالت در آمریکا، قوانین حفظ حریم خصوصی را تحت‌نظر هر دو قوه‌ی مقننه‌ی جمهوری‌خواه و دموکرات تصویب کرده‌اند و پیشنهاد دوحزبی برای لایحه‌ای ملی ارائه شده، اما تا کنون هیچ‌کدام از حمایت کافی برخوردار نبوده‌اند. هیچ ایالتی خرید و فروش داده‌های موقعیت مکانی را به‌طور کامل ممنوع نکرده و اکثر آن‌ها صرفاً از دلالان و سایر شرکت‌هایی که از چنین اطلاعاتی بهره می‌برند، درخواست کرده‌اند نسبت‌ به استفاده از داده‌ها، از کاربران رضایت شفاف دریافت کنند.

لوگو گوگل مپ مپس Google Maps سه بعدی روی نقشه

داده‌های موقعیت مکانی معمولاً ازطریق برنامه‌های گوشی‌های هوشمند جمع‌آوری می‌شوند و اگرچه شامل نام یا شماره تلفن افراد نیستند، اما می‌توان از الگوهای حرکتی برای کشف هویت کاربر موردنظر استفاده کرد.

سناتور سیندی کریم، دموکراتی که رهبر اکثریت سنای ماساچوست را برعهده دارد، از لایحه‌ی جدید این ایالت حمایت کرد.

از طرف دیگر، یکی از انجمن‌های تجاری صنعت فناوری با لایحه‌ی ممنوعیت خرید و فروش داده‌های مکانی گوشی‌های هوشمند مخالفت کرد و دلیل آن را به عدم هماهنگی ماساچوست با سایر ایالت‌های آمریکا نسبت داد. اندرو کینگمن، وکیلی که نمایندگی ائتلاف حریم خصوصی و امنیت ایالتی را برعهده دارد درمورد این لایحه گفت: «تعریف فروش، بسیار گسنرده است و صنعت فناوری به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد در صورت تمایل، خود را از فهرست فروش داده‌های موقعیت مکانی خارج کنند.»

عده‌ای به‌خاطر افرادی که قصد سقط جنین دارند از این لایحه حمایت می‌کنند، برخی دیگر نیز نگران تعقیب آنلاین هستند. البته قانون جدید همچنان امکان استفاده از داده‌های موقعیت مکانی کاربران گوشی‌های هوشمند را برای ارائه‌ی خدماتی مثل اشتراک تاکسی اینترنتی یا اطلاعات آب‌وهوایی به آن‌ها، مجاز می‌داند.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات