درخواست گوگل از کنگره آمریکا: نوجوانان را از شبکه‌های اجتماعی منع نکنید

پنج‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
آیکون گوگل Google روی نمایشگر زیر ذره بین
گوگل طرح‌ها و سیاست‌های جدیدش را برای حفاظت از حریم شخصی کودکان و نوجوانان به کنگره‌ی آمریکا ارائه کرد.
تبلیغات

گوگل برای اولین بار طرح‌ها و سیاست‌های جدیدی را که برای حفاظت از امنیت آنلاین کودکان و نوجوانان تدارک دیده است، به کنگره‌ی آمریکا ارائه کرد. یکی از نکات جالبی که در این سند به چشم می‌خورد، درخواست غول جست‌وجوی اینترنت از کنگره‌ی آمریکا برای عدم جلوگیری از دسترسی کودکان و نوجوانان به رسانه‌های جمعی و اینترنت است.

گوگل در آخرین پست وبلاگی‌اش، «چارچوب قانونی برای حفاظت از امنیت آنلاین کودکان و نوجوانان» را منتشر کرده است. چارچوب قانونی گوگل درست زمانی منتشر می‌شود که سناتورهای زیادی مانند الیزابت وارن از لایحه‌ی جنجالی کنگره مبنی‌بر «حفاظت از امنیت آنلاین کودکان» حمایت کرده‌اند.

یکی از مواردی که کنگره‌ی آمریکا به آن اصرار دارد، الزام شرکت‌های فناوری به تأیید سن کاربران و اجبار آن‌ها به آپلود مدارک هویتی و اعطای دسترسی به اینترنت بر این اساس است. گوگل با انتشار چارچوب قانونی جدیدش، به‌شدت با این لایحه مخالفت کرده و تلاش‌های دولت فدرال و نهادهای قانونی ایالتی برای این کار را محکوم کرده است.

در حال حاضر بعضی ایالت‌های آمریکا شرکت‌های فناوری را مجبور به «دریافت رضایت والدین برای استفاده از خدمات آنلاین توسط نوجوانان زیر ۱۸ سال» کرده‌اند. البته گوگل همه‌ی این‌ها را رد کرده و بر این باور است که عدم دسترسی کودکان و نوجوانان به اطلاعات مفید موجود در اینترنت نه‌تنها مفید نیست، بلکه می‌تواند بسیار آسیب‌زننده باشد.

همان‌طور که جوانان به‌طور مداوم به‌دنبال راه‌هایی برای دسترسی به اینترنت و حضور فعال در رسانه‌های جمعی هستند، ما هم باید قوانین و سیاست‌هایمان را پابه‌پای آن‌ها تغییر دهیم و به‌روز کنیم.
- نیل موهان، یوتیوب

کنت واکر، رئیس بخش جهانی گوگل، می‌گوید: «مدل قانون‌گذاری درست و استاندارد، یعنی مدلی که بر اساس اصول طراحی متناسب با سن و سال کاربر ارائه شده باشد، ضمن اعطای دسترسی به کودکان و نوجوانان برای استفاده از اطلاعات مفید اینترنت، شرکت‌های فناوری را در قبال امنیت آن‌ها مسئول و پاسخگو خواهد کرد.»

قانون‌گذارانی مانند سناتور ریچارد بلومنتال، یکی از طراحان لایحه‌ی جنجالی حفاظت از امنیت آنلاین کودکان (موسوم به KOSA) و سناتور اد مارکی خواستار جلوگیری از هدف‌قراردادن کودکان و نوجوانان در تبلیغات اینترنتی هستند.

بلومنتال و مارکی، عدم جمع‌آوری داده‌های کاربران زیر ۱۸ سال و پردازش آن‌ها برای اهداف تبلیغاتی را مدنظر قرار داده‌اند. البته گوگل هم در سند قانونی جدیدش با این قانون موافق است و می‌گوید شرکت‌های فناوری باید هدف‌قراردادن تبلیغاتی کاربران زیر ۱۸ سال را ممنوع کنند.

در طول یک سال اخیر، جلسات گوناگونی در ایالت‌های مختلف آمریکا حول محور تنظیم قوانین جدید و بازنگری در مقررات مربوط به دسترسی افراد زیر ۱۸ سال به اینترنت برگزار شده است. در این راستا، بعضی ایالت‌ها مانند لوئیزیانا قوانین تازه‌ای برای محدود کردن دسترسی کودکان به سایت‌های مخصوص بزرگ‌سالان و تأیید سن کاربران هنگام ورود به این نوع سایت‌ها وضع کرده‌اند.

در سند منتشرشده توسط گوگل هم، تأیید سن کاربران هنگام ورود به سایت‌های غیراخلاقی و شرط‌بندی، اجباری قید شده است. پیرو سیاست‌های جدید گوگل، یوتیوب روز دوشنبه پیامی مبنی‌بر تغییر و به‌روزرسانی قوانین مربوط به کودکان و نوجوانان به کاربرانش نمایش داد.

نیل موهان، مدیرعامل یوتیوب، می‌گوید که این پلتفرم به‌هیچ‌عنوان تبلیغات هدفمند را به کودکان نشان نمی‌دهد و علاوه‌براین، امکانات و تنظیمات جدیدی مخصوص کنترل خانواده در اختیار والدین قرار داده است.

موهان می‌گوید: «خانواده‌ها فارغ از شهر و کشوری که در آن زندگی می‌کنند، شایسته‌ی بالاترین کیفیت و امنیت ممکن در دنیای اینترنت هستند. در این بین، همه‌ی کودکان و نوجوانان باید دسترسی یکسانی به اطلاعات مفید اینترنت داشته باشند.»

مدیرعامل یوتیوب در ادامه اضافه کرد: «به‌هرحال همان‌طور که جوانان به‌طور مداوم به‌دنبال راه‌هایی برای دسترسی به اینترنت و حضور فعال در رسانه‌های جمعی هستند، ما هم باید قوانین و سیاست‌هایمان را پابه‌پای آن‌ها تغییر بدهیم و به‌روز کنیم.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات