سناتور آمریکایی: دولت‌ها با نوتیفیکیشن گوشی از کاربران اپل و گوگل جاسوسی می‌کنند

چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
لوگوی سه بعدی از حروف گوگل روی مک بوک اپل
به‌ادعای یکی از سناتورهای آمریکایی، سرویس پوش نوتیفیکیشن راهکاری برای نظارت بر کاربران اپل و گوگل است.
تبلیغات

سناتوری آمریکایی روز چهارشنبه هشدار داد که برخی از دولت‌ها کاربران گوشی‌های هوشمند را ازطریق پوش نوتیفیکیشن برنامه‌هایشان زیرنظر می‌گیرند. سناتور ران وایدن در نامه‌ای به وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا گفت که مقام‌های خارجی این داده‌ها را از گوگل و اپل می‌خواهند.

انواع برنامه‌ها پوش نوتیفیکیشن دارند تا کاربران گوشی‌های هوشمند را از پیام‌های دریافتی و اخبار فوری و سایر به‌روزرسانی‌ها آگاه کنند. آنچه اغلب کاربران نمی‌دانند، این است که تقریباً همه‌ی این اعلان‌ها ازطریق سرورهای گوگل و اپل ارسال می‌شوند.

پوش نوتیفیکیشن‌ها به گوگل و اپل دید آشکاری درباره‌ی ترافیکی می‌دهد که از آن برنامه‌ها به کاربرانشان می‌رسد. این موضوع دو شرکت مذکور را در موقعیتی منحصربه‌فرد برای تسهیل نظارت دولت بر نحوه‌ی استفاده کاربران از برنامه‌های خاص قرار می‌دهد.

اپل در بیانیه‌ای اعلام کرد که نامه‌ی وایدن به آن‌ها فرصتی برای به‌اشتراک‌گذاشتن جزئیات بیشتر درباره‌ی نحوه‌ی نظارت دولت‌ها بر پوش نوتیفیکیشن داده است.

اپل، سازنده‌ی گوشی آیفون و لپ تاپ مک بوک، در بیانیه ای اعلام کرد: «در این زمینه، دولت فدرال ما را از اشتراک‌گذاری هرگونه اطلاعات منع کرد. اکنون که این روش عمومی شده است، در حال به‌روز‌رسانی گزارش شفافیت خود برای جزئیات این نوع درخواست‌ها هستیم.»

یکی از منابع آگاه تأیید کرد که سازمان‌های دولتی خارجی و ایالات‌ متحده از اپل و گوگل درخواست ابرداده‌های مربوط به پوش نوتیفیکیشن‌ها را کرده‌اند تا به‌عنوان مثال کمک کنند کاربران ناشناسِ برنامه‌های پیام‌رسان را به حساب‌های اپل یا گوگل خاص متصل کنند.

اکثر کاربران به پوش نوتیفیکیشن‌ها توجهی نمی‌کنند؛ اما به‌دلیل دشواری به‌کار‌گیری آن‌ها بدون ارسال داده به گوگل یا اپل، گه‌گاه توجه توسعه‌دهندگان را به خود جلب کرده‌اند.

در اوایل سال جاری، دیوید لیبو، توسعه‌دهنده‌ی فرانسوی، گفت که کاربران و توسعه‌دهندگان اغلب از نحوه‌ی ارسال داده‌های برنامه‌هایشان به غول‌های فناوری ایالات متحده ازطریق پوش نوتیفیکیشن‌ها بی‌اطلاع هستند و این موضوع را مسئله‌ای مهم و ناخوشایند در حفظ حریم خصوصی دانست.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات