متا به‌دلیل نحوه ذخیره رمزهای عبور، ۱۰۲ میلیون دلار جریمه شد

جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۸
مطالعه 2 دقیقه
لوگو متا روی ساختمان این شرکت
متا به دلیل ذخیره‌ی رمزهای عبور به‌صورت ساده، ۱۰۲ میلیون دلار از طرف کمیسیون حفاظت از داده‌های ایرلند جریمه شد.
تبلیغات

بنابر گزارش Engadget، کمیسیون حفاظت از داده‌های ایرلند (DPC) شرکت متا را به‌دلیل ذخیره‌سازی رمزهای عبور کاربران به‌صورت متن ساده، به مبلغ ۱۰۲ میلیون دلار جریمه کرد. این جریمه به‌دنبال یک حادثه‌ی امنیتی در سال ۲۰۱۹ اعمال شد که در آن، رمزهای عبور میلیون‌ها کاربر فیس‌بوک و اینستاگرام به‌صورت متن ساده در سرورهای متا ذخیره شده بود.

این حادثه ابتدا در سال  ۲۰۱۹ کشف شد و متا مدتی بعد تأیید کرد که برخی از رمزهای عبور کاربران به‌صورت متن ساده، ذخیره شده‌اند. یک ماه پس از آن، متا دوباره اعلام کرد که میلیون‌ها رمز عبور کاربران اینستاگرام نیز به همین شکل ذخیره شده‌اند. برخی از این رمزهای عبور از سال ۲۰۱۲ به‌صورت متن ساده ذخیره شده بودند و بیش از ۲۰ هزار کارمند فیس‌بوک به آن‌ها دسترسی داشتند.

اگرچه متا تعداد حساب‌های تحت‌تأثیر را اعلام نکرد، اما یکی از کارمندان ارشد متا اعلام کرد که حدود ۶۰۰ میلیون کلمه عبور به این شکل در سرورهای متا ذخیره شده بودند. بنابراین کمیسیون حفاظت از داده‌های ایرلند اعلام کرد که متا به‌طور آشکار، چندین قانون مقررات عمومی حفاظت از داده اتحادیه اروپا (GDPR) را نقض کرده است. این کمیسیون، متا را به‌دلیل عدم اطلاع‌رسانی به‌موقع درمورد نقض داده‌ها و عدم استفاده از تدابیر فنی مناسب برای حفاظت از رمزهای عبور کاربران، محکوم کرد.

متا در پاسخ به این جریمه اعلام کرد که بلافاصله پس از کشف این مشکل، اقداماتی برای رفع آن انجام داده و هیچ شواهدی مبنی‌بر سوءاستفاده یا دسترسی غیرمجاز به این رمزهای عبور وجود ندارد. این شرکت همچنین اعلام کرد که این مسئله را به‌صورت پیشگیرانه به کمیسیون حفاظت از داده‌های ایرلند اطلاع داده و در طول این تحقیقات با آن‌ها همکاری کرده است.

این جریمه بخشی از جریمه‌های سنگینی است که متا و پلتفرم‌های اجتماعی تحت مالکیت آن، از سوی نهادهای نظارتی اروپایی دریافت کرده‌اند. چندی پیش این شرکت، ۴۰۵ میلیون یورو به‌دلیل سوءمدیریت داده‌های نوجوانان در اینستاگرام و ۱٫۲ میلیارد یورو برای انتقال داده‌های کاربران اروپایی به مرکز داده‌ی اصلی متا خارج از اتحادیه اروپا، از طرف نهادهای نظارتی این قاره جریمه شد.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات