رأی دادگاه عالی اتحادیه اروپا: شبکه‌های اجتماعی نمی‌توانند تا ابد از اطلاعات شخصی کاربر استفاده کنند

شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۴
مطالعه 1 دقیقه
آیکون شبکه های اجتماعی تردز و توییتر و اینستا روی آیفون
اتحادیه‌ی اروپا با صدور حکمی جدید، مدت‌زمان استفاده‌ی پلتفرم‌ها از داده‌های شخصی کاربران را محدود می‌کند.
تبلیغات

اتحادیه‌ی اروپا بار دیگر با صدور حکمی، محدودیت‌های جدیدی برای استفاده‌ی متا و سایر پلتفرم‌ها از اطلاعات شخصی کاربران به منظور هدف‌گیری تبلیغاتی اعمال کرد. دادگاه عالی اتحادیه‌ی اروپا در این حکم تأکید کرده است که مدت‌زمان استفاده از داده‌های شخصی کاربران برای تبلیغات باید محدود شود.

به‌گزارش تک‌کرانچ، دادگاه عالی اتحادیه‌ی اروپا، مطابق با نظر مشورتی پیشین مشاور قضایی، رأی به محدودیت مدت نگهداری داده‌های شخصی کاربران توسط شرکت‌ها برای اهداف تبلیغاتی داد.

احکام جدید اتحادیه‌ی اروپا، مدت‌زمان نگهداری داده‌ها را به مقررات عمومی حفاظت از داده‌های شخصی (GDPR) اتحادیه‌ی اروپا ارجاع می‌دهد. براساس بند ۶۵ این مقررات، هر فرد حق دارد داده‌های شخصی‌اش را که در اختیار شرکت‌ها قرار دارد، حذف یا اصلاح کند.

عدم‌ تطبیق با GDPR می‌تواند به جریمه‌ای معادل چهار درصد از گردش مالی سالانه‌ی جهانی شرکت متخلف منجر شود که برای غول‌های شبکه‌های اجتماعی مانند متا، مبلغ بسیار هنگفتی خواهد بود. سال گذشته، متا به دلیل الزام کاربران به پذیرش تبلیغات شخصی در پلتفرم‌هایی مانند فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ، جریمه‌ای بالغ بر ۴۱۴ میلیون دلار پرداخت کرد.

اتحادیه‌ی اروپا و متا، به همراه شرکت‌‌های دیگری مانند اپل و گوگل، بر سر نحوه‌ی استفاده از داده‌های شخصی کاربران در چارچوب قانون بازارهای دیجیتال اختلاف دارند. متا در حال حاضر منتظر صدور حکم جریمه به دلیل نقض این قانون است.

متا با الزام کاربران به پرداخت هزینه برای جلوگیری از جمع‌آوری و به‌اشتراک‌گذاری داده‌های شخصی‌شان، مقررات اتحادیه‌ی اروپا را زیر پا گذاشت. سال گذشته، دادگاه عالی اتحادیه‌ی اروپا حکم داد که متا برای نمایش تبلیغات هدفمند به کاربران، ملزم به اخذ رضایت صریح آن‌ها است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات