چطور سیستم تشخیص سرقت اندروید را فعال کنیم؟

پنج‌شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
بخش مربوط قابلیت Theft Detection Lock در یک گوشی اندروید
قابلیت Theft Detection Lock، اجازه‌ی دسترسی سارقان به اطلاعات داخل دستگاه را نمی‌دهد و حتی درصورت عدم دسترسی به اینترنت، بلافاصله گوشی را قفل می‌کند.
تبلیغات

به‌سرقت رفتن گوشی، تجربه‌ی بسیار تلخی است که احتمالاً برخی از شما، آن را از سر گذرانده‌اید. این تجربه، زمانی تلخ‌تر می‌شود که دزد گوشی شما، بتواند به اطلاعات حساس داخل گوشی از جمله گالری، رمزهای عبور، پیام‌های شخصی و… دسترسی پیدا کند.

نصب برنامه‌های جانبی برای رمزگذاری روی بخش‌های مختلف گوشی یا فرستادن تصاویر، فیلم‌ها یا فایل‌های مختلف به پوشه‌ی امن، راهکارهای خوبی برای محافظت از اطلاعات حساستان به‌نظر می‌رسند؛ اما چرا از همان ابتدا، مانع از ورود افراد دیگر، به خصوص سارقان گوشی به محیط داخل دستگاه خود نشوید؟

گوگل چند ماه قبل، قابلیت Theft Detection Lock را معرفی کرد؛ ویژگی جذابی که به‌عنوان سیستم تشخیص سرقت شناخته می‌شود و در صورت دزدیده شدن دستگاه، بلافاصله آن را قفل می‌کند. در ادامه، علاوه‌بر آشنایی بیشتر با سازوکار این قابلیت، نحوه‌ی فعال‌سازی آن را در گوشی سامسونگ و سایر گوشی‌های اندرویدی، آموزش می‌دهیم.

کپی لینک

قابلیت Theft Detection Lock چیست؟

سیستم تشخیص سرقت یا Theft Detection Lock یکی از قابلیت‌های امنیتی جدید در اندروید ۱۵ است که با استفاده از دو ویژگی هوش مصنوعی و شتاب‌سنج در گوشی‌های اندرویدی، در صورت سرقت دستگاه، صفحه را قفل می‌کند و مانع از دسترسی سارق به اطلاعات داخل گوشی می‌شود.

در بسیاری از موقعیت‌هایی که گوشی ب‌سرقت می‌رود، فرد درحال کار با گوشی است و صفحه‌ی دستگاه قفل نیست. این موضوع، متأسفانه دسترسی سارقان را به اطلاعات گوشی قربانیان سریع‌تر و آسان‌تر می‌کند و علاوه‌بر خسارت ناشی از به سرقت رفتن خود گوشی، نگرانی‌های دیگری از جمله احتمال سوءاستفاده از اطلاعاتتان را نیز، به دغدغه‌های شما اضافه می‌کند.

اخطار سرقت روی نمایشگر گوشی مربوط به قابلیت Theft Detection Lock
Digital Trends

اگر کاربر، از قبل ویژگی Theft Detection Lock را فعال کرده باشد، درصورتی‌که گوشی با یک حرکت شدید و ناگهانی روبه‌رو شود (مشابه شرایط سرقت گوشی)، هوش مصنوعی اندروید از طریق تغییرات شتاب‌سنج، این وضعیت را به‌عنوان سرقت شناسایی کرده و بلافاصله گوشی را قفل می‌کند.

قابلیت Theft Detection Lock برخلاف برخی از ویژگی‌های امنیتی که باید به‌صورت آنلاین فعال شوند، نه برای فعال‌سازی و نه عملکرد، نیازی به اینترنت ندارد و درصورتی‌که گوشی شما در زمان سرقت، به اینترنت متصل نبوده یا حتی فاقد سیم‌کارت باشد، بلافاصله توسط هوش مصنوعی قفل می‌شود.

گوگل وعده داده است که این قابلیت تا پایان سال ۲۰۲۴ علاوه بر گوشی‌هایی که اندروید ۱۵ را دریافت می‌کنند، در سایر دستگاه‌هایی که مجهز به اندروید ۱۰ یا نسخه‌های بالاتر از آن هستند نیز، به‌عنوان بخشی از خدمات Google Play فعال شود تا در صورت سرقت، خیالتان از بابت امن بودن اطلاعات داخل گوشی آسوده باشد.

کپی لینک

آموزش فعال‌سازی قابلیت Theft Detection Lock

روند فعال‌کردن سیستم تشخیص سرقت در تمام گوشی‌های اندرویدی، احتمالاً چند هفته طول می‌کشد؛ باوجوداین، درحال‌حاضر این قابلیت برای برخی از کاربران گوشی‌ اندرویدی در سراسر جهان فعال شده است. شما با استفاده از یکی از مسیرهای زیر، می‌توانید این قابلیت را در گوشی خود فعال کنید.

دقت داشته باشید که تمام دستگاه‌های مجهز به اندروید ۱۰ یا نسخه‌های بالاتر از آن، این قابلیت را دریافت خواهند کرد، پس اگر علی‌رغم طی‌کردن مسیر فعال‌سازی Theft Detection Lock، نتوانستید این قابلیت را در بین گزینه‌های خود ببینید، کمی صبور باشید تا در هفته‌های آینده، این قابلیت برای شما نیز فعال شود.

  • وارد قسمت Settings (تنظیمات) گوشی خود شوید.
  • از قسمت Security & privacy (امنیت و حریم خصوصی) روی System & Updates (سیستم و به‌روزرسانی) ضربه بزنید.
  • وارد بخش Security Update (به‌روزرسانی امنیتی) شوید و روی Google Play system update (به‌روزرسانی سیستم گوگل پلی) ضربه بزنید.
فعال‌سازی قابلیت Theft Detection Lock مرحله اول
فعال‌سازی قابلیت Theft Detection Lock مرحله دوم
فعال‌سازی قابلیت Theft Detection Lock مرحله سوم
فعال‌سازی قابلیت Theft Detection Lock مرحله چهارم

نکته‌ی مهم: در گوشی‌های مختلف اندرویدی، بسته به تنظیمات ارائه‌شده از سوی شرکت سازنده، ممکن است مسیر دسترسی به گزینه‌ی Google Play system update کمی با مسیری که در بالا ذکر کردیم، متفاوت باشد. در این حالت، می‌توانید بدون درنظر گرفتن مراحل بالا، مستقیماً در قسمت جست‌وجوی بخش تنظیمات، عبارت Google Play system update را جست‌وجو کنید و پس از ورود به بخش Google Play system update، ادامه‌ی مراحل فعال‌سازی قابلیت Theft Detection Lock را مطابق توضیحات زیر طی کنید:

  • روی گزینه ی Download & install در پایین صفحه ضربه بزنید و صبر کنید تا به‌روزرسانی گوگل‌پلی انجام شود.
  • روی Restart Now (راه‌اندازی) ضربه بزنید تا گوشی شما یکبار راه‌اندازی شود.
  • به قسمت Settings (تنظیمات) برگردید و روی Google (گوگل) ضربه بزنید.
  • روی سربرگ All services (همه سرویس ها) ضربه بزنید و به پایین صفحه بروید تا به قسمت Personal & device safety (ایمنی شخصی و دستگاه) برسید.
فعال‌سازی قابلیت Theft Detection Lock مرحله پنجم
فعال‌سازی قابلیت Theft Detection Lock مرحله ششم
فعال‌سازی قابلیت Theft Detection Lock مرحله هفتم
  • اگر در این قسمت و مشابه تصاویر بالا، گزینه ی Theft protection (حفاظت از سرقت) برای شما نمایش داده شد، روی آن ضربه بزنید.
  • درنهایت، روی اسلایدر روبه‌روی عبارت Theft Detection Lock (قفل تشخیص سرقت) ضربه بزنید تا قابلیت تشخیص سرقت گوشی برای شما فعال شود.

گوگل در کنار قابلیت تشخیص سرقت، دو ویژگی Remote Lock و نمونه‌ی پیشرفته‌تر Find My Device را نیز در اندروید ۱۵ ارائه می‌کند که می‌توانید با مراجعه به بخشی که قابلیت Theft Detection Lock را در آن فعال می‌کنید، این دو گزینه را نیز، روشن کرده و اطلاعات داخل گوشی خود را در مقابل خطرات و سوءاستفاده‌های پس‌از دزدیده‌شدن، امن نگه دارید.

امیدواریم هیچگاه در موقعیت سرقت گوشی قرار نگیرید؛ اما گاهی این موضوع اجتنا‌ب‌ناپذیر است، از این رو، توصیه می‌کنیم که در کنار رعایت نکات ایمنی برای جلوگیری از سرقت گوشی، دراسرع‌وقت و پس از ارائه‌ی قابلیت Theft Detection Lock برای گوشی‌تان این ویژگی را فعال کنید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات