اپل: هرگز از داده‌های سیری برای بازاریابی استفاده نکرده‌ایم

سه‌شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۳ - ۰۲:۵۱
مطالعه 2 دقیقه
لیست دستورات Siri
اپل اتهامات مبنی بر استفاده از صداهای ضبط‌شده به‌وسیله‌ی سیری برای مقاصد بازاریابی را رد و بر تعهدش بر حفظ حریم خصوصی تأکید کرد.
تبلیغات

اپل در پاسخ به اتهامات مربوط به استفاده‌ی نادرست از صداهای ضبط‌شده‌ توسط Siri، موضع خود را در خصوص حفظ حریم خصوصی کاربران روشن کرد. به گفته‌ی این شرکت، هیچ داده‌ای مربوط به سیری تاکنون به شرکت‌های ثالث فروخته یا برای اهداف بازاریابی استفاده نشده است. بیانیه‌ی اپل پس از شکایتی صادر شد که ادعا داشت صداهای ضبط‌شده‌ی تصادفی از طریق سیری برای تبلیغات هدفمند مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

به‌گزارش MacRumors، در شکایت مطرح‌شده علیه اپل، ادعا شده که سیری به‌طور ناخواسته مکالمات خصوصی را ضبط کرده است؛ شاکیان ادعا کرده‌اند پس از صحبت درباره‌ی موضوعاتی مانند کفش‌های ایر جردن (Air Jordan) و رستوران اولیو گاردن (Olive Garden)، تبلیغات مرتبط با آن‌ها را مشاهده کرده‌اند؛ با‌این‌حال، اپل اتهامات را به‌شدت رد و تأکید کرد که داده‌های سیری به‌صورت ناشناس جمع‌آوری می‌شوند، به کاربران خاصی مرتبط نیستند و هرگز فروخته نشده‌اند.

اپل در بیانیه‌ی رسمی خود گفت: «سیری از ابتدا به‌گونه‌ای طراحی شده است که حریم خصوصی کاربران را حفظ کند. داده‌های سیری هرگز برای ساخت پروفایل‌های بازاریابی و برای هیچ هدفی به کسی فروخته نشده‌اند.»

اپل همچنین به اقدامات خود در زمینه‌ی حفظ حریم خصوصی اشاره کرد؛ ازجمله اینکه ضبط صدا در سیری یک ویژگی اختیاری (Opt-in) محسوب می‌شود که به‌طور پیش‌فرض غیرفعال است و داده‌های سیری، در صورت جمع‌آوری، تنها برای بهبود عملکرد دستیار صوتی استفاده می‌شوند. سازنده‌ی آیفون برای جلوگیری از درگیری‌های قانونی بیشتر، شکایت را با پرداخت ۹۵ میلیون دلار حل‌وفصل کرد.

ریشه‌ی شکایت مورد بحث به سال ۲۰۱۹ بازمی‌گردد؛ زمانی که پیمانکاران اپل فاش کردند مکالمات خصوصی ناشی از فعال‌سازی تصادفی سیری را شنیده‌اند. در آن زمان، سیاست‌های حفظ حریم خصوصی اپل به‌طور مشخص نظارت انسانی بر ضبط‌های سیری را بیان نکرده بود و این مسئله باعث نگرانی کاربران شد.

شاکیان ادعا کردند که صدای آن‌ها بدون رضایتشان ضبط شده‌اند و اگر از چنین عملکردی آگاه بودند، دستگاه‌های اپل را خریداری نمی‌کردند. اگرچه یک قاضی در ابتدا شکایت را به‌دلیل کمبود مدارک رد کر، این پرونده با اتهاماتی مبنی بر استفاده از داده‌های سیری برای تبلیغات هدفمند، مجدداً مطرح شد.

طبق شرایط توافق، افراد در ایالات متحده که بین ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۴ (۲۶ شهریور ۱۳۹۳) تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۴ (۱۱ دی ۱۴۰۳) دستگاه‌های مجهز به سیری را خریداری یا استفاده کرده‌اند، می‌توانند مبلغی تا سقف ۲۰ دلار دریافت کنند. یک وب‌سایت ویژه برای ثبت درخواست‌ها راه‌اندازی خواهد شد و به کاربران واجد شرایط اطلاع‌رسانی می‌شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات