تصاویر وهمآور زوج زردپوش در ساختمانهای متروکه
اکتشافات شهری یا اوربکس (urbex) به معنای اکتشاف سازههای ساختهشده توسط انسان، معمولاً ویرانه رهاشده یا اجزای پنهان محیط ساختهشده توسط انسان است. وقتی نوبت به عکاسی اوربکس میرسد، ایجاد تمایز و اثری که نسبت به سایر تصاویر در این زمینه برجسته باشد، کار آسانی نیست؛ اما دو هنرمند جوان با بارانیهای زردشان توانستهاند راهی برای خلق آثار ماندگار در این نوع عکاسی پیدا کنند.
این زوج زردپوش با دید و اجرای منحصربهفرد، به مکانهای متروکه سفر میکنند و عکسهایی خلق میکنند که شبیه فیلمهای مهیج سینمایی یا پوستر فیلمهای ترسناک است.
آیوی و آتون دو هنرمند مرموز پرتغالی هستند که پیش از ملاقات با یکدیگر، به عکاسی و گشتوگذار در مکانهای متروکه علاقه داشتند. همین علاقه مشترک باعث نزدیک شدن این دو به هم و ایجاد مفهوم کتهای زرد شد.
هنگامی که آیوی و آنتون پوشیدن کت زردی که متعلق به پدر آتون بود بهعنوان نماد تجاری خود «Yellow Jackets» در عکسهایشان شروع کردند، متوجه کنتراست جالبی شدند که با پسزمینه مکانهای متروک ایجاد میکرد. رنگ شاد و قابل توجه کت در مقابل پسزمینه تاریک، غمگین و بیروح مکانهای متروک بسیار زیبا و خوشایند بود. رنگ زرد به این مکانهای رهاشده زندگی تازه میبخشید. یلو جکتس در این مورد میگوید:
از آنجا که رنگ زرد، نور (ماهیت عکاسی) را برای انسان تداعی میکند و به خودی خود شادیآور است، برای ما نشاندهنده غلبه بر مشکلات، احساس خوشبختی و موفقیت برای ورود به مکانهای بسیار پرخطر است؛ مکانهایی که نمیدانیم در آنها چه چیزی منتظر ما است و بیشتر مردم هرگز شانس دیدن و دسترسی به آنها را در زندگی تجربه نخواهند کرد.
در همین زمان بود که یلو جکتس احساس کردند عکسهایشان بهگونهای ناقص هستند. به همین دلیل به فکر اضافه کردن یک کت زرد دیگر به صحنههای عکاسی افتادند؛ اینگونه آنها میتوانستند با هم در تصاویر ظاهر شوند. آنها توانستند یک کت زرد مشابه به کت پدر آتون پیدا کنند که کت در وضعیت مناسبی نبود؛ اما پس از بازسازی و تعمیر به یک کت خوب برای این دو هنرمند تبدیل شد.
پروژه یلو جکتس شامل تعداد زیادی عکس در مکانهای مختلف و یافتن این مکانها زمانبرترین جنبه کار است. به گفته آیوی و آتون، تحقیق در مورد این لوکیشنها ساعتها طول میکشد و گاهی بیشتر از مدت عکاسی زمان میبرد. یلو جکتس برای پیدا کردن لوکیشنها بیشتر زمان خود را صرف مرور نقشههای گوگل، خواندن اخبار و جستجوی منابع جالب در کتابهای قدیمی میکنند.
این ساختمانها همه جا هستند؛ کافی است توجه بیشتری به خرج بدهیم. ما پیشتر روستاهای متروکه را در مناطق دورافتاده پیدا کردهایم؛ همچنین کاخها، بیمارستانها و مراکز خریدی خالی از سکنه را در مراکز بزرگ شهری یافتهایم.
با افزایش فالوورهای یلو جکتس در رسانههای اجتماعی، دوستان و طرفدارهای بیشتری آنها را در جریان مکانهای دارای پتانسیل قرار میدهند و از این طریق به این دو هنرمند خلاق کمک میکنند و حمایتشان را به آنها نشان میدهند.
در تمام این تصاویر یک حس تداوم وجود دارد که فقط به دلیل امضای کتهای زرد آنها نیست؛ اما با گذشت زمان سبک یلو جکتس تغییر کرده و توسعه یافته است. احساسات شخصی این زوج و آنچه محل عکسبرداری به آنها الهام میکند بر تصویر نهایی تأثیر میگذارد. یلو جکتس در این مورد میگوید:
ما همیشه پر از ایده هستیم و دوست داریم موضوعاتی که به نظرمان مرتبط است به اشتراک بگذاریم؛ اما عمدتاً سعی میکنیم تصاویر و مفاهیم جدید را بر اساس آنچه واقعاً حس و درک میکنیم، به وجود بیاوریم.
برای یلو جکتس آنچه مخاطب با دیدن این تصاویر احساس میکند حائز اهمیت است. ایوی و آتون میخواهند مردم تکهای از تصاویرشان را با توجه به درک و نیاز خود دریافت کنند؛ خواه این تکه اعتقاد به عشق و دوستی باشد یا شهامت بیرون رفتن و کاوش بیشتر یا به چالش کشیدن خود در موضوعات جدید.
هدف کلی پروژه این است که زیبایی منحصربهفرد مکانهای رهاشده و فراموششده را به اشتراک بگذارد و توجه را به سمت حفظ میراث ساختهشدهای که هنوز باقی ماندهاند، جلب کند. یلو جکتس همچنین میخواهند کارهای خود را در گالریهای جهان به نمایش بگذارند تا بتوانند بیشتر از این سفر کنند و غیر معمولترین مکانهای متروکه را بشناسند.
یک دنیا برای اکتشاف انتظار ما را میکشد. مکانهایی که به نظر میرسد از تخیل ما بیرون پریدهاند، باعث میشوند درون آنها و درون خود سفر کنیم.
برای حمایت از این زوج و دیدن تصاویر بیشتر از یلو جکتس میتوانید صفحه اینستاگرام ایوی و صفحه اینستاگرام آتون را دنبال کنید یا به وبسایت یلو جکتس سر بزنید.
امیدواریم از این قسمت از شاتر لذت برده باشید. دیدگاه شما کاربران زومیت درباره این تصاویر و پروژه یلو جکتس چیست؟
نظرات