تصاویر ماکروی خیرهکننده از دنیای منحصربهفرد حوضچههای فصلی
استیون دیوید جانسون یک عکاس و استاد حفظ منابع طبیعی در ویرجینیا است که آثار او در مجلات متعددی مانند مجله Nature Conservancy ،Virginia Wildlife ،Orion و دیگر مجلات منتشر شده است. جانسون زندگی خود را وقف مستندسازی دنیای طبیعی کرده است. او نایبرئیس کمیته جنگلهای ویرجینیا و یکی از اعضای انجمن بینالمللی عکاسان حفاظت از محیط زیست است.
جانسون که از کودکی در مناطق روستایی ایالت نیویورک غربی بزرگ شده است، طی زندگیاش با جنگلها، برکهها و رودخانه جنهسی احاطه شده و در نتیجه سمندر آبی، وزغها و کرمهای شبتاب بخشی منظمی از اکتشاف دوران کودکی او بودهاند. شروع عشق او به طبیعت به دنبال یک رشته هنری با تمرکز عکس در دانشگاه شکل گرفت و تا پایان تحصیلات در رشته رسانههای دیجیتال در مقطع کارشناسی ارشد ادامه یافت.
جانسون در بزرگسالی در سال ۲۰۰۵ به ویرجینیا نقل مکان کرد و در دانشگاه منونیت شرقی استاد عکاسی شد. او میگوید که عکاسی از طبیعت راهی برای درک و برقراری ارتباط در مورد محیط جدیدش شده است که مهمترین آن یادگیری در مورد آپالاشیای مرکزی و جنوبی است، که نقاط داغ تنوع زیستی را برای بیش از ۵۰ گونه سمندر در ویرجینیا فراهم میکند. جانسون میگوید که این کار مهارتهای عکاسی ماکرو او را تقویت کرد؛ زیرا یاد گرفت سمندرها، قورباغهها و دیگر اشکال زندگی پنهان را در جنگلها ثبت کند. او در نهایت به تجربه عکاسی زیر آب پرداخت تا چرخههای زندگی کامل را ثبت کند.
حوضچههای فصلی آپالاچیا که صحنه مرکزی کار عکاسی جانسون و اساس کتاب الکترونیکی او است، حوضچههای آبی موقتی هستند که از بارانهای فصلی و ذوب برف تشکیل شدهاند. این محیط برای بسیاری از
موجودات تخمگذار ایدهآل است. در اواخر زمستان و اوایل بهار حوضچهها میزبان پرورش دوزیستان و بیمهرگان بزرگ هستند.
جانسون در کتاب الکترونیکی خود مینویسد:
دنیای کوچکی از زیبایی و پیچیدگی وجود دارد که شایسته قدردانی و محافظت است.
با وجود اینکه مستندسازی چرخههای زندگی در حوضچههای فصلی به علت شکلگیری سالانه رویدادهای مشابه، چرحهای است؛ اما هر سال لایهای از پیچیدگی، عمق و اکتشافات جدید در مورد رفتار موجودات در حوضچهها به ارمغان میآید. جانسون توضیح میدهد که این یک چرخه دراماتیک است که در مقیاس دقیقهای اتفاق میافتد.
هدف جانسون فقط ثبت تنوع زیستی و رفتار نیست، بلکه «کمک به بینندگان برای تجربه ارتباط عاطفی با موجودات شگفتانگیزی که در حوضچههای فصلی زندگی میکنند» نیز است. این به معنای نزدیک شدن به سوژه با پرسپکتیو پایینتر از خط افق با استفاده از لنزهای ماکرو و زاویه باز است.
جانسون برای ثبت دنیای شگفتانگیز زیر آب از دو مجموعه دوربین استفاده میکند. اولین مورد دوربین سونی Alpha a6500 و لنز سونی f/2.8 ماکرو یا لنز سونی Sony 16-50mm f/3.5-5.6 به همراه لنز Nauticam WWL-1 Wet Wide است. دوربین دیگر او Sony a7R III همراه با لنز ماکرو سونی FE 50mm F/2.8 یا لنز Venus Laowa 25mm f/2.8 2.5-5X Ultra-Macro است.
جانسون در سالهای اخیر به دوربینهای بدون آینه روی آورد؛ زیرا میگوید وقتی دوربین در آب غوطهور میشود، دیدن منظرهیاب LCD بسیار آسانتر از منظرهیاب اپتیکال است. اگرچه در حوضچههای عمیقتر گاهی اوقات لازم است دوربین را چند فوت زیر سطح آب قرار داد که این موضوع مشاهده LCD را دشوار میکند. گاهی اوقات جانسون دوربین را در یک موقعیت مکانی قرار میدهد و بدون اینکه واقعاً صفحه دوربین را ببیند، فوکوس میکند.
عکاسی در اواخر شب طی زمستان و اوایل بهار، ضرورت نورپردازی خوب را دوچندان میکند.
جانسون میگوید:
من اغلب قبل از رفتن به صحنه در خانه تنظیمات نورپردازی را روی اکشن فیگورها آزمایش میکنم.
اگرچه این انتخاب شخصی او درمورد تجهیزات است؛ اما جانسون توضیح میدهد که نباید مبتدیان را ترساند. تجهیزات عکاسی از محیط آب کمعمق و شیرین میتواند از تنظیمات ساده مانند یک تلفن ضد آب گرفته تا یک محفظه تمام عیار در زیر آب و چراغ های ویدئویی متغیر باشد. برای عکاسی در حال یادگیری و پیشرفت استفاده از یک تلفن هوشمند میتواند بهقدری که خود را در مستندسازی زندگی زیر آب امتحان کند، کافی باشد؛ بهخصوص اگر بتوانند در انتخاب اپلیکیشنی که امکان فوکوس دستی و تایملپس در زیر آب را فراهم کند، موفق شود. لنزهای اضافهشونده به گوشیهای هوشمند که امکان عکاسی ماکرو یا زاویه باز را در زیر سطح آب فراهم میکنند، میتوانند برای عکاسی و فیلمبرداری با گوشی توانایی فیلمبرداری مفید واقع شوند.
جانسون به عنوان یک متخصص با تجربه با روشهای بهداشتی و ایمنی آشنا است. به عنوان مثال، هنگامی که با لباس خصوص در آبهای عمیقتر فرود میآید، به آرامی حرکت میکند و قدمهایش را با دقت انتخاب میکند. او به منظور کاهش انتقال احتمالی بیماری چکمههای خود را در محلول سفیدکننده ملایم فرو میبرد و گلولای مابین حفرهها و درزها را پاک میکند. جانسون همچنین خاطرنشان میکند که از استفاده از مواد دافع حشرات اجتناب میکند زیرا این موضوع ممکن است بر محیطهای حساس آب شیرین تأثیر بگذارد.
جانسون همچنین میگوید که همراه داشتن یک GPS قابل اعتماد ضروری است؛ زیرا این نوع کار به عکاسی در جنگلهای تاریک و همچنین بار اضافی باتری برای تجهیزات نیاز دارد. جانسون برای محافظت از خود و تجهیزاتش در هنگام باران، چند لایه لباس میپوشد و یک پانچو و یک کاور کیف دوربین برمیدارد. او همچنین برای افزایش زمان کارش شروع به پوشیدن دستکشهای ضدآب تا شانه کر؛ زیرا حوضچهها در اوایل فصل میتوانند انگشتان را بیحس کنند
صرف نظر از تجهیزات موجودی که یک عکاس به آن دسترسی دارد، جانسون توصیه میکند که با گرفتن عکس از حیاط خانه خود شروع کنید. مشاهده دنیای زندهای که عکاسان در اطرافشان دارند، شروع خوبی برای مستندسازی فراهم میکند. جانسون در کتاب الکترونیکی رایگانش، بینش دقیقی در مورد یافتههای خود و تصاویر حاصل از آن و همچنین پیشنهادهای کاربردی برای تجهیزات، استراتژی های نورپردازی و نکات کلی در مورد کار را ارائه داده است.
عکسهای متنوعتری از محیط زیست را میتوانید در صفحه اینستاگرام استیون دیوید جانسون مشاهده کنید.
امیدواریم از این قسمت از شاتر لذت برده باشید. دیدگاه شما کاربران زومیت در مورد این تصاویر ماکرو چیست؟ آیا شما نیز تجربهای در این زمینه از عکاسی دارید؟ لطفا دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران بهاشتراک بگذارید.