باورنکردنی اما واقعی؛ برندگان مسابقه عکاسی علمی ۲۰۲۴

سه‌شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۷
مطالعه 7 دقیقه
برندگان مسابقه عکاسی علمی ۲۰۲۴
عکسی از یک قورباغه‌ی درخشان که روی قارچ تابنده‌ای نشسته است، برنده‌ی عنوان برگزیده‌ی مردمی در مسابقه‌ی عکاسی علمی ۲۰۲۴ شد.
تبلیغات

مسابقه‌ی سالانه‌ی عکاسی علمی Beaker Street از همه‌ی مردم تاسمانی دعوت کرد تا شگفتی‌های خارق‌العاده‌ی تاسمانی را به نمایش بگذارند. در ادامه می‌توانید آثار برنده‌ی عنوان برگزیده‌ی مردمی و برنده‌ی عنوان برگزیده‌ی هیئت داوران را به‌همراه تصاویر فینالیست‌ها تماشا کنید.

 قورباغه بیولومینسنت (زیست‌تاب) روی قارچ بیولومینسنت
برنده‌ی عنوان برگزیده‌ی مردمی
عکاس: Toby Schrapel

توبی شراپل در‌حالی‌که در جست‌وجوی یک قارچ کمیاب بود، با دو موجود درخشان در مزرعه‌ی کاج تاسمانی برخورد کرد؛ قارچ بیولومنسانسی که قورباغه‌ی درخشانی روی آن نشسته بود. آیا می‌دانید که درخشش آبی در چشمان قورباغه و بدن او نوعی از درخشش به‌نام بیوفلورسانس است؟ فرایندی که در آن سطح شیمیایی موجود زنده‌، نور را در یک طول موج جذب می‌کند و آن را در طول موج دیگر ساطع می‌کند.

جنین‌ های دست‌ ماهی قرمز (Thymichthys politus) در اسارت
برنده‌ی عنوان برگزیده‌ی هیئت داوران
عکاس: Andrea Williamson

رشد موفقیت‌آمیز جنین دست‌ماهی قرمز در اسارت، پیروزی‌ای بزرگ برای افراد فعال در حوزه‌ی حفاظت زیستی است. دست‌ماهی قرمز به‌شدت در خطر انقراض قرار دارد به‌طوری‌ که کمتر از ۱۰۰ ماهی بالغ در دو منطقه کوچک در جنوب شرقی تاسمانی باقی مانده است؛ بنابراین حفظ آن‌ها در اسارت برای محافظت از آن‌ها در برابر انقراض بسیار همیت دارد. این دستاورد کار سخت و مهارت تیم حفاظت مؤسسه‌ی مطالعات دریایی و قطب جنوب را برجسته می‌کند.

قارچ قرمز در طبیعت
عکاس: Charlie Chadwick

روبی بونت (Cruentomycena viscidocruenta)، گونه‌ی کوچکی از قارچ آگاریک محسوب می‌شود که اغلب روی چوب‌های پوسیده زندگی می‌کنند. این قارچ‌ها که در جنگل‌های بارانی تاسمانی وجود دارند، کلاهشان به اندازه‌ی سر سنجاق است.

آلودگی نوری شهرها
عکاس: David Nolan

آلودگی نوری تعادل طبیعی شب و روز را بر هم می‌زند و منظره‌ی آسمانی کهکشان راه شیری را پنهان می‌کند. درخشش فراگیر مصنوعی، اکوسیستم‌ها را تغییر می‌دهد و بر رفتار و زیستگاه حیات وحش تأثیر می‌گذارد. نور مصنوعی بیش‌از‌حد نه تنها باعث هدر رفتن انرژی می‌شود، بلکه ریتم شبانه‌روزی انسان را نیز مختل می‌کند که ممکن است به مشکلاتی در سلامتی منجر شود. آلودگی نوری همچنین درخشش ستارگان را کمرنگ می‌کند. این محرومیت از تاریکی طبیعی بر نجوم، آموزش و میراث فرهنگی تأثیر می‌گذارد و تجربه‌ی شگفت‌انگیز خیره‌شدن به آسمان شب را از بین می‌برد.

شفق قطبی
عکاس: Carmel Gledhill

شفق قطبی زمانی رخ می‌دهد که ذرات باردار خورشید با جو زمین برخورد می‌کنند. این ذرات که توسط میدان مغناطیسی زمین به اتمسفر و به سمت قطب‌ها هدایت می‌شوند، باد خورشیدی نام دارند. هنگامی که آن‌ها وارد اتمسفر می‌شوند با گازهایی مانند اکسیژن و نیتروژن برهمکنش می‌کنند که باعث یونیزاسیون می‌شود. یونیزه شدن اکسیژن، نور سبز و قرمز و یونیزه شدن نیتروژن، نور آبی و بنفش ساطع می‌کند. نتیجه یک منظره درخشان و پویا به نام شفق شمالی یا جنوبی است که بیشتر در نزدیکی قطب‌های زمین مشاهده می‌شود؛ اما در طوفان های شدید خورشیدی، نورها را می‌توان بسیار نزدیک‌تر به استوا دید.

کنه (زیرخانواده Callidosomatinae) در حال بالا رفتن از زیر درختان خشک
عکاس: Ben Travaglini

کنه‌ها تنوع خیره‌کننده‌‌ای دارند، بااین‌حال تعداد کمی از علاقه‌مندان ماکرو برای عکاسی از آن‌ها وقت می‌گذارند؛ احتمالاً چون بسیاری از گونه‌ها فوق‌العاده سریع و کوچک هستند. این کنه (زیرخانواده‌ی Callidosomatinae) در حال بالا رفتن در زیر درختان خشک منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی هاولی در شمال تاسمانی ثبت شده است.

مسابقه عکاسی علمی ۲۰۲۴
عکاس: Deon Scanlon

این درخت نعناع‌فلفلی برفی (Eucalyptus coccifera) سختی‌کشیده و ترک‌خورده در کوه ولینگتون تاسمانی قرار دارد. درخت نمادین تاسمانی با شرایط سخت در ارتفاعات بالا، آتش‌سوزی، یخبندان و حتی افزایش سن مواجه بود؛ اما درست همان‌طور که در زندگی خود از محیط بایر اطراف بیرون آمد، با مرگش به سیستمی که آن را پرورش داده بود، بازگشت. به این ترتیب چرخه ادامه دارد...

حواصیل صورت سفید وسط دریا
عکاس: James Britton

حواصیل رخ‌سفید (Egretta novaehollandiae) تالاب دره تامار. انعکاس، پدیده‌ای است که در آن نور یا سایر اشکال انرژی از سطحی جهش می‌کند و به سمت ناظر بازمی‌گردد. در مورد این عکس، امواج نوری که به تصویر پرنده روی سطح آب برخورد می‌کنند، به چشمان ما برگشته و تصویری آینه‌ای از پرنده ایجاد می‌کنند. انعکاس در زمینه‌های علمی مختلف، نقشی اساسی در درک نحوه‌ی رفتار امواج در هنگام مواجهه با سطوح و محیط‌های مختلف دارد.

Calcidiscus leptoporus - کوکولیتوفور
عکاس: Luke Brokensha

Calcidiscus leptoporus، کوکولیتوفوری که در اقیانوس جنوبی در حال حرکت است. کوکولیتوفورها موجودات تک‌سلولی مهمی هستند که مانند گیاهان از فتوسنتز برای ایجاد انرژی استفاده می‌کنند و با انجام این کار، اکسیژن تولید می‌کنند که برای زندگی روی زمین بسیار اهمیت دارد. موجودات یادشده صفحات زره‌مانند پیچیده‌ای از کربنات کلسیم می‌سازند تا از خود در برابر شکارچیان محافظت کنند و با کمک به پمپ کربن بیولوژیکی، نقش اساسی در مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی ایفا می کنند. طی فرایند پمپ کردن کربن بیولوژیکی، دی‌اکسید‌کربن را از جو جذب می‌کنند و به انتقال آن به اعماق اقیانوس، چه برای بازیافت یا ذخیره‌سازی طولانی‌مدت، کمک می‌کنند.

شاخه‌ ای در آب رنگی تانن
عکاس: Nathan Waterhouse

تصویر بالا شاخه‌ای را نشان می‌دهد که در آب رنگی تانن فرو رفته است. بسیاری از گونه‌های گیاهی تاسمانی حاوی ترکیبات تانن هستند که به محافظت از گیاهان در برابر گیاهخواران، باکتری‌ها و قارچ‌ها کمک می‌کند. حرک آب جاری به‌عنوان یک حلال برای شسته شدن تانن از سطح گیاهان عمل می‌کنند.

اکولوژیست های دریایی کاشت کلپ غول پیکر
عکاس: Paula Andrea Ruiz Ruiz

این عکس تعهد بوم‌شناسان دریایی از مؤسسه‌ی مطالعات دریایی و قطب جنوب را نشان می‌دهد که کلپ غول‌پیکر از رده‌ی جلبک قهوه‌ای (Macrocystis pyrifera) را در امتداد مکان‌های مختلف در ساحل شرقی تاسمانی می‌کارند. تلاش‌های آن‌ها به تنوع زیستی منطقه کمک می‌کند، زیرا کلپ پناهگاه و غذای ضروری برای انواع موجودات دریایی را فراهم می‌کند.

شفق قطبی
عکاس: Alistair Luckman

رویداد «once in a lifetime» (یک بار در طول زندگی) که در ۱۱ می ۲۰۲۴ در آسمان استرالیا رخ داد. این طوفان خورشیدی شامل ذرات باردار مانند پروتون و الکترون بود که به سرعت از خورشید به سمت زمین حرکت می‌کردند. وقتی ذرات در میدان مغناطیسی زمین به دام افتادند، به سمت قطب‌های مغناطیسی کشیده شدند و هنگامی که وارد جو زمین شدند، برخورد با اتم‌ها و مولکول‌ها باعث شد انرژی را به شکل نور، شبیه به شفق قطبی، آزاد کنند.

امیدواریم از تماشای برندگان مسابقه‌ی عکاسی علمی لذت برده باشید. برای اطلاعات بیشتر به وب‌سایت مسابقه سر بزنید. دیدگاه شما در مورد تصاویر چیست؟ کدام توجهتان را بیشتر جلب کرد؟

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات