مدیرعامل BlueSky نسخهای غیرمتمرکز و «ضِد ماسک» از توییتر میسازد
از آنجا که ایلان ماسک همچنان از توییتر بهعنوان یک سلاح استفاده میکنند، نکات منفی رسانههای اجتماعی متمرکز هر روز بیشتر از قبل آشکار میشود. چنین شرایطی باعث میشود افرادی که سالها زمان ارزشمند خود را صرف جذب مخاطب در این پلتفرمها کردهاند، نگران باشند زیرا امکان دارد حاصل تلاشهای فراوان آنها در یک چشم بههم زدن بهطور کامل از بین برود.
نگرانیهای موجود درمورد شبکههای اجتماعی متمرکز، اخیراً بحثهای زیادی را درمورد شیوهی مدیریت ماسک در توییتر بهراه انداخته است و بدینترتیب شاهد ظهور شبکههای اجتماعی غیرمتمرکز مثل Mastodon هستیم؛ پلتفرمهایی که درنهایت وعده میدهند شخصی مثل ماسک نمیتواند کسی را سانسور یا منع کند.
جک دورسی مدیرعامل سابق توییتر قبلاز اینکه ایلان ماسک این شبکهی اجتماعی را بهاجبار خریداری کند، از سمت خود کنارهگیری و در BlueSky سرمایهگذاری کرد؛ شرکت عامالمنفعهای که وظیفهی آن ساخت پروتکل منبعباز و غیرمتمرکز رسانههای اجتماعی است. BlueSky درحال حاضر فقط ازطریق دعوتنامه دردسترس است اما اکنون قصد دارد خدمات خود را دراختیار طیف گستردهتری از کاربران قرار دهد.
BlueSky درحال حاضر نمونهی بسیار مشابه توییتر است. مهمترین تفاوت این پلتفرم با توییتر این است که خوراک خبری پیشفرض آن بهصورت زمانی تنظیم میشود و به کاربران اجازه میدهد از الگوریتم خوراکهای خبری داغ نیز استفاده کنند. این سرویس فعلاً فاقد ابزارهای اساسی مثل امکان صادر کردن اطلاعات حساب است. علاوهبراین بخشهای زیادی از قابلیتهای پروتکل زیربنایی آن موسومبه ATProto هنوز دردسترس قرار ندارد.
بههر حال بسیاری از کاربران درمورد آیندهی BlueSky کنجکاو هستند. ازطرفی قوانین و چارچوبهای اساسی این پلتفرم میتواند آیندهی آن را در رقابت با سایر شبکههای اجتماعی نشان دهد. در ادامه مصاحبهی ورج با جی گرابر، مدیرعامل BlueSky را مرور میکنیم.
سوال: شما اعلام کردید پساز اینکه ماسک توییتر را خریداری کرد، تعداد افراد ثبتنام شده در فهرست انتظار BlueSky به بیشاز ۱٫۲ میلیون نفر رسیده است. تا کنون چند نفر به این شبکهی اجتماعی غیرمتمرکز دسترسی دارند؟
پاسخ: من نمیتوانم جدول زمانی دقیقی ارائه دهم زیرا ما تیمی کوچک هستیم و بهسختی تلاش میکنیم تا به تقاضای موجود پاسخ دهیم. ما درحال ساخت ابزارهای تعدیل محتوا هستیم زیرا این ویژگیها برای پذیرش گستردهتر ضروری هستند. تا اینلحظه حدود ۲۰ هزار نفر به خدمات BlueSky دسترسی دارند.
ما محتوای ارسال شده در BlueSky را بهطور ساده، پست مینامیم زیرا این بخش، یکی از اجزای مشترک پروتکل اصلی یا همان ATProto است.
سؤال: بهنظر میرسد Mastodon/ActiviyPub جایی است که بیشترین زمان و تلاش در رسانههای اجتماعی غیرمتمرکز صرف میشود. اصلیترین و مهمترین ویژگی ATProto که نسبتبه نمونههای مشابه ارائه میدهد چیست؟ آیا با ActivityPub همکاری خواهید داشت؟
پاسخ: ما پروتکلی طراحی کردیم که سه ویژگی بزرگ دارد؛ قابلیتهایی که ازنظر ما در اکوسیستم Mastodon دیده نمیشود. این ویژگیها شامل قابلیت انتقال حساب، قابلیت کشف جهانی و تنظیم و تعدیل است.
ما خود را رقیب Mastodon نمیدانیم و از رویکردهای غیرمتمرکز کردن پلتفرمهای اجتماعی استقبال میکنیم. درحال حاضر تمرکز اصلی ما ایجاد رویکرد اصلی و اثبات کارایی آن در مقیاس بزرگتر است.
سؤال: جک دورسی عضو هیئتمدیرهی شما است و تحقق یافتن BlueSky کمک کرد. این روزها بهنظر میرسد وی علاقهی زیادی به نوستر دارد و وقت خود را آنجا میگذراند. آیا حضور او در BlueSky تغییر ایجاد کرده است؟
پاسخ: او همچنان در هیئتمدیرهی ما حضور دارد. دورسی از رویکردهای مختلف برای دستیابی به اکوسیستم اجتماعی غیرمتمرکز استقبال میکند و بهنظر من او درنهایت فقط میخواهد الگوهای این پروتکل موفق شوند.
سؤال: آیا برای پشتیبانی از پلتفرم خود مدل کسبوکار خاصی ایجاد خواهید کرد یا فعلاً برای انجام اینکار زود است؟ حضور الگوریتمهای مختلف بسیار جذاب است اما انگیزهی ساخت آنها چیست؟
پاسخ: ما ایدههایی برای مدل کسبوکار خود داریم اما درحال حاضر روی چالشهای کوتاهمدت مثل ابزارهای تعدیل محتوا تمرکز کردهایم. موارد زیادی در این زمینه باید مدنظر قرار گیرد و بهاحتمال زیاد خدمات ارزشافزودهای ارائه خواهد شد.
سؤال: آیا آمادگی این را داشتن که ایلان ماسک، لینکهای شما را ممنوع کند؟
پاسخ: ماسک بهعنوان مالک شبکهی اجتماعی متمرکز میتواند اینکار را آزادانه انجام دهد و دلیل توسعهی ATProto دقیقاً همین است زیرا آزادی بیشتری به کاربران ارائه میدهد.