قانون بحث‌برانگیز چین: بلاگرهای پرطرفدار احراز هویت می‌شوند

سه‌شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
آیکون وی چت / WeChat روی نمایشگر موبایل از نمای نزدیک
پلتفرم‌های اجتماعی چینی ازاین‌پس بلاگرهای پرطرفدار را به ارائه‌ی نام واقعی‌شان مجبور می‌کنند. این اقدام نگرانی‌های زیادی ایجاد کرده است.
تبلیغات

محبوب‌ترین پلتفرم‌های اجتماعی چین در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که حساب‌های «خودرسانه‌ای» با بیش‌ از ۵۰۰٬۰۰۰ نفر دنبال‌کننده، باید نام واقعی مدیر آن حساب را به‌نمایش بگذارند. این اقدام غیرمنتظره،نگرانی زیادی در بین کاربران ایجاد کرده است.

به‌گزارش رویترز، چین عبارت «خودرسانه» را به حساب‌هایی اختصاص می‌دهد که الزاما دولت تأیید نکرده است. در سال‌های اخیر، شماری از سازمان‌های تنظیم مقررات چینی علیه این نوع حساب‌ها موضع گرفته‌اند تا به روایت خودشان فضای سایبری چین را «تصفیه» کنند.

پلتفرم پیام‌رسانی و پرداخت وی‌چت، شبکه‌ی اجتماعی ویبو (نسخه‌ی چینی ایکس)، سرویس دوئین (تیک‌تاک چین)، موتور جست‌و‌جوی بایدو، فروشگاه آنلاین شیائوهونگشو و سرویس ویدئومحور بیلی‌بیلی (نسخه‌ی چینی یوتیوب) جزو پلتفرم‌های مهمی هستند که با قانون جدید چین سازگار شده‌اند.

رویکرد سخت‌گیرانه‌ی چین طرفداران و مخالفان سرسختی دارد. عده‌ای می‌گویند که این اقدام باعث می‌شود حساب‌های محبوب شبکه‌های اجتماعی مسئولانه‌تر از قبل فعالیت کنند. با‌وجود‌این، مخالفان می‌گویند که این اقدام باعث افشای اطلاعات شخصی کاربران می‌شود و احتمالاً در آینده برای حساب‌های کوچک‌تر هم اعمال خواهد شد.

پلتفرم‌های چینی از همین‌حالا تلاش‌هایشان را برای رفع نگرانی کاربران شروع کرده‌اند. مدیرعامل ویبو به مردم اطمینان داده است که سیاست جدید چین هرگز شامل حساب‌هایی با کمتر از ۵۰۰٬۰۰۰ نفر دنبال‌کننده نخواهد شد.

دوئین در بیانیه‌ای می‌گوید که به‌غیر از نام واقعی، اطلاعات اضافه‌ی دیگری را از کاربران خواستار نخواهد شد. به‌گفته‌ی سخن‌گوی دوئین، این شبکه‌ی اجتماعی صرفاً به حساب‌های تأییدشده اجازه‌ی مشاهده‌ی اطلاعات شخصی را می‌دهد و حساب‌های پرمخاطره یا غیرعادی نمی‌توانند نام واقعی را ببینند.

قانون جدید چین هویت هزاران نفر از اینفلوئنسرهای این کشور را درمعرض دید کاربران پرشمار پلتفرم‌های اجتماعی قرار می‌دهد. برخی از پلتفرم‌ها گفته‌اند که قانون جدید را در ابتدا برای حساب‌هایی با بیش‌ از یک‌میلیون نفر دنبال‌کننده اعمال می‌کنند. بلاگرهایی که نام واقعی را به‌نمایش نگذارند، با افت بازدید و درآمد مواجه خواهند شد.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات