پرونده خبرساز ممنوعیت تیک‌تاک؛ مجلس آمریکا پشت وزارت دادگستری ایستاد

جمعه ۲۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
لوگو تیک تاک / TikTok Logo روی گوشی و پس زمینه
مجلس نمایندگان آمریکا می‌خواهد به وزارت دادگستری آن کشور در پرونده‌ی خبرساز علیه تیک‌تاک کمک کند.
تبلیغات

خبرگزاری رویترز می‌نویسد کمیته‌ای در مجلس نمایندگان آمریکا تصمیم گرفته است برای اولین‌بار، رونوشت جلسه‌ی استماع ماه مارس (اسفند و فروردین) با محوریت تهدیدهای تیک‌تاک را در اختیار وزارت دادگستری قرار دهد. وزارت دادگستری با رونوشت آن جلسه در تلاش است از موضع خود برای حفاظت از قانون «فروش یا ممنوعیت تیک‌تاک در آمریکا» استفاده کند.

بایت‌دنس، تیک‌تاک و گروهی از خالقان محتوا در این شبکه‌ی اجتماعی، پرونده‌ای را به راه انداخته‌اند تا قانون امضاشده به دست جو بایدن را که احتمالا در نهایت باعث ممنوع‌شدن تیک‌تاک می‌شود، لغو کنند. بر اساس آن قانون، تیک‌تاک تا ۱۹ ژانویه‌ی ۲۰۲۵ (۳۰ دی ۱۴۰۳) فرصت دارد تا از بایت‌دنس جدا شود، در غیر این‌صورت ۱۷۰ میلیون کاربر آمریکایی خود را از دست خواهد داد.

وزارت دادگستری آمریکا از کمیته‌ی انرژی و بازرگانی آن کشور درخواست کرد تا نسخه‌ای از رونوشت جلسه‌ی استماع ماه مارس را بررسی کند. هدف این بود که کمیته‌ی انرژی و بازرگانی، به وزارت دادگستری برای تقویت مواضعش یاری برساند.

رئیس کمیته‌ی انرژی و بازرگانی مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید قانون‌گذاران در جلسه‌ی استماع ماه مارس با اعضای جامعه‌ی اطلاعاتی دیدار کرده‌اند تا از خطراتی که اپلیکیشن‌های خارجی نظیر تیک‌تاک برای ایالات متحده ایجاد می‌کنند، مطلع شوند.

بر اساس گفته‌ی سخنگوی کمیته‌ی انرژی و بازرگانی، قانون‌گذاران آمریکا فعلا هیچ تمایلی به انتشار عمومی رونوشت جلسه‌ی ماه مارس ندارند.

وزارت دادگستری آمریکا به درخواست رویترز برای شفاف‌سازی درباره‌ی این گزارش پاسخ نداد.

تیک‌تاک از مدت‌ها پیش گفته است قانون‌گذاران آمریکا از قصد، جزئیات مربوط‌به قانون جدید را عمومی نکردند تا بتوانند آن را هرچه زودتر تصویب کنند.

به ادعای رویترز، نماینده‌ی وزارت دادگستری در جلسه‌ی ماه مارس گفته‌ است که اگر قانون‌گذاران، بایت‌دنس را به فروش تیک‌تاک مجبور کنند، پرونده از لحاظ قانونی استحکام بیشتری خواهد داشت.

رویترز می‌گوید جلسه شامل یک صفحه سند غیرمحرمانه بوده که ادعا می‌کرده است تیک‌تاک «نگرانی‌های کلیدی برای امنیت ملی ایجاد می‌کند» چون «به حجم عظیمی از داده‌های حساس دسترسی دارد.»

سندی که به دست رویترز رسیده است اعلام می‌کند «مالکیت چینی، کاربران آمریکایی تیک‌تاک را به‌خطر می‌اندازد.» به‌علاوه، ادعا شده است که دولت چین می‌تواند از تیک‌تاک برای دسترسی به داده‌ی میلیون‌ها کاربر آمریکایی و کنترل نرم‌افزار میلیون‌ها دستگاه آمریکایی استفاده کند.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات