اروپا: سازوکار فروش تیک آبی در شبکه اجتماعی ایکس غیرقانونی است

جمعه ۲۲ تیر ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
لوگو شبکه اجتماعی ایکس / X به رنگ سفید و آبی
اتحادیه‌ی اروپا، شبکه‌ی اجتماعی ایکس را به‌دلیل فریبنده‌بودن تیک آبی، به نقض قانون خدمات دیجیتال متهم کرد.
تبلیغات

اتحادیه‌ی اروپا با هشدار به پلتفرم اجتماعی ایکس (توییتر سابق)، سیستم تأیید هویت با تیک آبی را ناقض قانون خدمات دیجیتال (DSA) اعلام کرد. به‌گفته‌ی اتحادیه اروپا، این سیستم کاربران را گمراه می‌کند و با رویه‌های جاری صنعت مغایرت دارد.

اتحادیه‌ی اروپا افزون‌بر انتقاد به تیک آبی، به شفاف‌نبودن سازوکارهای تبلیغاتی ایکس و ارائه‌‌ندادن داده‌های عمومی این پلتفرم به محققان اشاره کرد.

این اولین‌بار است که یک شرکت در مرحله‌ی اولیه‌ی فرایند تحقیقاتی اتحادیه‌ی اروپا، به‌طور رسمی به‌نقض قوانین DSA متهم می‌شود. ایکس اکنون فرصت دارد از خود دفاع کند.

اتحادیه‌ی اروپا در بیانیه‌ی مطبوعاتی خود اعلام کرد تغییرات اعمال‌شده در سیستم تیک آبی ایکس که به هر کاربری اجازه می‌دهد با پرداخت هزینه، این نشان را دریافت کند، مانع از تشخیص اصالت سایر حساب‌هایی می‌شود که کاربران با آن‌ها تعامل دارند. بر اساس یافته‌های اتحادیه‌ی اروپا، شواهدی از سوءاستفاده از این سیستم برای فریب عمدی کاربران وجود دارد.

مارگارت وستاگر، کمیسر واحد رقابت بازار اتحادیه‌ی اروپا، گفت: «به‌نظر ما، ایکس با استفاده از الگوهای تاریک و درنتیجه گمراه‌کردن کاربران، ارائه‌ندادن سازوکار تبلیغاتی مناسب و جلوگیری از دسترسی محققان به داده‌های عمومی، با الزامات شفافیت قانون DSA مطابقت ندارد. شفافیت، هسته‌ی اصلی DSA محسوب می‌شود و می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که عملکرد همه‌ی پلتفرم‌ها، ازجمله ایکس، با قوانین اتحادیه‌ی اروپا مطابقت داشته باشد.»

درصورتی‌که ایکس به سه مورد شکایت کمیسیون اروپا رسیدگی نکند، این شرکت احتمالاً با اقدامات متقابل و جریمه‌هایی تا سقف ۶ درصد از درآمد جهانی خود مواجه خواهد شد. جزئیاتی از گردش مالی سالانه‌ی ایکس دردسترس نیست.

کمیسیون اروپا در ۱۸ دسامبر ۲۰۲۳ (۲۷ آذر ۱۴۰۲) تحقیقات چندجانبه‌ی DSA را درمورد ایکس آغاز کرد. این تحقیقات علاوه‌بر بررسی شیوه‌های تجاری فریبنده، به بررسی انتشار محتوای غیرقانونی در ایکس و شیوه‌های تعدیل محتوا پرداخته است. اروپا می‌گوید بخشی از تحقیقات همچنان درحال انجام است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات