ایلان ماسک هنوز در مسیر افزایش درآمد اشتراکی ایکس دچار چالش است

چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۲
مطالعه 2 دقیقه
لوگو ایکس روی دلارهای فراوان
ایلان ماسک می‌خواهد با افزایش فروش اشتراک‌های پولی در ایکس، وابستگی به درآمدهای تبلیغاتی را کاهش دهد اما در این راه چندان موفق نبوده است.
تبلیغات

ایلان ماسک با هدف کاهش وابستگی پلتفرم ایکس (توییتر سابق) به درآمدهای تبلیغاتی، تلاش می‌کند درآمد حاصل از اشتراک‌های پولی را افزایش دهد، اما این برنامه هنوز به موفقیت چشمگیری نرسیده است. طبق گزارش AppFigures، از زمان راه‌اندازی سرویس اشتراک پریمیوم ایکس در سال ۲۰۲۱، این پلتفرم از خریدهای درون‌برنامه‌ای iOS و اندروید حدود ۲۰۰ میلیون دلار درآمد داشته که البته این عدد فقط خریدهای اپلیکیشنی را درنظر می‌گیرد و درآمد واقعی احتمالاً بیشتر است.

پس از کسر کارمزدهای فروشگاه‌های اپلیکیشن، پلتفرم ایکس حداقل ۱۴۰ میلیون دلار درآمد خالص داشته است. همچنین باتوجه‌به کاهش کارمزد اپل و گوگل در سال دوم، این عدد می‌تواند بیشتر باشد. درحال‌حاضر، ایکس سه سطح اشتراکی ارائه می‌دهد: پایه، پریمیوم و پریمیوم پلاس که هرکدام ویژگی‌های متفاوتی مانند نشان تأیید آبی، هوش مصنوعی گراک و حذف تبلیغات را ارائه می‌دهند.

ایکس در سپتامبر ۲۰۲۴ (شهریور و مهر ۱۴۰۳) ۱۴٫۷ میلیون دلار درآمد از خریدهای درون‌اپلیکیشنی در دستگاه‌های موبایل کسب کرد. براساس این آمار، تخمین زده می‌شود که تعداد کاربران پولی شبکه‌ی اجتماعی مذکور بین ۱٫۳ تا ۳٫۷ میلیون نفر متغیر باشد. تقسیم احتمالی کاربران میان سه سطح اشتراک نشان می‌دهد حدود ۱٫۴ میلیون کاربر پولی جدید در ماه سپتامبر به این شبکه‌ی اجتماعی اضافه شده‌اند.

نمودار درآمد ایکس از فروش اکانت های اشتراکی
AppFigures

ایکس علاوه‌بر اشتراک‌های پریمیوم، ابزارهای درآمدزایی خاصی برای تولیدکنندگان محتوا دارد. طبق تخمین‌ها، ایلان ماسک به‌عنوان یکی از کاربران پرطرفدار پلتفرم حدود ۵۰ هزار دنبال‌کننده‌ی پولی دارد که ماهانه درآمدی حدود ۲۰۰ هزار دلار برای ایکس به‌ارمغان می‌آورند. سایر تولیدکنندگان محتوا نیز با داشتن تعداد زیادی مشترک به درآمدزایی برای این پلتفرم کمک می‌کنند.

ایکس اخیراً اعلام کرد به‌جای پرداخت سهمی از درآمد تبلیغات به تولیدکنندگان محتوا، بر اساس تعاملاتی که از کاربران پریمیوم دریافت می‌کنند به آن‌ها پول پرداخت خواهد کرد. این اقدام به‌وضوح برای افزایش تعداد مشترکان پریمیوم ایکس انجام می‌شود و می‌تواند به تولید محتوای بحث‌برانگیز و کلیک‌خور منجر شود.

براساس گزارش بلومبرگ، پلتفرم ایکس در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۴ حدود ۱٫۴۸ میلیارد دلار درآمد داشته است که نشان می‌دهد درآمد حاصل از اشتراک‌ها هنوز بخش کوچکی از کل درآمد این پلتفرم را تشکیل می‌دهد. این شرکت اخیراً تلاش‌هایی برای جلب دوباره‌ی تبلیغ‌دهندگان انجام داده و برای بازگرداندن شرکت Unilever نیز توافق کرده است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات