اروپا باز هم با جریمه سنگین به استقبال متا رفت

جمعه ۲۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
لوگو متا روی ساختمان این شرکت
کمیسیون اروپا به‌دلیل سؤاستفاده‌ی متا از موقعیت غالبش در بازار تبلیغات آنلاین، جریمه‌ی سنگینی برای این شرکت درنظر گرفته است.
تبلیغات

متا بار دیگر با جریمه‌ی هنگفتی از سوی اتحادیه‌ی اروپا مواجه شد. این جریمه به‌دلیل رویه‌های غیرقانونی مرتبط با فیسبوک Marketplace صادر شده است. براساس اعلام کمیسیون اروپا، متا به‌دلیل نقض قوانین ضد انحصار اتحادیه‌ی اروپا و اجبار کاربران به استفاده از سرویس تبلیغات طبقه‌بندی‌شده‌ی آنلاین در فیس‌بوک Marketplace به مبلغ ۷۹۷٫۷۲ میلیون یورو (حدود ۸۴۰ میلیون دلار) جریمه خواهد شد. این اقدام، شرایطی ناعادلانه برای سایر سرویس‌های تبلیغات طبقه‌بندی‌شده به‌وجود آورده است.

جریمه‌ی اخیر متا، جدیدترین بخش از پرونده‌ای محسوب می‌شود که در ژوئن ۲۰۲۱ (خرداد و تیر ۱۴۰۰) مطرح شد. سازمان‌های نظارتی اروپایی در دسامبر ۲۰۲۲ (آذر و دی ۱۴۰۱) به این نتیجه رسیدند که فیسبوک Marketplace، قوانین ضد انحصار را نقض کرده است. اکنون سازمان‌های مذکور قصد دارند با صدور جریمه، متخلف را مجازات کنند.

مارگرت وستاگر، معاون اجرایی کمیسیون اروپا و مسئول سیاست رقابت در بیانیه‌ای گفت: «امروز متا را به‌دلیل سوءاستفاده از موقعیت غالب خود در بازار شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات آنلاین روی پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، به مبلغ ۷۹۷٫۷۲ میلیون یورو جریمه می‌کنیم.»

وستاگر در بخشی از توضیحاتش درمورد جریمه‌ی اخیر متا گفت: «متا سرویس تبلیغات طبقه‌بندی‌شده‌ی آنلاین خود یعنی Marketplace را به شبکه‌ی اجتماعی فیسبوک متصل و شرایط ناعادلانه‌ای برای سایر سرویس‌های تبلیغات طبقه‌بندی‌شده ایجاد کرده است. آن‌ها این‌کار را برای تقویت سرویس خود و کسب مزیت‌هایی انجام داده‌اند که سایر سرویس‌دهندگان قادر به رقابت با آن نیستند. این اقدام، غیرقانونی و نقض قوانین ضد انحصار اتحادیه‌ی اروپا محسوب می‌شود و متا باید بلافاصله رفتارش را متوقف کند.»

فیسبوک به‌سرعت به حکم کمیسیون اروپا واکنش نشان داد و تصمیم دارد به آن اعتراض کند. این شرکت در بیانیه‌ای نوشت: «تصمیم کمیسیون اروپا، واقعیت‌های بازار پررونق تبلیغات طبقه‌بندی‌شده‌ی آنلاین اروپا را نادیده می‌گیرد.»

متا طی چند سال گذشته در اروپا میلیاردها دلار به‌دلیل تخلفات مختلف جریمه شده است. غول رسانه‌های اجتماعی جهان در سپتامبر ۲۰۲۳ (شهریور و مهر ۱۴۰۲) به‌دلیل نقض امنیتی افشای گذرواژه‌های کاربرانش بیش‌از ۱۰۰ میلیون دلار جریمه شد. همچنین در ژانویه‌ی ۲۰۲۳ (دی و بهمن ۱۴۰۱)، به‌دلیل مجموعه‌ای از تخلفات جریمه‌ی ۴۰۰ میلیون دلاری دریافت کرد.

متا در ماه می ۲۰۲۳ (اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۲) به‌دلیل نقض مقررات GDPR (مقررات عمومی حفاظت از داده‌های اتحادیه‌ی اروپا) بیش‌از یک میلیارد دلار جریمه شد. شرکت مورد اشاره همچنین با مسائل حقوقی دیگری در اروپا روبه‌رو بوده است. متا در دسامبر ۲۰۲۳ (دی و بهمن ۱۴۰۲) به‌دلیل پرونده‌ی نقض حریم خصوصی با ادعای خسارت ۶۰۰ میلیون دلاری در اسپانیا مواجه شد. تکمیل پرونده‌های سازمان‌های نظارتی می‌تواند سال‌ها طول بکشد و شرکت مورد اشاره درحال‌حاضر مراحل مختلف تجدید نظر را درخصوص این جریمه‌ها می‌گذراند.

برخی از این پرونده‌ها درنهایت متا را مجبور به پرداخت جریمه خواهند کرد. به‌عنوان مثال این شرکت در ایالات‌متحده در پرونده‌‌ی مرتبط با کمیسیون تجارت فدرال (FTC) به توافق رسید و ۵ میلیارد دلار جریمه پرداخت کرد و اقدامات جدیدی را برای حفاظت از حریم‌خصوصی کاربران به اجرا گذاشت.

کمیسیون اروپا می‌گوید جریمه‌ها براساس سیستم پلکانی محاسبه می‌شوند و می‌توانند تا ۳۰ درصد از فروش شرکت در دسته‌ی مربوطه را تشکیل دهند. این جریمه زمانی صادر می‌شود که سیاست‌ها به‌سرعت درحال تغییر هستند. یکی از دلایل اصلی تغییرات در سیاست‌های جریمه، جابه‌جایی قدرت در ایالات‌متحده است؛ جایی‌که اکنون هر سه قوه‌ی مجریه، مقننه و قضاییه تحت کنترل جمهوری‌خواهان قرار دارند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات