چرا برنامههای هدایت ترافیک، ازدحام را بدتر میکنند؟
اکساندر باین، متخصص ترافیک، مدیر موسسه مطالعات حملونقل و استاد مهندسی برق و علوم رایانه و عمران و مهندسی محیطزیست، اختلال ایجادشده توسط برنامههای کاربردی مانند Google Map و Waze را تجربه کرده است؛ چرا که این برنامهها، اتومبیلها را از بزرگراه به خیابانهای شهر که آمادگی مقابله با ترافیک را ندارند هدایت میکنند. بسیاری از شهرها در طول زمان رفتوآمد افراد غیرمقیم را از خیابان ها ممنوع کردهاند؛ این درحالی است که بعضی افراد میانبرهای ساختگی در برنامههای هدایت ترافیک میسازند تا از ورود خودروها به همسایگی آنها جلوگیری شود.
باین که مداوم از برنامههای سنجش ترافیک استفاده میکند، هماکنون روی برنامههای هوشمندی کار میکند که این برنامهها با یکدیگر تعامل پیدا میکنند تا از بسته شدن آزادراهها و خیابانهای شهر جلوگیری کنند. او میگوید:
حالا که ما نمیتوانیم خود راهی برای رهایی از ترافیک پیدا کنیم، تنها راهحل این است که برنامهها با همدیگر همکاری داشته باشند و مردم را به مسیرهای مختلف هدایت کنند تا از ترافیک جلوگیری شود.
بهعنوان مثال، مدلهای جریان ترافیک مسیر بهینه برای مسافران را با هدایت هرکدام به مسیرهای موازی بهطور بهینه تقسیم میکنند، و بدین شکل میتوانند به حل مشکل تراکم با پیشنهاد مسیرهای به یک اندازه خوب به مسافران کمک کنند. البته باید زیرساختهای مناسب برای جاده و بزرگراه متناظر آن مسیر آماده باشد.
در یک سخنرانی در ماه می ۲۰۱۷ در گردهمایی Cal Future، باین توضیح داد که محققان حملونقل برکلی چگونه علم و فنآوری را توسعه میدهند تا با یکدیگر همکاری کنند. البته این همکاری باید هم در من و شما و هم در سطح شهر اتفاق بیفتد. ویدیوی این سخنرانی در زیر آورده شده است.
نظرات