وی چت در چین جذابیت خود را از دست داده است
اپلیکیشن ویچت یکی از محبوبترین پیامرسانها در بین کاربران چینی محسوب میشود که روی گوشیهای هوشمند بسیاری در چین نصب شده است و کاربران از آن استفاده میکنند. اما بهنظر میرسد این پیامرسان محبوب، جذابیت پیشین خود را از دست داده است و کاربران چینی بهسمت پیامرسانهای دیگری سوق پیدا کردهاند.
براساس گزارش رسانههای چینی، استارتاپ Bytedance توسعهدهندهی اپلیکیشن TikTok و خبرخوان Toutiao، در حال توسعهی اپلیکیشن جدیدی بهنام Flipchat است.
هنوز استارتاپ Bytedance در مورد اپلیکیشن فلیپچت اظهارنظری نکرده و جزئیات مربوطبه این برنامهی جدید در گزارش رسانههای چینی بهاشتراک گذاشته نشده است. اما بهنظر میرسد این اپلیکیشن در زمان خوبی در دسترس کاربران قرار میگیرد. استارتاپ Bytedance توانست برخی از رقبای خود را با اپلیکیشنهای محبوبش از صحنهی رقابت حذف کند و حتی به حوزههای دیگری از جمله تجارت الکترونیک وارد شد.
برخی ضعفهای ویچت را مطرح میکنند. Tencent سازندهی اپلیکیشن ویچت با بیش از یک میلیارد کاربر در کشوری با جمعیت ۱.۴ میلیارد نفر، ظاهرا هیچگونه برنامهای برای توسعه و رشد محصول خود ندارد. با این تعداد کاربر، فضایی سرد بر ویچت حاکم است؛ تا جایی که نوجوانان تصور میکنند ویچت اپلیکیشن سالمندان است. پیشتر گفته شده بود که تعداد حسابهای کاربری وی چت به مرز یک میلیارد رسید.
برای مثال اپلیکیشن Yinyu که یکی از محبوبترین برنامهها در بین جوانان است، رویکری متفاوت را در پیش گرفته است. کاربران این اپلیکیشن مسابقهی کارائوکه میدهند، در چترومها چالش (خوانندگی و آواز) برگزار میشود و کاربران با یکدیگر رقابت میکنند. اپلیکیشن Yinyu در ماه سپتامبر در دسترس کاربران قرار گرفت و اکنون یکی از پنج اپلیکیشن برتر شبکههای اجتماعی در اپل استور چین است و رتبهی دوازدهم را در بین تمامی اپلیکیشنهای رایگان از آن خود کرده است.
ایدههای مشابه دیگری نیز برای توسعهی اپلیکشنهای مبتنی بر ارتباط کلامی و نه فقط ارتباط متنی مطرح شده است. بسیاری از شبکههای اجتماعی مبتنی بر صحبت کردن، از محبوبیت خاصی برخوردار هستند و کاربران میتوانند ازطریق این برنامهها، در چترومها یا در چت خصوصی بهصورت صوتی با یکدیگر در ارتباط باشند.
نوجوانان معمولا تمایل دارند اپلیکیشنهایی نصب کنند که آنها را مشغول و سرگرم میکند. اپلیکیشن Soul در ماه ژوئیه عرضه شد که کاربران ازطریق آن میتوانستند جفت روحی خودشان را از سراسر جهان و در سایر کشورها نیز پیدا کنند. در اصل این اپلیکیشن براساس برخی تستهای شخصیتی، کاربران را با یکدیگر جفت میکرد.
اپلیکیشن Soul نیز یکی از برنامههای محبوب در اپل استور چین است و توانست در ماه سپتامبر از شبکهی اجتماعی ویبو چین پیشی بگیرد. البته در همین بازهی زمانی، بسیاری از کاربران از مشکلات ورود به این اپلیکیشن اظهار نارضایتی کرده بودند.
هرکدام از این اپلیکیشنها، مخاطبان خود را پیدا کردهاند. اما میتوان به جرات گفت که هیچکدام از آنها بیش از Bullet Messaging مورد توجه نیستند. براساس اعلام شرکت اسمارتیزان (Smartisan) یکی از سازندگان بزرگ گوشیهای هوشمند، Bullet Messaging در عرض دو هفته بعد از عرضه به بازار توانست بیش از پنج میلیون کاربر را جذب کند. برخی معتقدند که این اپلیکیشن، رقیب اصلی وی چت خواهد بود.