گوگل APIهای مسدوکننده تبلیغات مرورگر کروم را از بین می‌برد

شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
گوگل قصد دارد تغییراتی را روی افزونه‌های مرورگر کروم اعمال کند که باعث نارضایتی برخی توسعه‌دهندگان شده است.
تبلیغات

در اوایل سال جاری، گوگل تصمیم گرفت به‌صورت امتحانی، تمامی APIهایی را که حاوی افزونه‌های مسدودساز محتوا (نظیر ad blocker) هستند، حذف کند. جایگزینی که برای این APIها معرفی شد، قابلیت چندانی نداشت و باعث شد شکایاتی از سوی کاربران برای گوگل ارسال شود. بااین‌حال گوگل همچنان روی نظر خود پافشاری کرد.

در وهله‌ی اول، بهتر است موضوع اصلی اندکی باز شود. پلتفرمی که اکنون توسط افزونه‌های مرورگر کروم استفاده می‌شود، Manifest V2 نام دارد که در سال ۲۰۱۲ معرفی شد. گوگل در حال حاضر روی نسخه‌ی سوم Manifest کار می‌کند که تغییراتی را در عملکرد و ویژگی‌های مرورگر ایجاد کرده است.

تصمیم گوگل برای جایگزینی webRequest API با واکنش منفی در سطح وسیع مواجه شد. زیرا قرار بود این API که توسط تمامی افزونه‌های مسدودساز محتوا مورد استفاده قرار می‌گیرد، با نسخه‌ی محدودتری به‌نام declarativeNetRequest API جایگزین شود. گوگل به‌جای انجام فیلتر شبکه توسط افزونه، یک فهرست برای فیلتر پیشنهاد کرد که خود کروم پیاده‌سازی آن را به‌عهده داشت. به‌دنبال این تصمیم‌ها، اکثر توسعه‌‌دهندگان به‌ویژه سازندگان uBlock Origin و uMatrix اعتراض خود را نسبت‌به تغییرات ذکرشده اعلام کردند.

گوگل در طول چند ماه اخیر به واکنش‌های فکر کرده اما در بیشتر موارد روی تصمیمات خود پایبند مانده است. یکی از توسعه‌دهندگان به‌طرفداری از گوگل می‌گوید:‌ «کروم تنها قابلیت‌های مسدودسازی webRequest API در Manifest V3 را منسوخ خواهد کرد و نه کل آن را.» به عبارت دیگر، مسدودکننده‌های محتوا باید به نسخه‌ی جدید منتقل شوند، در غیر این‌صورت برای کاربران عادی نیز غیرفعال خواهد شد.

در این موقعیت، گوگل تصمیم گرفت تا پیشرفت‌های نسخه‌ی فعلی declarativeNetRequest را نسبت به قبل اعلام کند. افزونه‌ها به دو روش قادر به تعریف قوانین انسداد هستند: اول در هنگام نصب و بعد در حالت اجرا. محدودیت‌های فعلی تعداد ۳۰ هزار در حالت نصب و ۵۰۰۰ مورد در حالت اجرا است. گوگل در این رابطه اعلام کرد قصد افزایش مقادیر یادشده را دارد اما تا زمانی‌که بتواند تست‌های عملکردی لازم را انجام دهد و قابلیت پشتیبانی روی تمامی دستگاه‌ها پیدا کند، آن‌ها را اعلام نخواهد کرد.

اگر نمی‌دانید چگونه محدودیت‌ها روی مسدودکننده‌های تبلیغات تاثیر می‌گذارند، لازم است بگوییم؛ EasyList که مجموعه‌ی اصلی از قوانین مورد استفاده‌ی مسدودکننده‌های تبلیغات است، شامل ۷۶ هزار دستورالعمل می‌شود.

این تغییرات به احتمال زیاد مورد رضایت افرادی قرار نمی‌گیرد که در حال حاضر از مسدودکننده‌ها استفاده می‌کنند، اما استاندارد Manifest V3 هنوز چند ماه دیگر زمان لازم دارد تا قابلیت اجرایی پیدا کند و Manifest V2 هم قرار نیست تا یک یا دو سال بعد از معرفی نسخه‌ی جدید منحل شود. با وجود این تفاسیر، مرورگر فایرفاکس در این زمینه بی‌دردسرتر خدمت‌رسانی کرده است؛ به‌طوری‌که اسکریپت‌های ردیابی‌اش بی‌نیاز از هیچ‌گونه افزونه‌ای مسدود می‌شوند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات