واتساپ بالاخره قابلیت پرداخت را ارائه کرد؛ شروع سرویس‌دهی از برزیل

دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
قابلیت پرداخت و جابه‌جایی پول بالاخره در اپلیکیشن واتساپ ارائه شد و کاربران ساکن برزیل، به‌عنوان اولین افراد، از آن استفاده خواهند کرد.
تبلیغات

واتساپ پس از ماه‌ها بررسی و آزمایش، بالاخره قابلیت پرداخت را در اپلیکیشن خود فعال کرد. این شرکتِ زیرنظر فیسبوک اعلام کرد کاربران ساکن برزیل از‌این‌پس می‌توانند با استفاده از قابلیت فیسبوک‌پی (Facebook Pay) در داخل اپلیکیشن واتساپ برای هم پول واریز کنند. غول شبکه‌های اجتماعی سال گذشته سرویس فیسبوک‌پی را معرفی کرده بود.

در پست وبلاگی اطلاع‌رسانی درباره‌ی قابلیت جدید واتساپ، به‌ رایگان‌بودن سرویس اشاره می‌شود که به‌معنای دریافت‌نشدن کارمزد از کاربران خواهد بود. البته کسب‌وکارها برای دریافت پول باید هزینه‌ی پردازش تراکنش را به فیسبوک پرداخت کنند. کاربران نیز برای پرداخت، باید بخش امنیتی شامل رمز ۶ رقمی یا ورود با اثرانگشت را در واتساپ فعال کنند.

کاربران واتساپ در برزیل برای استفاده از قابلیت پرداخت باید حساب کاربری خود را به کارت اعتباری‌شان متصل کنند. درحال‌حاضر، شرکت‌های داخلی Banco do Brasil و Nubank و Sicredi از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند. همچنین، پردازش تراکنش‌ها با همکاری شرکت Cielo انجام می‌شود. واتساپ در پست اطلاع‌رسانی می‌گوید پلتفرم پرداختی اپلیکیشن ساختار باز دارد و شرکت‌های دیگر نیز امکان عضویت در آن را خواهند داشت.

واتساپ در هند با مشکلات قانونی متعدد روبه‌رو شد و برزیل را به‌عنوان مقصد اول انتخاب کرد

رونمایی سرویس پرداخت واتساپ در برزیل شگفتی کاربران و کارشناسان بسیاری را به‌همراه داشته است. آن‌ها از مدت‌ها پیش سرویس پرداخت را در هند آزمایش می‌کردند و گمان می‌رفت که دومین بازار اینترنتی جهان به‌عنوان اولین محل رونمایی قابلیت پرداخت واتساپ انتخاب شود. هند می‌توانست به بزرگ‌ترین بازار واتساپ در بخش قابلیت‌های پرداختی تبدیل شود؛ اما هزارتوی پیچیده‌ی قانون‌گذاری در این کشور، از توسعه‌ی آسان قابلیت‌ها به‌دست غول شبکه‌های اجتماعی مانع شد. به‌هرحال، هند ظرفیت‌های زیادی برای رشد سرویس‌های پولی واتساپ داشت؛ چراکه با وجود فعالیت سرویس‌های پرداختی مانند گوگل‌پی و پی‌تی‌ام، هیچ شرکت بزرگ و قدرتمندی خدمات پرداخت با استفاده از اپلیکیشن پیام‌رسان را در هند ارائه نمی‌کند.

واتساپ از اولین روزهای عرضه به‌طور‌غیررسمی برای اهداف تجاری و مالی استفاده می‌شد. به‌عنوان مثال، کسب‌وکارهای متعدد برای ارتباط با مشتریان خود از اپلیکیشن واتساپ استفاده می‌کنند و حتی اطلاع‌رسانی درباره‌ی وضعیت سفارش و انبارهای خود را نیز با استفاده از واتساپ انجام می‌دهند. پس از فروش شرکت به فیسبوک در سال ۲۰۱۴ و در قراردادی ۱۹ میلیارد دلاری‌،‌ برنامه‌هایی جدی برای عرضه‌ی خدمات کسب‌وکاری بیشتر در دستورکار واتساپ قرار گرفت.

واتس اپ / WhatsApp / واتساپ / واتس آپ / واتسپ

یکی از برنامه‌های اصلی واتساپ برای گسترش خدمات کسب‌وکاری، عرضه‌ی WhatsApp Business بود که به شرکت‌های کوچک و متوسط امکان ارسال کاتالوگ و لینک محصول و موارد مشابه را می‌دهد. به‌علاوه، تبلیغ‌دهنده‌های فیسبوک نیز می‌توانند با استفاده از این نسخه و ازطریق حساب کاربری واتساپ لینک‌های اختصاصی تولید کنند.

اکنون و با اضافه‌شدن سرویس پرداخت، واتساپ که بیش از دومیلیارد کاربر دارد، بالاخره به‌سمت تبدیل به راهکار جامع تجاری حرکت می‌کند. کاربران اکنون نه‌تنها مکان و محیط مناسبی برای گفت‌وگو درباره‌ی محصول دارند؛ بلکه قابلیت ارسال و دریافت اطلاعات خرید و پرداخت مستقیم را هم پیدا کرده‌اند.

رویکرد جدید مجددا به فیسبوک و واتساپ امکان می‌دهد با تکیه بر ابعاد عظیم، جریان درآمدی جدیدی برای خود ایجاد کنند؛ جریانی که این‌بار روی تبلیغات یا بهره‌برداری از داده‌های کاربران متمرکز نیست. واتساپ در بیانیه‌ی اخیر خود درباره‌ی قابلیت پرداخت نوشت:

قابلیت پرداخت در واتساپ به تمامی کاربران ساکن در برزیل ارائه می‌شود و تصمیم گرفته‌ایم آن را برای همه‌ی مردم جهان فعال کنیم.

با اجرای سرویس پرداخت مستقیم در واتساپ، کاربران برزیلی اکنون می‌توانند بدون ترک محیط چت، به‌طور‌مستقیم از فروشندگان محلی خرید کنند. در بخش دیگری از بیانیه‌ی واتساپ می‌خوانیم:

بیش از ۱۰ میلیون کسب‌وکار کوچک در قلب جوامع برزیل فعال هستند. ارتباط با کسب‌وکارها و سؤال‌کردن درباره‌ی محصولات به رویکردی عادی بین کاربران تبدیل شده است. اکنون، کاربران علاوه‌بر امکان مشاهده‌ی کاتالوگ محصولات هر کسب‌وکار، امکان پرداخت برای خرید مستقیم آن را نیز خواهند داشت.

اگرچه واتساپ از سال‌ها پیش به‌صورت تئوری مشغول کار روی قابلیت‌های پرداخت بود،‌ دلیل تأخیر در عرضه‌ی نهایی را باید در اختلاف‌نظر آن‌ها با فیسبوک بر سر روش پیاده‌سازی قابلیت جست‌وجو کرد. اکنون که آن‌ها سرویس فیسبوک‌پی را به‌عنوان زیرساخت انتخاب کرده‌اند، راهکار نهایی بین دو شرکت به‌راحتی درک می‌‌شود. فیسبوک و واتساپ هنوز اظهارنظری درباره‌ی مقاصد بعدی قابلیت پرداخت نکرده‌اند. البته باتوجه‌به استفاده از فیسبوک‌پی به‌عنوان زیرساخت، می‌توان حدس زد پرداخت در واتساپ در بازارهایی اجرا خواهد شد که این سرویس فعال است؛ درنتیجه، احتمالا ایالات متحده و بریتانیا مقاصد بعدی خواهند بود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات