قوانین جدید اپ استور اپل برای سرویسهای استریم بازی اعلام شد
قوانین جدید اپل برای اپ استور، اجازهی فعالیت سرویسهای استریم بازی مانند گوگل استادیا و مایکروسافت xCloud را برای اولینبار صادر میکند. ازطرفی چارچوبهایی که در این قوانین دیده میشوند، هنوز هم فعالیت آسان سرویسها را تضمین نمیکنند. کوپرتینوییها برای اشتراکهای کاربران که مجوز استریم چندین بازی را از یک اپلیکیشن صادر میکند، هنوز چارچوبهای خاصی دارند که مانع از فعالیت راحت سرویسها میشود.
بهطور خلاصه، قوانین جدید اپل برای سرویسهای استریم بازی میگوید که اپلیکیشنهای استریم باید بهنوعی «تمامی چارچوبهای» اپلیکیشنهای دیگر را رعایت کنند. به بیان دیگر، هریک از بهروزرسانیها برای این اپلیکیشنها باید برای بررسی به اپل فرستاده شوند. همچنین توسعهدهندهها باید اطلاعات متادیتا کامل را برای جستوجو ارائه کنند. از چارچوبهای مهم دیگر نیز میتوان به الزام فعالسازی خرید درونبرنامهای برای فعالسازی قابلیتها و عملکردهای گوناگون در اپلیکیشن اشاره کرد.
نکتهی مهم در قوانین جدید اپ استور این است که هر بازی موجود در سیستم ثبتنامی استریم بازی باید برای بررسی به اپ استور اعلام شود. کوپرتینوییها، این بررسی را الزامی میدانند تا پس از آن، هریک از بازیها یک صفحهی محصول هم در اپ استور داشته باشد و در جدوال و جستوجوها قابل پیدا کردن باشد. با چنین رویکردی، بازیهایی که در سرویسهای استریم ارائه میشوند در بخشهای نظر کاربران، مدیریت زمان استفاده، مدیریت والدین و تنظیمات و بخشهای دیگر دستگاههای اپل، قابل مشاهده و مدیریت خواهند بود.
قوانین جدید، هنوز هم موانع متعددی بر سر راه سرویسهایی همچون گوگل استادیا ایجاد میکنند
قوانین و چارچوبهای جدید اپل، علاوه بر ایجاد چالشهایی ازلحاظ توسعه و توزیع بازی، احتمالا چالش کسب مجوز را هم برای برخی از ارائهدهندههای سرویس استریم بازی ایجاد میکند. بهعنوان مثال، سرویسی مانند گوگل استادیا، نهتنها باید مجوز استریم بازیهای متفرقه را بهعنوان بخشی از سرویسش دریافت کند، بلکه باید حق ثبت بازی بهعنوان یک اپلیکیشن استریم iOS را هم داشته باشد.
اپلیکیشنهای مستقل استریم بازی را میتوان بهعنوان یک اپلیکیشن واحد با دستهبندی «اپلیکیشن کاتالوگی» در اپ استور ثبت کرد. از نمونههای مرسوم میتوان به مجموعهی GameClub اشاره کرد که تعدادی از بازیهای قابل دانلود iOS را بهصورت یک مجموعه ارائه میکند. البته هریک از اپلیکیشنهای موجود در مجموعه باید به یک صفحهی محصول در اپ استور لینک شوند. کل سیستم هم باید گزینههای داخل برنامهای را برای ثبتنامهای جدید و اشتراکها فعال کند. درنتیجه کاربرانی که در خارج از اپلیکیشن برای اشتراک ثبتنام کردهاند هم امکان استفاده از اشتراک را خواهند داشت.
اپل در قوانین جدید سرویسهای استریم بازی را ملزم میکند تا کاربران بدون حق اشتراک را از خدمات محروم نکنند. به بیان دیگر، هر سرویس استریم بازی باید بدون خرید حق اشتراک، خدماتی حداقلی را به کاربران عرضه کند. حتی اگر این خدمات شامل یک دموی کوتاه از بازیهای موجود باشد. اپل هنوز توضیحات جزئی بیشتری از چگونگی اجرای این قوانین برای اپلیکیشنهای استریم بازی ارائه نکرده است. سخنگوهای گوگل نیز واکنشی به قوانین جدید نداشتهاند.
مایکروسافت در بیانیهای در پاسخ به رسانهها دربارهی چارچوبهای جدید اپ استور گفت: «این قوانین، تجربهی بدی را برای مشتریان بههمراه دارند. گیمرها میخواهند هرچه سریعتر وارد بازی موجود در مجموعهی خود شوند که در یک اپلیکیشن وجود دارد. نه اینکه برای اجرای بازیهای موجود روی سرویس ابری، مجبور به دانلود بیش از ۱۰۰ اپلیکیشن شوند. ما متعهد هستیم که گیمرها را در مرکز توجه برنامهها و طراحیهای خود قرار دهیم و بهترین تجربه را برای آنها فراهم کنیم».
تاکنون بهروشنی متوجه شدهایم که چارچوبها اپل برای سرویسهای استریم بازی کاملا با سرویسهای استریم انواع دیگر محتوا تفاوت دارد. بهعنوان مثال، نتفلیکس نباید برای هر فیلم و سریالی که در اپلیکیشن اصلی خود ارائه میکند، آن را به سرویس بازبینی اپل بفرستد.
در ماه گذشته که اپل بهطور کلی اجازهی فعالیت سرویسهای استریم بازی را در اپ استور صادر نمیکرد، مایکروسافت در بیانیهای مشکلات اصلی قوانین را ذکر کرده بود:
اپل همیشه رفتار متفاوتی با بازیها دارد و قوانین نرمتری را برای اپلیکیشنهای غیر بازی اجرا میکند. حتی اگر آن اپلیکیشنها شامل محتوای تعاملی باشند. تمامی بازیهای موجود در مجموعهی Xbox Gaming Pass ازلحاظ محتوایی توسط مجموعههای مستقل صنعت بازی همچون ESRB رتبهبندی و بررسی شدهاند.
اپل در بخش دیگری از قوانین جدید، امکان عرضهی اپلیکیشنهای iOS را فراهم میکند که بهصورت یک سرویس مستقل مکمل، یک ابزار پولی تحت وب را ارائه میکنند. چنین اپلیکیشنهایی تا زمانیکه بخش پرداخت درون برنامهای نداشته باشند یا لینکهایی برای پرداخت در خارج از اپلیکیشن ارائه نکنند، مشکلی ازلحاظ فعالیت در اپ استور نخواهند داشت. دستورالعملهای جدید، ظاهرا متمرکز بر سرویسهایی همچون ایمیل hey از شرکت Basecamp هستند که در ابتدای تابستان جاری، چالشهای متعددی با اپل داشت.
اپلیکیشنهایی که متمرکز بر تجربههای واقعی بین اشخاص هستند، اکنون میتوانند بدون استفاده از ابزارهای پرداخت درون برنامهای اپل، فرایندهای پرداخت را اجرا کنند. چارچوبهای جدید، تنها فرایندهای پرداخت شخص به شخص را مجاز میکنند و هنوز شرایط پرداخت شخص به شرکت در این بخش از قوانین، مجاز نیست.
در بخش پایانی چارچوبهای جدید اپ استور، به اپلیکیشنهای دستهی reader مانند Netflix و Kindle اشاره میشود. این اپلیکیشنها، از محتوایی استفاده میکنند که در جای دیگر هم امکان خرید آن وجود دارد. چنین سرویسهایی طبق قوانین جدید میتوانند ساخت حساب کاربری در اپلیکیشن را برای همهی سرویسهای رایگان ارائه کنند. ابزارهای مدیریت حساب کاربری هم برای مشترکهای کنونی قابل صدور خواهد بود و قوانین اپل را زیر پا نمیگذارد.
قوانین جدید اپل در راستای برنامههای این شرکت با هدف اطلاعرسانی شفافتر پیرامون قوانین اپ استور منتشر شدند. کوپرتینوییها مدتی است که از توسعهدهندهها درخواست ارسال بازخورد دربارهی قوانین را دارند تا انعطافپذیری بیشتری در چارچوبها لحاظ کنند. هرچند برخی اعتقاد دارند که قوانین جدید، بهنوعی با هدف نشان دادن حسن نیت به قانونگذاران ضد انحصار هستند و هنوز حسن نیتی برای بهبود شرایط اپلیکیشنهای استریم بازی در آنها دیده نمیشود.