قابلیت Spotlight اسنپ‌چت، تیک‌تاک را به این شبکه اجتماعی می‌آورد

سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
گروه توسعه‌دهندگان اسنپ‌چت قابلیتی به‌نام Spotlight را به این شبکه‌ی اجتماعی اضافه کرده است که شباهت زیادی به تیک‌تاک دارد.
تبلیغات

شبکه‌های اجتماعی متعددی در بازار اپلیکیشن‌های سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند صف کشیده‌اند؛ اما همه‌ی آن‌ها موفق نشده‌اند به شهرت زیادی برسند. از نمونه‌های معروف این شبکه‌های اجتماعی می‌توان به فیسبوک و اینستاگرام و حتی شبکه‌ی‌ اجتماعی تازه‌‌وارد تیک‌تاک اشاره کرد. اسنپ‌چت پیش از بعضی از شبکه‌های اجتماعی ذکرشده شهرت پیدا کرد؛ اما به‌مرور‌زمان در بعضی مناطق فراموش شد. به‌تازگی گزارشی در فضای مجازی منتشر شده است که از بازگشت قدرتمند آن خبر می‌دهد.

تاکنون، شبکه‌های اجتماعی مختلف بارها از اسنپ‌چت (Snapchat) تقلید و قابلیت‌های موجود در آن را به نرم‌افزارهای خود اضافه کرده‌اند. بااین‌حال، این بار نوبت به توسعه‌دهندگان اسنپ‌چت رسیده است که با معرفی قابلیتی جدید بار‌دیگر خبرساز شود. اکنون این شبکه‌ی اجتماعی آماده‌ی رقابت با تیک‌تاک است و به تولیدکنندگان محتوا برای انتشار پست در پلتفرم خود پول پرداخت می‌کند.

اسنپ‌چت امروز رسما بخشی جدید در اپلیکیشن خود معرفی کرد که Spotlight نام دارد. در این بخش، کاربران می‌توانند ویدئوهای خود را به‌صورت عمودی قرار دهند؛ البته این بار قرار نیست مانند حالت عادی این اپلیکیشن، تنها پست‌های مرتبط با زندگی روزمره منتشر شوند؛ بلکه کلیپ‌های به‌اشتراک‌گذاشته‌شده باید سرگرم‌کننده باشند. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، درواقع اکنون اسنپ‌چت در خود بخشی با کارایی تیک‌تاک دارد.

قابلیت Spotlight

مسئولان این شرکت فکری نیز برای افزایش محبوبیت پلتفرم خود کرده و قول داده‌اند تا پایان سال ۲۰۲۰، هر روز یک‌میلیون دلار بین تولیدکنندگان محبوب این بخش تقسیم کنند. این بدان‌معنا است که اگر کسی بتواند تنها یک ویدئو وایرال در Spotlight داشته باشد،‌ می‌تواند تا مدتی خاص هر روز بخشی از این مبلغ را دریافت کند؛ حتی شاید جمع هدیه‌های واریز‌شده‌اش در‌نهایت به یک‌میلیون دلار برسد!

برای پرداخت این مبلغ اصلا نیازی نیست که سابسکرایب زیادی داشته باشید؛ زیرا مبلغی که به افراد داده می‌شود، در‌مقایسه‌با بازدید پست‌های دیگر مشاهده‌شده در همان روز محاسبه می‌شود. همان‌طور‌که پیش‌تر گفتیم، کاربران می‌توانند از یک ویدئو محبوب چند روز به‌طور پشت‌سرهم درآمدزایی کنند.

بخش Spotlight که تب اختصاصی‌اش را خواهد داشت، در یازده کشور آغاز به ‌کار می‌کند؛ ازجمله ایالات متحده‌ی آمریکا، انگلستان، فرانسه، آلمان و استرالیا. ویدئوهای منتشرشده در این قسمت حداکثر ۶۰ ثانیه زمان خواهند داشت و درحال‌حاضر، نمی‌توانند روی خود واترمارک داشته باشند. این بدان‌معنا است که افراد نمی‌توانند ویدئوهای خود یا فرد دیگری را از تیک‌تاک دانلود و در Spotlight منتشر کنند.

هنگامی‌که به این بخش وارد می‌شوید، پست‌هایی نمایش داده می‌شود که براساس الگوریتم اسنپ‌چت مختص شما تنظیم شده‌اند؛ درنتیجه، احتمالا مانند تیک‌تاک به‌مرور‌زمان استفاده از Spotlight نیز اعتیادآور باشد. این الگوریتم براساس پست‌های پیش‌تر مشاهده‌شده و ویدئوهای پسندشده، سبک دلخواهتان را کشف می‌کند. در این قسمت، هر کسی می‌تواند ویدئو منتشر کند، تنها کافی است هنگام اشتراک‌گذاری روی Spotlight کلیک کرد تا پست مدنظر در آنجا منتشر شود.

قالب این بخش جدید برای هر دنبال‌کننده‌ی ویدئوهای تیک‌تاک آشنا خواهد بود؛ اما اسنپ‌چت می‌گوید تصمیمات خاصی نیز برای Spotlight گرفته است. توسعه‌دهندگان اسنپ‌چت می‌گویند این تصمیمات براساس اطلاعاتی گرفته شده است که تاکنون از رفتارهای کاربران به‌دست آورده‌اند و همین امر آن‌ها را خاص می‌کند. بخش نظرات عمومی یکی از بخش‌هایی است که مسئولان این پلتفرم تصمیم گرفته‌اند در Spotlight وجود نداشته باشد. همچنین، پروفایل‌ها به‌صورت پیش‌فرض در حالت خصوصی قرار دارند و تولیدکنندگان محتوا می‌توانند حتی در این حالت نیز پست‌های جدید منتشر کنند.

اکنون چندین ماه است که اسنپ‌چت به روش‌های مختلف به Spotlight اشاره می‌کند. برای مثال، آگوست گذشته این پلتفرم موسیقی در اسنپ‌های کاربران معرفی شد؛ اما تاکنون بخش خاصی برای استفاده از این قابلیت وجود نداشت تا اینکه Spotlight رونمایی شد. درحال‌حاضر، این شرکت به کاربران خود اجازه می‌دهد اسنپ‌های خود را با موقعیت مکانی منتشر کنند؛ بدین‌ترتیب، هر کسی می‌تواند به‌صورت لحظه‌ای متوجه شود در منطقه‌ای خاص چه پست‌های منتشر می‌شود. تمام این پست‌ها در بخشی به‌نام Snap Map ظاهر می‌شوند که درواقع نقشه‌ای از تمام آن‌ها در موقعیت مکانی ذکر شده است. باوجوداین، برخلاف این سبک انتشار پست که بیشتر جنبه‌ی مستندی دارد، Spotlight به‌طورخاص برای قالب‌های ویدئویی ویروسی طراحی شده است. ویدئوهای ویروسی آن دسته از محتواهایی هستند که افراد آن را بسیار زیاد می‌بینند و منتشر می‌کنند.

اسنپ‌چت با معرفی Spotlight نشان داد به موفقیت ویدئوهای کوتاه موجود در تیک‌تاک پی برده است. حتی اینستاگرام نیز با موفقیت نسبی در بخش Reels خود مواجه شد؛ قابلیتی که از تیک‌تاک تقلید شده است. البته توسعه‌دهندگان اینستاگرام برخلاف اسنپ‌چت، به کاربران خود اجازه می‌دهند ویدئوهای خود را از تیک‌تاک به Reels منتقل کنند. شاید دلیل این تفاوت آن باشد که به بهترین ویدئوهای Spotlight پول هدیه داده می‌شود. اسنپ سعی می‌کند با نگه‌داشتن افراد در برنامه‌ی خود، مردم را به استفاده از ابزارهای موجود ترغیب کند.

روزگاری بیشتر شبکه‌های اجتماعی  تقلید از فرمت انتشار پست‌های ۲۴ ساعته اسنپ‌چت را شروع کردند و اکنون نوبت به تیک‌تاک رسیده است که منبع الهامی برای دیگر توسعه‌دهندگان باشد. دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی قابلیت جدید اسنپ‌چت چیست؟ آیا پس از دردسترس قرارگرفتن Spotlight برای مناطق بیشتر از آن استفاده خواهید کرد؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات