اپل: نسخه اندروید iMessage بیش از اینکه کمک‌کننده باشد، به ما ضربه می‌زند

شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
اپیک گیمز اسناد جدیدی در قالب پرونده‌ی دادگاه فاش کرده و در آن مدعی شده است آی‌مسیج به اپل برای زندانی‌کردن کاربران در داخل اکوسیستمش کمک می‌کند. اپیک می‌گوید اپل در سال ۲۰۱۳ تصمیم گرفت آی‌مسیج را برای اندروید نسازد.
تبلیغات

اپل به‌خوبی می‌داند قابلیت‌های آی‌مسیج (Apple iMessage) جزو دلایلی هستند که نمی‌گذارند کاربران آیفون سراغ تهیه‌ی گوشی‌های اندرویدی بروند؛ به‌همین‌دلیل، اپل هرگز اجازه‌ی انتشار آی‌مسیج را روی سیستم‌عامل موبایلی گوگل نداده است.

به‌گزارش ورج، ایمیل‌هایی از کارمندان اپل، ازجمله شماری از مدیران اجرایی عالی‌رتبه، اخیرا در پرونده‌ی مربوط به دادگاه اپیک گیمز دیده شده‌اند. در‌واقع، اپیک گیمز به این ایمیل‌ها دست یافته و آن‌‌ها را ضمیمه‌ی پرونده کرده است.

اپیک گیمز استدلال می‌کند تولیدکننده‌ی آیفون عمدا و آگاهانه می‌کوشید مشتریان را در اکوسیستم دستگاه‌های اختصاصی‌اش زندانی کند و آی‌مسیج یکی از سرویس‌های اصلی است که به اپل در انجام این کار کمک می‌کند.

اپیک گیمز به سخنان ادی کیو، قائم‌مقام ارشد واحد نرم‌افزار و خدمات اینترنتی در اپل و کریگ فدریگی، قائم‌مقام ارشد واحد مهندسی نرم‌افزار در اپل و فیل شیلر، از اعضای ارشد اپل، اشاره می‌کند و می‌گوید این افراد مباحثی در این زمینه مطرح کرده‌اند.

اپیک گیمز مدعی است یکی از کارمندان اپل ایمیلی برای فیل شیلر ارسال کرده و در آن نوشته است: «سخت‌ترین دلیل برای ترک دنیای اپل آی‌مسیج است. آی‌مسیج به‌طورجدی کاربران را نگه می‌دارد.» طبق اسناد فاش‌شده، فیل شیلر در پاسخ گفته است: «انتقال آی‌مسیج به اندروید بیشتر از اینکه کمک‌کننده باشد، به ما ضربه می‌زند. این ایمیل دلیل را نشان می‌دهد.» 

بنابر اسناد موجود در پرونده‌ی اپیک گیمز، کریگ فدریگی گفته است آی‌مسیج در اندروید باعث می‌شود خانواده‌هایی که از آیفون استفاده می‌کنند، گوشی اندرویدی به فرزندانشان بدهند. در سال‌های اخیر، راهکارهایی پیدا شده است که کاربران با استفاده از آن‌ها توانسته‌اند استفاده از آی‌مسیج را روی اندروید ممکن کنند؛ اما هیچ‌یک از این راهکارها راحت نبوده‌اند.

طبق ادعای اپیک گیمز و براساس گفته‌های کیو، اپل سال ۲۰۱۳ تصمیم گرفت نسخه‌ی اندروید آی‌مسیج را توسعه ندهد. سال ۲۰۱۱، این سرویس در قالب سیستم‌عامل iOS 5 در‌دسترس کاربران آیفون قرار گرفته بود. ادی کیو اعتراف می‌کند اپل می‌توانست نسخه‌ای از آی‌مسیج را برای اندروید بسازد که با نسخه‌ی iOS سازگار باشد. اگر این نسخه توسعه داده می‌شد، کاربران هر دو پلتفرم می‌توانستند به‌طوریکپارچه به‌هم پیام دهند. در‌نهایت، نسخه‌ی اندروید آی‌مسیج هیچ‌گاه ساخته نشد. 

در کنار آی‌مسیج، اپیک گیمز به برخی دیگر از سرویس‌های اپل اشاره می‌کند که به زندانی نگه‌داشتن کاربران در داخل اکوسیستم این شرکت کمک می‌کنند. به‌زعم اپیک گیمز، یکی از این سرویس‌ها فیس تایم است که استیو جابز، مدیرعامل وقت اپل، در کنفرانس WWDC ۲۰۱۰ اعلام کرده بود به استانداردی باز برای صنعت تبدیل می‌شود. فیس تایم برای آیفون و آیپد و مک منتشر شد؛‌ اما امکان دسترسی به آن روی دستگاه‌های غیر‌اپلی وجود ندارد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات