واتساپ آخرین بازدید را بهطور پیشفرض از افراد ناشناس مخفی میکند
پیامرسان واتساپ اخیرا درمورد حریم شخصی کاربران رویکرد متفاوتی درپیش گرفته و سازوکار جدیدی برای قابلیت «آخرین بازدید» درنظر گرفته است. این ویژگی درگذشته بهگونهای تنظیم شده بود که هرکس برای اولینبار در این پیامرسان عضو میشد، آخرین بازدید او برای همهی افراد قابل مشاهده بود و کاربر بعدا از تنظیمات میتوانست آنرا از «همهی افراد» به «مخاطبان» تغییر دهد. در شیوهی جدید، آخرین بازدید کاربران از دید حسابهای ناشناس که تاکنون مکالمهای با آنها انجام نشده، مخفی میشود و حتی آنلاین بودن شما را نیز نشان نمیدهد.
براساس گزارش وبسایت WABetaInfo، تغییرات جدید در برخی از حسابها فعال شده و کاربران گزارش دادهاند که آخرین بازدید بسیاری از افراد برای آنها مخفی شده است. با این وجود حتی اگر شخصی را در فهرست مخاطبان خود داشته باشید؛ اما آن فرد شما را ذخیره نکرده باشد و با شما چت نکرده باشد، امکان مشاهدهی آخرین بازدید او را نخواهید داشت. واتساپ در پاسخ به یک کاربر دلیل خود را از این اقدام مطرح کرده است:
بهجهت بهبود حریم خصوصی و امنیت کاربران، ما امکان مشاهدهی وضعیت آخرین بازدید و آنلاینبودن شما در واتساپ را از دید افرادی که نمیشناسید و تاکنون با آنها چت نکردهاید، سختتر کردهایم. این اقدام چیزی را در مورد چتهای شما با دوستان، خانواده و کسبوکارتان و افرادی که قبلا با آنها چت کردهاید تغییر نخواهد داد.
بهنظر میرسد اقدام اخیر واتساپ بهجهت مقابله با اپلیکیشنهای شخصثالثی باشد که آخرین بازدید کاربران را از روی آنلاین بودنشان رصد کرده و گزارش آن را ذخیره میکنند. کاربران از این ابزارها برای دیدن آخرین فعالیت افرادی که آخرین بازدید خود از واتساپ را مخفی کرده بودند، استفاده میکردند. اکنون با سازوکار جدید واتساپ امکان زیرنظر گرفتن کاربران از ابزارها سلب میشود.
حریم خصوصی به امری کلیدی برای واتساپ در سال ۲۰۲۱ تبدیل شده و این پیامرسان بیشتر تمرکز خود را روی توسعه و بهبود ویژگیهای امنیتی و حفاظت بیشتر از حریم خصوصی گذاشته است. هفتهی پیش واتساپ امکان تعیین یک زمان پیشفرض برای حذفشدن خودکار همهی پیامها را دردسترس قرار داد. از سوی دیگر امکان مخفیکردن آخرین بازدید از برخی مخاطبان خاص نیز تحت آزمایش قرار دارد.
واتساپ چند ماه قبل بهدلیل نقص مقررات حریم خصوصی از سوی اتحادیه اروپا ۲۶۰ میلیون دلار جریمه شد و شرکت مادر یعنی «متا» بهدلیل عدم شفافسازی در مورد نحوهی جمعآوری و اشتراکگذاری دادههای کاربران با فیسبوک مورد انتقاد گسترده قرار گرفت.