متا با نصب بنری تبلیغاتی در نیویورک به اپل حمله کرد: واتساپ امنتر از آی مسیج است
متا، شرکت مادر فیسبوک و اینستاگرام و واتساپ، در پویش تبلیغاتی جدیدی سرویس آیمسیج اپل را هدف قرار داده است. متا و اپل رابطهی پرتنشی باهم دارند و تبلیغ علیه آیمسیج تنش را بیشازپیش افزایش میدهد. متا که بهدلیل رسوایی کمبریج آنالیتیکا جلوهی مثبتی در ذهن اکثر کاربران ندارد، معتقد است سرویسی امنتر از اپل ارائه میدهد.
براساس گزارش CNBC، مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، تصویر بنری تبلیغاتی در ایستگاه قطار پِن در شهر نیویورک را منتشر کرده است که ادعا میکند واتساپ امنتر از سرویس پیامرسانیِ اپل و پیامهای متنی عادی است. زاکربرگ در توضیحات پستش در اینستاگرام مینویسد: «واتساپ بهلطف داشتن سیستم رمزنگاری سرتاسری که در دو سیستمعامل اندروید و iOS کار میکند، بسیار خصوصیتر و ایمنتر از آیمسیج است.»
هر دو سرویس واتساپ و آیمسیج رمزنگاری شدهاند؛ بااینحال، پیامها و نسخهی بکآپ آنها در دستگاه ممکن است بهشیوهای ذخیره شوند که متا و اپل بتوانند به آنها دسترسی داشته باشند. پیامهای SMS را اپراتورهای مخابراتی ذخیره میکنند.
واتساپ از سال ۲۰۱۶، میزبان سیستم رمزنگاری سرتاسری شده است؛ اما تا سال گذشته، فایلهای بکآپ را رمزنگاری نمیکرد. همچنین، این پیامرسان حذف خودکار پیامها را امکانپذیر میکند. زاکربرگ میگوید آیمسیج اپل این دو قابلیت را هنوز ارائه نمیدهد. زاکربرگ گفته است متا روی اضافهکردن رمزنگاری سرتاسری به پیامهای اینستاگرام نیز کار میکند.
رمزنگاری سرتاسری سیستمی است که تضمین میکند هیچکس، حتی شرکت ارائهدهندهی سرویس پیامرسان به پیامهای ردوبدلشده در بین کاربران نمیتواند دسترسی پیدا کند. دسترسینداشتن به متن پیام باعث میشود شرکتی مثل واتساپ ازلحاظ تئوری نتواند محتویات پیامها را دراختیار سازمانهای دولتی قرار دهد. البته بررسیهای زومیت نشان میدهد واتساپ گاهی اوقات، متادیتای پیامها را دراختیار نهادهای امنیتی قرار داده است (متادیتا به دادههایی گفته میشود که جزئیات دادهی دیگر را شرح میدهند).
همچنین، گفته میشود واتساپ به درخواستهای نهادهای قانونی نظیر FBI «تنها در چند دقیقه» پاسخ میدهد. واتساپ سابقهی درخشانی درزمینهی حفظ امنیت ندارد. این پیامرسان بارها با نقصهای امنیتی زیادی دستوپنجه نرم کرده است و در آخرین نمونه، شاهد مشکل امنیتی بحرانی در این سرویس بودیم.
متا سالها است اپل را یکی از جدیترین رقبایش میداند. اپل نیز با برخی قابلیتهای متمرکز بر حریم خصوصی در iOS ضربهای شدید به کسبوکار تبلیغاتی متا زده، آنهم درحالیکه کسبوکار تبلیغاتی خودش با سرعت زیاد در حال رشد است. این دو شرکت در آیندهای نزدیک در بازار تجهیزات واقعیت ترکیبی نیز رقیب مستقیم یکدیگر خواهند بود.
بنر تبلیغاتی متا در حالی در ایستگاه قطار بین شهری نیویورک نصب میشود که گوگل اخیراً بهدلیل ماجرای حبابهای سبز و حبابهای آبی باردیگر از اپل انتقاد کرده است. در گوشیهای آیفون هنگام ارسال و دریافت پیام از گوشی اندروید، حباب پیام به رنگ سبز درمیآید. بااینحال درصورت ردوبدلشدن پیام بین دو آیفون، سیستم آیمسیج فعال میشود و حباب به رنگ آبی درمیآید.
گوگل میگوید که اپل باید پروتکل RCS را به آیمسیج اضافه کند تا گوشیهای اندرویدی و آیفون بتوانند با قابلیتهای متنوعی مثل واکنش به پیامها برای یکدیگر پیام بفرستند. گفتنی است اپل سرویس آیمسیج را بهغیر از آیفون و مک و آیپد، برای پلتفرمهای دیگر منتشر نکرده است.
نظرات