ادوبی از هوش مصنوعی جدید برای رقابت با میدجورنی رونمایی کرد

چهارشنبه ۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
مطالعه 4 دقیقه
ادوبی فایرفلای
ادوبی هوش مصنوعی جدیدی را رونمایی کرده است که با توجه به متن مورد نظر کاربران، عکس می‌سازد و مشکلات مربوط به کپی رایت را نیز نخواهد داشت.
تبلیغات

شرکت ادوبی بالاخره هوش مصنوعی خود را راه‌اندازی کرد که با استفاده از متن مورد نظر کاربران عکس تولید می‌کند. این شرکت امروز، مجموعه‌ای از مدل‌های خلاقانه هوش مصنوعی خود را با نام Adobe Firefly معرفی کرد و در ادامه توضیحاتی را در مورد قابلیت‌های دو عضو ابتدایی این خانواده ارائه کرد.

یکی از ابزارها مانند DALL-E یا میدجورنی عمل می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد تا یک متن را تایپ کنند و در ازای آن این هوش مصنوعی یک تصویر تولید می‌کند. دیگری نیز متن موردنظر شما را در سبک‌های مختلف ویرایش می‌کند، درست مانند یک WordArt که مبتنی بر هوش مصنوعی است.

ویرایشگر متن ادوبی

این هوش مصنوعی گامی بزرگ برای ادوبی است. در زمان راه‌اندازی، Adobe Firefly تنها در نسخه بتا موجود است و فقط از طریق وب‌سایت در دسترس خواهد بود. اما در نهایت، ادوبی قصد دارد مدل‌های هوش مصنوعی خود را با مجموعه برنامه‌های خلاقانه‌اش مانند Photoshop، Illustrator و Premiere به شدت ادغام کند.

ما از تغییر نمی‌ترسیم و آن را پذیرفته‌ایم. به‌زودی این ابزارها را وارد محصولات خود خواهیم کرد و در دسترس کاربران قرار خواهند گرفت.
- اکساندر کاستین؛ معاون بخش هوش مصنوعی ادوبی، ادوبی

ادوبی می‌گوید در مورد آموزش مدل‌های هوش مصنوعی خود به شدت حساس است و اینکه مدل‌هایش بر اساس چه داده‌هایی آموزش دیده‌اند برایش بسیار مهم است. طبق گفته‌های ادوبی: هر منبعی که در اختیار مدل‌هایش قرار گرفته یا از قانون کپی رایت مستثنا بوده یا در کتابخانه ادوبی استوک وجود دارد که این شرکت حق استفاده از آن را دارد. بنابراین قرار نیست هنرمندی از عکس‌های تولید شده شاکی باشد.

کاستین در مورد این موضوع بیان کرد که: ما می‌توانیم محتوای بسیار با کیفیتی تولید کنیم که شبیه برندها و محصولات دیگران نباشد زیرا مدل‌های ما تاکنون محتوا یا علامت تجاری دیگر شرکت‌ها را ندیده‌اند.

کاستین در ادامه می‌گوید که ادوبی قصد دارد به هنرمندانی که داده‌های آموزشی را در اختیار ما قرار می‌دهند پول پرداخت کند. این کار در زمان راه‌اندازی اتفاق نمی‌افتد، اما برنامه این است که نوعی «استراتژی جبران خسارت» را قبل از اینکه سیستم از نسخه بتا خارج شود، توسعه دهیم و ما اکنون در حال بررسی چندین گزینه هستیم.

ادوبی همچنین در تلاش است تا استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی خود را نسبت به ابزارهای دیگر رقبا آسان‌تر کند. یعنی به جای نیاز به تایپ یک جمله عجیب‌وغریب برای استایل دادن به یک تصویر، ادوبی شامل گزینه‌های داخلی برای سبک‌های هنری، نور و نسبت ابعاد است که به نظر می‌رسد چیدمان دقیق‌تری نسبت به موتور تصویرسازی Canva دارد. همچنین می‌توانید این افکت‌ها را روی تصویری که قبلاً تولید شده است نیز اعمال کنید. البته اگر بخواهید همچنان می‌توانید گزینه‌های موردنظر خود را تایپ کنید. ابزار افکت متن نیز به روشی مشابه با گزینه‌های داخلی برای اندازه افکت و رنگ پس‌زمینه کار می‌کند.

ویرایشگر تصویر ادوبی

در نهایت، ادوبی قصد دارد این ابزارهای مولد را در اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های مختلف خود بگنجاند. در فتوشاپ، ویرایش تصویر توسط هوش مصنوعی وجود خواهد داشت، ایلوستریتور می‌تواند تغییرات برداری را روی طرح‌های طراحی شده با دست ایجاد کند و پریمیر به شما این امکان را می‌دهد که فقط با یک فرمان، یک تصویر را درجه‌بندی کنید یا تغییر شکل دهید. ادوبی در مورد زمان عرضه هر یک از این ویژگی‌ها چیزی نگفته اما این‌ها از جمله نمونه‌هایی هستند که به گفته کاستین شرکت در حال کار روی آن‌هاست.

همچنین یک ویژگی برنامه‌ریزی‌شده در فتوشاپ وجود دارد که ممکن است بحث‌برانگیز باشد؛ ادوبی می‌خواهد به هنرمندان اجازه دهد سیستم را بر اساس کار خود آموزش دهند تا بتواند با تولید محتوا به سبک شخصی، به آن‌ها کمک کند. البته این کار پتانسیل سوء‌استفاده را نیز دارد زیرا یک شخص می‌تواند سیستم را بر اساس سبک هنرمند دیگری آموزش دهد تا کار خود را شبیه‌سازی کند.

کاستین می‌گوید ادوبی به این قضیه فکر می‌کند که چگونه با آن برخورد کند. او ایده مقایسه تصاویر آپلود شده را با Behance، شبکه اجتماعی اشتراک‌گذاری هنر که متعلق به ادوبی است، برای دستگیری دزدان هنری مطرح کرد اما در حال حاضر، تصمیم نهایی در مورد نحوه رسیدگی به آن وجود ندارد.

یکی از راه‌هایی که ادوبی امیدوار است این دزدان هنری را به‌طور گسترده‌تر متوقف کند، ارائه راهی برای هنرمندان است تا از آموزش هوش مصنوعی در کارشان جلوگیری کنند. این کار که به یک سیستم «آموزش ندهید» معروف است، به هنرمندان اجازه می‌دهد داده‌های خود را در دیتابیسی جاسازی کنند که سیستم‌های آموزشی اجازه دیدن آن‌ها را ندارند. این امر به طور بالقوه ادوبی را آماده می کند تا بر اساس استانداردهای بدون آموزش رقابت کند.

دو ابزار اول Firefly از امروز به صورت نسخه بتا در دسترس عموم خواهند بود. برای درخواست دسترسی، لازم نیست مشترک Creative Cloud باشید، اما ادوبی تعداد افرادی را که اجازه ورود به نسخه بتا را دارند محدود خواهد کرد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات