گوگل فوتو چیست و چه کاربردی دارد؟

سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
لوگو گوگل فوتو
در این مقاله نحوه‌ی استفاده از گوگل فوتو و تمام کاربردهای مفید این ابزار پیشرو و رایگان را شرح می‌دهیم.
تبلیغات

این روزها، با توجه به استفاده‌ی گسترده افراد از گوشی‌های هوشمند برای گرفتن عکس، مدیریت و ذخیره‌سازی تصاویر می‌تواند به چالشی بزرگ برای افراد تبدیل شود. در چنین شرایطی است که گوگل فوتوز با ویژگی‌های کارآمد به‌عنوان یک سرویس ذخیره‌سازی عکس و مدیریت تصاویر وارد عمل می‌شود و مسئولیت سازماندهی تصاویر را به عهده می‌گیرد. در این مقاله از زومیت، به بررسی کامل نرم‌افزار کاربردی گوگل فوتو می‌پردازیم.

گوگل فوتو چیست؟

گوگل فوتوز نرم‌افزاری برای ذخیره‌سازی، اشتراک‌گذاری و از همه مهم‌تر پشتیبان‌گیری تصاویر محسوب می‌شود که به‌طور پیش‌فرض در گوشی‌های اندرویدی نصب شده و برای کاربران ویندوز، iOS و مک نیز دردسترس قرار گرفته است. اگر دستگاه شما از حافظه‌ی ذخیره‌سازی محدودی بهره می‌برد، می‌توانید با خیال راحت فایل‌های رسانه‌ای خود را به گوگل فوتو بسپارید.

Google Photos ویدیوها و عکس‌های شما را براساس تاریخ طبقه‌بندی می‌کند و آخرین آپلودها در بالای گالری ظاهر می‌شوند. اگر از این برنامه در اندروید یا iOS استفاده می‌کنید، می‌توانید با بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی تصویر برای مشاهده فایل‌های خود براساس ماه، هفته، روز یا به‌صورت جداگانه مشاهده کنید.

امکانات نرم افزار گوگل فوتو چیست؟

این برنامه، مجموعه‌ای از ابزارهای ویرایش، سازماندهی رسانه‌ای منظم، پشتیبان‌گیری ابری و اشتراک‌گذاری یکپارچه را فراهم می‌کند. درادامه به‌صورت مجزا امکانات کلی این برنامه را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

آپلود و تهیه نسخه پشتیبان از عکس‌ها در Google Photos

اولین قدم هنگام استفاده از Google Photos تهیه نسخه پشتیبان از عکس ها و ویدیوهای خود است. احتمالاً می‌دانید که این برنامه به‌طور خودکار از تصاویر موجود در دستگاه نسخه‌ی پشتیبان می‌گیرد، بااین‌حال، برای اطمینان از این مسئله می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید:

  • Google Photos را باز کنید.
  • روی عکس نمایه یا حرف اول نام خود ضربه بزنید.
  • تنظیمات عکس‌ها (Photos setting) را انتخاب کنید.
  • در منوی پیش‌ رو، روی Backup ضربه بزنید و سپس آن را فعال کنید.
فعالسازی Backup گوگل فوتو
منوی تنظیمات
تنظیمات گوگل فوتو

اگر قبلا این برنامه را راه‌اندازی نکرده باشید، پس از فعال‌کردن، Google Photos به‌طور خودکار از همه عکس‌ها و ویدیوهای شما در فضای ابری نسخه پشتیبان تهیه می‌کند و به شما امکان می‌دهد از هر دستگاهی که اتصال اینترنت دارد به آن‌ها دسترسی داشته باشید. در این بخش، همچنین می‌توانید فضای ذخیره‌سازی حساب Google خود را بررسی و مدیریت کنید و کیفیت پشتیبان‌گیری را تغییر دهید. برای تغییر کیفیت پشتیبان‌گیری تصاویر، Backup quality را باز کنید و کیفیت مدنظرتان را انتخاب کنید.

ویرایش با گوگل فوتو

در چند سال اخیر، قابلیت ویرایش Google Photos بسیار قدرتمندتر از گذشته شده است. می‌توانید از توصیه‌های هوش مصنوعی، برش، تاری پرتره، پاک‌کن جادویی، فوکوس رنگ، تنظیم روشنایی، کنتراست، HDR، نقطه سفید، سایه‌ها و اشباع استفاده کنید و از فیلترهای داخلی برای اشتراک‌گذاری عکس‌های خود در اینستاگرام بهره ببرید.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که همه ویژگی‌های ویرایش Google Photos برای حساب‌های رایگان در دسترس نیستند و برخی از عملکردهای ویرایش Google Photos مانند حذف اشیا ناخواسته از تصویر با Magic Erase به اشتراک Google One نیاز دارند. بسیاری از این قابلیت‌ها به‌همراه فضای ذخیره‌سازی نامحدود به‌صورت رایگان در دسترس کاربران پیکسل قرار گرفته‌اند؛‌ اما دیگر کاربران اندروید برای بازکردن قفل فضای ذخیره‌سازی و ویژگی‌های ویرایش بیشتر، باید حساب Google One داشته باشند.

سازماندهی هوشمند تصاویر

Google Photos چندین ویژگی مختلف را برای سازماندهی تصاویر فراهم می‌کند؛ به‌عنوان مثال، می‌توانید آلبوم‌هایی را برای گروه‌بندی عکس‌های مرتبط ایجاد کنید یا از عملکرد جستجو برای یافتن عکس‌ها بر اساس کلمات کلیدی یا تاریخ‌های خاص استفاده کنید. علاوه‌بر این، گوگل فوتوز با بهره‌گیری از یادگیری ماشینی گروه‌بندی عکس‌های مشابه را به‌طور خودکار انجام می‌دهد و پیداکردن و سازماندهی عکس‌های شما را آسان می‌کند.

پس از بارگذاری مجموعه تصاویر خود در Google Photos، یادگیری ماشینی گوگل فعال می‌شود و می‌توانید کلاژ‌های آماده، تصاویر متحرک و پیشنهادات فیلم را در Google Photos ذخیره کنید. این ویژگی‌ می‌تواند فایل‌ها را با شناسایی عناصر مشترک میان آن‌ها مانند تاریخ، مکان‌ها، افراد، حیوانات خانگی و حتی جنبه‌های عمومی‌تر مثل آسمان یا زمین‌ با هم گروه‌بندی کند.

Google Photos به‌قدری هوشمند است که چهره‌ها را از تصاویر شخصی شما تشخیص می‌دهد و وقتی نامی را به کسی اختصاص دهید، به‌راحتی می‌توانید در بخش جستجو، تمام عکس‌های مرتبط با شخص موردنظر را ببینید. برای انجام این کار تنها کافی‌ است به بخش جستجوی گوگل فوتوز بروید تا تمام اشخاص شناسایی‌شده را مشاهده کنید. سپس می‌توانید با انتخاب گزینه‌ی Add name نام مدنظرتان را وارد کنید. در این قسمت، علاوه‌بر مشاهده‌ی تعداد عکس‌ها، می‌توانید آلبوم‌هایی را برای اشتراک‌گذاری با آن شخص ایجاد کنید. فرد موردنظر حتما باید حساب گوگل داشته باشد.

اشتراک گذاری در Google Photos

Google Photos در زمینه‌ی اشتراک‌گذاری یکپارچه، بهترین برنامه‌های گالری در فروشگاه گوگل‌پلی را از دور خارج می‌کند. می‌توانید آلبوم‌هایی شامل بهترین عکس‌ها را ایجاد کنید، دیگران را برای همکاری دعوت کنید، مکالمه‌ای را در یک آلبوم شروع کنید، اشتراک‌گذاری پیوند را برای اهداف حفظ حریم‌خصوصی خاموش کنید و درآخر از فعالیت‌های جدید در آلبوم مشترک مطلع شوید.

برای اشتراک‌گذاری مجموعه‌ای از تصاویر با دوستان خود، به Sharing و سپس Create shared album بروید. حالا در بخش title عنوان مدنظرتان را وارد کنید. اکنون به‌صورت دستی عکس‌ها را اضافه کنید یا روی انتخاب افراد و حیوانات خانگی ضربه بزنید تا یک آلبوم به‌روزرسانی خودکار ایجاد شود و عکس‌ها را با دوستان و خانواده به اشتراک بگذارید.

Invite number
گزینه‌ی Share with partner
تنظیمات Sharing

افزون‌بر این، با بهره‌گیری از قابلیت Partner Sharing، می‌توانید عکس‌های جداگانه یا کل آلبوم‌ها را از طریق پیوند قابل اشتراک‌گذاری با هر کسی به اشتراک بگذارید یا آلبوم‌های مشترک ایجاد کنید و به چندین نفر اجازه دهید عکس‌هایی را به آلبوم مذکور اضافه کنند. درواقع این گزینه، به شما امکان می‌دهد به شخص دیگری اجازه‌ی دسترسی به بخشی از گالری خود را بدهید. برای فعال‌کردن این ویژگی به Sharing و سپس Share with partner بروید و عکس‌های مدنظرتان را انتخاب کنید. وقتی شریک شما دعوتنامه را پذیرفت، می‌تواند عکس های انتخابی شما را در کتابخانه Google Photos خود ببیند و آن‌ها را در کتابخانه خود ذخیره کند یا عکس‌های خود را با شما به اشتراک بگذارد.

پوشه قفل شده در گوگل فوتوز

یکی از قابلیت‌های کاربردی گوگل فوتوز، امکان ایجاد پوشه‌ی رمزگذاری‌شده تصاویر با استفاده از ویژگی‌ Locked Folder است که به‌واسطه‌ی آن می‌توانید عکس‌ها و ویدیوهای خصوصی را از چشمان کنجکاو دور نگه دارید. برای فعال‌کردن این قابلیت، به Google Photos Library و سپس Utilities بروید و پوشه‌ی قفل‌شده را در منوی سازماندهی کتابخانه خود تنظیم کنید.

البته پیش از انجام این کار، نکته‌ی مهمی را باید در نظر داشته باشید. گوگل فوتو از فایل‌های رسانه‌ای شما در پوشه‌ی مذکور نسخه‌ی پشتیبان تهیه نمی‌کند و نمی‌توانید در دستگاه‌های دیگر به آن دسترسی داشته باشید. از طرفی، اگر برنامه را حذف نصب کنید، Google Photos محتوای پوشه قفل‌شده را حذف می‌کند. درواقع این ویژگی راه‌حلی است که به‌صورت آفلاین روی تلفن شما کار می‌کند.

پاکسازی حافظه گوشی با گوگل فوتوز

گوگل فوتو از افزونه‌ای مفید برای آزادکردن فضای گوشی شما بهره می‌برد. این برنامه می‌تواند مواردی را که به‌طور ایمن با کیفیت انتخابی شما پشتیبان‌گیری شده‌اند شناسایی و حذف کند. برای بهره‌بردن از این ویژگی کاربردی، به Google Photos setting بروید، فضای ذخیره‌سازی دستگاه را آزاد کنید و فایل‌های رسانه پشتیبان‌گیری‌شده را بررسی و حذف کنید.

فضای ذخیره‌سازی گوگل فوتو

تصاویر مینیمال با لوگو گوگل فوتو

حساب گوگل به‌طور کلی ۱۵ گیگابایت فضای فضای ذخیره‌سازی به‌صورت رایگان در اختیارتان قرار می‌دهد که در گوگل درایو، جیمیل و گوگل فوتو مشترک است. با‌این‌حال، می‌توانید برنامه‌های ذخیره‌سازی بزرگ‌تر Google را انتخاب کنید که با پرداخت مبلغ خاصی در ماه حداقل ۱۰۰ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی را دریافت می‌کنید.

در رابطه با گوگل فوتوز، تنظیمات High Quality شما را قادر می‌سازد که فضای ذخیره‌سازی خود را به حداکثر برسانید. اگر حجم تصویری بیش از ۱۶ مگاپیکسل باشد یا ویدیویی از وضوح ۱۰۸۰ پیکسل فراتر برود، Google Photos به‌طور خودکار آن را فشرده می‌کند تا فضای ذخیره‌سازی کلی حفظ شود. این بدان معنا است که برای مثال، یک ویدیوی ۴K در هنگام آپلود در Google Photos به وضوح ۱۰۸۰p کاهش می‌یابد.

از طرف دیگر، اگر می‌خواهید کیفیت اصلی عکس‌ها و ویدیوهای خود را حفظ کنید، می‌توانید به‌جای آن تنظیمات ذخیره‌سازی اصلی را انتخاب کنید که هیچ تغییری در کیفیت تصاویر ایجاد نمی‌کند اما فایل‌ها فضای بیشتری را اشغال می‌کنند.

گوگل فوتو را از کجا دانلود کنیم؟

دانلود گوگل فوتو از اپ استور

همان‌طور که اشاره شد، Google Photos در فهرست برنامه‌های پیش‌فرض اندروید قرار دارد. بااین‌حال، روی اکثر سیستم‌عامل‌ها از جمله iOS کار می‌کند. اگر اندرویدی هستید و گوگل فوتو را در لیست برنامه‌های دستگاه پیدا نمی‌کنید، می‌توانید از پلی‌استور آن را دانلود کنید. کاربران آیفون نیز می‌توانند با مراجعه به اپ استور از این نرم‌افزار بهره‌مند شوند.

نکته‌ی قابل‌توجه این است که گوگل فوتو در وب نیز دردسترس قرار دارد. این نسخه‌ی مبتنی‌بر وب دسترسی به بخش زیادی از ویژگی‌های مشابه برنامه تلفن همراه را فراهم می‌کند و آن را به گزینه‌ای عالی برای کاربران ویندوز یا مک تبدیل می‌کند؛ هرچند به‌اندازه اپلیکیشن گوگل فوتو از ویژگی‌های غنی برخوردار نیست. بدین ترتیب، فرقی نمی‌کند از رایانه شخصی ویندوز، Mac یا دستگاه دارای سیستم‌عامل Chrome استفاده می‌کنید، می‌توانید تصاویر را بارگیری کنید، فایل‌های رسانه‌ای را آپلود کنید و به عملکردهای اصلی برنامه Google Photos در وب دسترسی داشته باشید.

سوالات متداول زومیت

  • آیا گوگل فوتو رایگان است؟

    گوگل فوتو با ۱۵ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی رایگان به‌طور پیش‌فرض در دسترس کاربران اندروید قرار دارد. کاربران آیفون نیز می‌توانند با مراجعه به اپ‌استور از این نرم‌افزار بهره‌مند شوند.

  • روش کار با گوگل فوتو چگونه است؟

    برای شروع، باید برنامه را نصب کنید و با حساب Google خود وارد شوید. پس از ورود به سیستم، می‌توانید عکس‌ها و ویدیوهای خود را آپلود و مدیریت کنید. گوگل فوتو ویژگی‌هایی مانند سازماندهی خودکار، تشخیص چهره و ابزارهای ویرایش را برای بهبود عکس‌ها و ویدیوهای شما ارائه می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات
تبلیغات

نظرات