ژاپن انحصار اپل و گوگل را در بازار اپلیکیشنهای موبایل درهممیشکند
کاربران گوشیهای اندرویدی و آیفون برای دانلود اپلیکیشن غالباً سراغ گوگل پلی و اپ استور میروند. این دو فروشگاه بهطورپیشفرض روی گوشیها نصب هستند و در آیفونهای اپل به هیچ فروشگاه دیگری دسترسی ندارید.
اپل و گوگل مدتها است که تلاش میکنند تا کاربران را صرفاً در فروشگاههای آنلاین خود نگه دارند. همین موضوع باعث شده است تا بازار اپلیکیشنهای موبایلی حالت دوقطبی پیدا کند. بهنوشتهی گیزموچاینا، ژاپن بهدنبال درهمشکستن انحصار اپل و گوگل است.
بازار آزاد روی افزایش نوآوری و رقابت تأثیر بسیاری میگذارد و هرچه رقابت افزایش یابد، کاربران به گزینههای بیشتری دسترسی خواهند داشت. شرایط بازار اپلیکیشن بهگونهای است که نمیتوان آن را آزاد نامید؛ زیرا اولاً تعداد بازیگران اصلی چندان زیاد نیست و ثانیا صاحبان فروشگاهها بهویژه اپل، کارمزد زیادی به توسعهدهندگان تحمیل میکنند.
دولت ژاپن با ارائهی طرحی ویژه در تلاش است بازار فروشگاههای اپلیکیشن موبایلی را باز کند تا رقبای اپل و گوگل نیز بخت رقابت داشته باشند. افزایش رقابت باعث میشود درنهایت قیمتها کاهش یابد.
براساس گفتهی ژاپن، فروشگاههای آنلاین درصورت رعایت برخی نکات امنیتی و حفظ حریم خصوصی کاربران، اجازهی فعالیت در پلتفرمهای اندروید و iOS را پیدا میکنند. بهموجب قوانین، کاربران نیز خواهند توانست که با بهرهگیری از پلتفرمهای مالی متفرقه، هزینهی اپلیکیشنها را پرداخت کنند.
افزونبر ژاپن، اتحادیهی اروپا نیز قانونی تصویب کرده است که بهموجب آن اپل باید اجازهی فعالیت فروشگاههای متفرقه را صادر کند.
رگولاتوری ژاپن در تلاش است تا اپل و گوگل را به فراهمسازی امکان حذف اپلیکیشنهای پیشفرض ملزم کند. همچنین، این شرکتها اجازه ندارند در سرویسهای جستوجو، اپلیکیشنهای اختصاصی خودشان را در اولویت قرار دهند.