بهترین برنامه های مدیریت زمان استفاده از گوشی

پنج‌شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
کاور مقاله برنامه های مدیریت زمان
اگر حس می‌کنید به استفاده بیش از حد از موبایل اعتیاد پیدا کرده‌ و دنبال راهی برای ترک آن هستید، در این مقاله بهترین راه‌حل‌ها را پیدا خواهید کرد.
تبلیغات

این روزها تقریباً انجام هر کاری با گوشی‌های هوشمند ممکن است. از پرداخت صورت‌حساب‌ها گرفته تا سفارش هر چیزی که می‌خواهید آن هم با چند کلیک و در مدت‌زمانی بسیار کوتاه. با این حال این دستگاه‌های محبوب نیمه تاریکی نیز دارند و آن هم در اختیار گرفتن تمام وقت شما در طول روز است!

خوشبختانه برنامه‌های زیادی در این راستا توسعه یافته‌اند تا به شما در استفاده از گوشی و مدیریت زمانتان کمک کنند. در ادامه برنامه‌هایی را به شما معرفی خواهیم کرد که از استفاده بیهوده از تلفن همراه جلوگیری کرده و با یک برنامه از‌ پیش‌ تعیین‌ شده و معین باعث می‌شوند که از روز خود لذت بیشتری ببرید.

Digital Wellbeing

Digital Wellbeing

ابتدا با برنامه پیش‌فرض کنترل مدت‌ زمان استفاده از گوشی در اندروید شروع می‌کنیم. Digital Wellbeing به طور پیش‌فرض بر روی گوشی اندرویدی شما نصب شده و همانطور که مشخص است راهی نسبتاً موثر و ساده برای غلبه بر اعتیاد به گوشی و پلتفرم‌های موجود در آن است.

برای دسترسی به Digital Wellbeing به راحتی می‌توانید گزینه مربوط به آن را در تنظیمات گوشی خود پیدا کنید. با کلیک بر روی آن می‌توانید میزان استفاده از برنامه‌های گوشی‌تان را در یک روز مشاهده کنید. ممکن است نحوه نمایش زمان صرف شده در هر گوشی و رابط کاربری، کمی متفاوت باشد اما خارج از هدف کلی این برنامه نیست. شما در این برنامه علاوه بر قابلیت کلیدی گفته شده، می‌توانید تعداد باز شدن قفل گوشی خود در یک روز یا تنظیم تایمر برای استفاده از هر برنامه را نیز مشاهده کنید که تمامی این امکانات به صورت گسترده‌تر در مقاله قابلیت‌های Digital Wellbeing توضیح داده شده است.

iOS Screen Time

iOS Screen Time

گزینه بعدی نرم‌افزار پیش‌فرض مدیریت زمان استفاده از موبایل در گوشی‌های اپل است. همانطور که گفتیم این برنامه به صورت پیش فرض در سیستم عامل‌های iOS و iPad OS تعبیه شده و شما می‌توانید با رفتن به تنظیمات گوشی و گزینه Screen time به آن دسترسی داشته باشید. در این بخش شما به راحتی می‌توانید محدودیت‌های زمانی را برای استفاده از هر برنامه‌ای که می‌خواهید تعیین کنید یا اینکه یک سری برنامه‌ها را بدون محدودیت باقی بگذارید.

همچنین می‌توانید به نمودارها و زمان استفاده از صفحه‌نمایش خود به صورت روزانه یا هفتگی دسترسی داشته باشید و ببینید که از کدام برنامه‌ها بیشتر یا کمتر از بقیه استفاده کرده‌اید. Screen time برنامه‌های شما را به دسته‌های مختلفی مانند بازی‌ها، رسانه‌های اجتماعی و غیره تقسیم می‌کند، بنابراین می‌توانید به سرعت به بخش مورد نظر رفته و برنامه خود را پیدا کنید.

این برنامه پیش‌فرض اپل همچنین به حساب آیکلود شما نیز متصل است، بنابراین اگر گزینه اشتراک‌گذاری بین دستگاه‌ها را تغییر دهید، می‌توانید مدت‌زمان استفاده از برنامه‌ها را در همه دستگاه‌های اپل خود مشاهده کنید.

Social Fever

Social Fever

از اینجا به بعد نرم‌افزارهای معرفی شده جزو امکانات پیش‌فرض سیستم‌عامل‌ها نیستند و برای دانلود آن‌ها می‌توانید به گزینه تعبیه شده در انتهای هر برنامه مراجعه کنید.

برنامه Social Fever با رابط کاربری ساده خود در یک نگاه به شما نشان می‌دهد که چقدر زمان، صرف برنامه‌های مختلف از جمله شبکه‌های اجتماعی کرده‌اید. شما به راحتی می‌توانید تایمرهایی را تنظیم کنید تا هنگامی که از محدودیت‌های خود فراتر رفتید، در قالب یک اعلان به شما اطلاع‌رسانی شود.

استفاده از Social Fever آسان و بدون نیاز به وارد شدن در حساب کاربری خاصی است. تنها کاری که کافیست در مورد این برنامه انجام دهید، نصب آن و در نهایت تنظیم محدودیت‌ها برای هر برنامه‌ای که نیاز دارید است. Social Fever می‌تواند کمک زیادی در فاصله گرفتن شما از گوشی کند و گزینه خوبی برای کسانی است که از برنامه‌های پیش فرض سیستم عامل خود خسته شده‌اند.

Freedom

Freedom

با توجه به آمار موجود، برنامه Freedom توسط بیش از ۲ میلیون نفر در سراسر جهان استفاده می‌شود و به شما امکان ایجاد لیست‌های بلاکی را می‌دهد که برنامه‌های مورد نظر شما را در خود جا داده تا دیگر بیشتر از این حواستان را پرت نکنند.

چه بخواهید روی مطالعه یا درس خود تمرکز کنید، کارهای خود را انجام دهید یا فقط عادت بد زیاد کار کردن با گوشی را کنار بگذارید، این برنامه می‌تواند کمک‌رسان خوبی باشد. تنها کافیست وب‌سایت‌ها و برنامه‌هایی را که می‌خواهید، مسدود کنید و Freedom از باز کردن آن‌ها جلوگیری می‌کند.

از دیگر ویژگی‌های مثبت این برنامه، چند پلتفرمی بودن آن است. یعنی شما می‌توانید به راحتی برنامه‌های خود را در سیستم عامل‌های ‏iOS، اندروید، ویندوز، مک، کروم‌بوک و لینوکس مدیریت کنید.

Space

Space

فضای این برنامه کمی متفاوت‌تر از سایر برنامه‌های معرفی شده در این مقاله است. Space به شما کمک می‌کند تا بیشتر مراقب استفاده‌تان از گوشی باشید. وقتی آن را نصب می‌کنید ابتدا این برنامه پرسشنامه کوتاهی که از قبل آماده کرده را در اختیارتان قرار می‌دهد تا عادات و نوع کاربری و استفاده شما از موبایلتان را بهتر بشناسد.

سپس Space اهدافی را برای استفاده منظم از تلفن همراه معین می‌کند و در قالب اعلان‌هایی، آن‌ها را به شما اطلاع می‌دهد. هنگامی که شما به این اهداف روزانه‌تان دست یافتید، می‌توانید دستاوردهای مختلفی را در این برنامه به عنوان پاداش کارتان دریافت کنید. همچنین اگر قبلاً این برنامه را برای یکی از اعضای خانواده‌تان نصب کرده باشید، می‌توانید پیشرفت‌های خود را با او مقایسه کرده و در این راه از هم سبقت بگیرید.

شما با نصب Space می‌توانید به دوره ۸ روزه تعادل در استفاده از تلفن همراه مراجعه کرده که مملو از تحقیقات و توصیه‌های مرتبط و آموزنده است تا به شما کمک کند که استفاده از تلفن همراه خود را در زندگی روزمره مدیریت کنید، چیزی که همه ما می‌توانیم از آن بهره ببریم.

AppDetox

AppDetox

برنامه AppDetox نیز مانند سایر برنامه‌های معرفی شده، قوانینی را برای محدود کردن دسترسی به برنامه‌های خاص در تلفن‌های همراه ایجاد می‌کند.

AppDetox علاوه بر دارا بودن محدودیت‌های متداول در استفاده از برنامه‌ها، می‌تواند محدودیت‌های همیشگی را برای برنامه‌های سیستمی گوشی که قادر به حذف آن‌ها نیستید نیز ایجاد کند که قابلیتی بسیار کلیدی برای کنترل کودکان در دسترسی به برنامه‌های خاص است.

Off the Grid

Off the Grid

برنامه Off the Gird همانطور که از نامش مشخص است تیر خلاصیست که به گوشی شما اصابت می‌کند. این برنامه تلفن شما را برای مدت‌زمانی که خودتان مشخص می‌کنید به طور کامل مسدود و از شبکه خارج می‌کند.

Off the Gird که هدفش برگزاری بهتر جلسات مهم و گذراندن وقت بیشتر با خانواده بوده، دارای قابلیت جواب دادن خودکار به افرادی است که در زمان مسدودی با شما تماس می‌گیرند. همچنین در دل این قابلیت گزینه‌ای تحت عنوان تماس اضطراری وجود دارد و افراد نزدیک شما با انتخاب آن می‌توانند شما را از کار واجبی که دارند مطلع سازند.

البته نگران سخت‌گیری بیش از حد این برنامه نباشید. شما هنوز هم می‌توانید برنامه‌هایی را که می‌خواهید، در منوی تنظیمات Off the Gird انتخاب کرده و در زمان مسدودی گوشی به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

AntiSocial

AntiSocial

AntiSocial یکی از شناخته‌شده‌ترین برنامه‌های محدود‌کننده زمان استفاده از گوشی در اندروید است. این برنامه در حالی که بسیاری از ویژگی‌های استاندارد مانند محدود کردن استفاده از برنامه‌های خاص در زمان‌های مشخصی را دارد، ویژگی یا بهتر است بگوییم ترفند جالبی را نیز در آستین خود جا داده.

AntiSocial داده‌ها و زمان استفاده شما از برنامه‌های مختلف را با افراد دیگر در گروه‌ سنی و جنسیتی شما مقایسه می‌کند، بنابراین اگر بیشتر از هم سن و سال‌های خود از گوشی استفاده می‌کنید، این برنامه ایده‌های جالبی را در مورد مدیریت استفاده از آن‌ها به شما ارائه می‌دهد. در ضمن استفاده از AntiSocial کاملا رایگان است و هیچ‌گونه تبلیغاتی در آن وجود ندارد.

1Question

1Question

بیشترین چیزی که کاربر را برای دانلود یک برنامه ترغیب می‌کند ایده و خلاقیت نهفته در آن است. 1Question از آن برنامه‌هایی است که با ترفندی سرگرم‌کننده، هدف اصلی خود یعنی مدیریت استفاده از برنامه‌های مختلف در گوشی را انجام می‌دهد.

طراحی این برنامه که بیشتر مخصوص کودکان است، به آن‌ها اجازه می‌دهد تا پس از پاسخ دادن به سوالات آموزشی مختلف، محدودیت‌های قرار داده شده روی برنامه‌های مورد علاقه خود را کم و کم‌تر کنند. البته به دلیل پشتیبانی نکردن از زبان فارسی، شاید این برنامه زیاد مناسب کاربران ایرانی نباشد اما به دلیل ایده خوبی که پشت آن است، هم می‌تواند توسط شما به کودکان انتقال داده شود و هم در یادگیری زبان انگلیسی گامی موثر برای آن‌ها باشد.

شما می‌توانید با نصب این برنامه چالش‌های مختلفی را متناسب با سن کودکتان سفارشی‌سازی کرده و سرعت یادگیری آن‌ها را کنترل کنید.

امیدواریم از ترفندها و برنامه‌های معرفی شده به خوبی استفاده کرده و زمان کمتری را در زل زدن به صفحه‌نمایش گوشی و زمان بیشتری را در کنار خانواده و دوستانتان بگذرانید.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات