مشکلات لمسی و باگ‌های فراوان؛ مشکل بزرگ اج در رقابت با رقبا

شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
انگشت در حال کلیک روی آیکون مایکروسافت اج / Microsoft Edge
کاربران اج از عملکرد این مرورگر با صفحات لمسی راضی نیستند. حالا کاربر ردیت مشکلات و پیشنهادهایش را فهرست کرده تا شاید به گوش مایکروسافت برسد.
تبلیغات

چند سال پیش، مایکروسافت اج را برپایه‌ی موتور کرومیوم بازسازی کرد تا کاستی‌های اج قبلی را جبران کند. این تصمیم موجب بهبود ویژگی‌هایی مثل پشتیبانی از افزونه‌های کروم و سازگاری بیشتر با وب‌سایت‌ها شد؛ اما برخی مشکلات همچنان باقی مانده‌اند یا حتی بدتر شدند.

اخیراً یکی از کاربران ردیت با نام کاربری NIVEA_GeForce این مرورگر را به زیر ذره‌بین برده و فهرستی طولانی از باگ‌ها و مشکلات و کمبود‌های آن را منتشر کرده است. از درست کار نکردن پیمایش با سوایپ‌کردن تا باگ‌هایی که مانع باز‌شدن منو‌ها در برخی وب‌سایت‌ها می‌شوند،‌ تنها شماری از مشکلات اشاره‌شده هستند. همچنین، از‌جمله ويژگی‌هایی که نبودشان حس می‌شود، می‌توان به ناتوانی در انتخاب چندین تب و تغییر ترتیب افزونه‌ها با لمس اشاره کرد.

به‌گزارش ویندوز‌سنترال،‌ بازسازی برخی از این مشکلات ممکن بود؛ اما بعضی دیگر از آن‌ها همه‌گیر نبودند و بدون مشکل کار می‌کردند. جدا از جزئیات، اصلی‌ترین نکته این است که مایکروسافت برای ارائه‌ی تجربه‌ی لمسی بی‌نقص روی نسخه‌ ویندوزی اج، راه درازی در پیش دارد.

‌برخی از مشکلات اشاره‌شده در این فهرست عبارت‌اند از:‌

  • لمس در برخی از وب‌سایت‌ها در همه‌ی کانال‌های بروزرسانی اج از کار افتاده است. منو‌های کشویی (Dropdown) و همبرگری در بسیاری از وب‌سایت‌ها واکنشی به لمس ندارند. دکمه‌های بالای صفحه و منو‌های همبرگری و کشویی حتی در صفحات اصلی بینگ و گوگل نیز به لمس بی‌تفاوت هستند. در ویکی‌پدیا نیز منوی‌های همبرگری و انتخاب زبان و منو کشویی پروفایل عکس‌العملی به لمس نشان نمی‌دهند. این باگ ماه‌ها است که در کانال‌های قناری (Canary) و توسعه‌دهنده (Dev) موجود بوده و به‌تازگی به کانال‌های بتا و حتی پایدار (Stable) سرایت کرده است.
  • گاهی سوایپ‌کردن برای جلو و عقب رفتن بین صفحات نیز کاملاً از کار می‌افتدو این مشکل به‌خصوص در وب‌اپلیکیشن‌های پیش‌رونده (PWA) شایع است.
  • باز‌کردن تمامی لینک‌های پوشه‌ی مورد‌‌علاقه‌ها (Favorites) که لینک‌های زیادی دارد، با استفاده از گزینه‌ی «باز‌کردن در پنجره‌ی جدید» (Open all in new Window)، به ازکارافتادن دکمه‌های نوار عنوان مینیمایز (کوچک‌کردن)، ماکسیمایز (بزرگ‌کردن)، ریستور (بازگردانی) و کلوز (بستن) منجر می‌شود.
  • کشیدن تب‌ها از پنجره‌هایی با فقط یک تب به پنجره‌ی جدید، با لمس ممکن نیست.
  • میان‌بر‌های CTRL+C/X/V/A و... در نوار آدرس ناخواسته باعث نوشته‌شدن حروف C/X/V/A می‌شود.
  • تغییر نام آیتم‌های‌‌ «New Tab Page» با لمس ممکن نیست؛ چراکه قبل از اینکه فرصت تایپ‌کردن را پیدا کنید، کیبورد بسته می‌شود.
  • گزینه ای برای غیرفعال‌کردن دکمه‌ی بستن تب‌های غیرفعال اضافه شود. این قابلیت که در اج اولیه نیز وجود داشت، از بسته‌شدن ناخواسته‌ی تب‌ها در صفحات لمسی به‌ویژه در تبلت‌های کوچک جلوگیری می‌کند.
  • ژست‌های لمسی برای جا‌به‌جایی بین تب‌ها مثل آی‌پد‌ او‌اس اضافه می‌شود.
  • قابلیت نمایش پیش‌نمایش (Preview) هنگام لمس طولانی لینک مثل سافاری در آی‌اواس و آی‌پد‌ او‌اس اضافه می‌شود.
کپی لینک

نتیجه‌گیری

در چند سال اخیر، مایکروسافت تلاش کرده است تا با به‌روزرسانی‌ها و ارتقاهای مکرر، تجربه‌ی کاربری لمسی را در ویندوز و مرورگر اج بهبود ببخشد؛ اما این تلاش‌ها کافی نبوده و مرور بی‌دردسر وب در ویندوز هنوز‌هم به استفاده از موس و کیبورد گره خورده است.

این مشکلات بر توانایی رقابت دستگاه‌هایی نظیر سرفیس پرو 9 با آیپد و سامسونگ گلکسی تب S9 اثر می‌گذارند؛ چرا‌که تجربه‌ی مرور وب یکی از عوامل مهم هنگام خرید دستگاه‌ها محسوب می‌شود.

با اینکه اکثر کاربران ویندوزی همچنان با کامپیوتر‌های فاقد صفحه‌ی لمسی سر‌و‌کله می زنند، کاربران دستگاه‌های دو در یک و اندک دستگاه‌های ویندوزی با صفحه‌نمایش لمسی تا زمان حل‌شدن این مشکلات، تجربه‌ی خوشایندی با اج نخواهند داشت.

شما کاربران زومیت چه تجربه‌ای با اج داشته‌اید؟‌ دیدگاه خود را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات