پیروزی بزرگ برای اپل؛ آیمسیج از قوانین اروپا در امان میماند
بهنظر میرسد سرویس آیمسیج اپل توانسته است از قانون اتحادیهی اروپا در امان بماند؛ قانونی که برای در دست گرفتن زمام پلتفرمهای بزرگ دنیا وضع شده است. گفته میشود ناظران کمیسیون اروپا در تحقیقات اولیه به این نتیجه رسیدهاند که این سرویس در اروپا بهاندازهی کافی بزرگ نیست که واجدشرایط قانون بازارهای دیجیتال باشد.
بهگزارش بلومبرگ، مقامهای کمیسیون اروپا برای بررسی بیشتر حجم بازار سرویس آیمسیج، معافیت وضعشده برای خالق گوشی آیفون را بهمدت پنج ماه و تا پایان فوریه (بهمن و اسفند) تمدید کردهاند.
برای ورود به دامنهی قانون بازارهای دیجیتال، سرویس مدنظر باید بهعنوان «پلتفرم دربان» برای کاربران تجاری شناخته شود؛ اما اکنون مشخص شده است که این قضیه برای iMessage صدق نمیکند.
اگر آیمسیج در ذیل قانون مذکور قرار بگیرد، کوپرتینوییها باید زیر بار چهارچوبهای سنگینی بروند تا iMessage با پلتفرمهای پیامرسان رقیب مانند واتساپ یا فیسبوک مسنجر سازگار شود. این الزامی است که اپل قبلاً بهشدت با آن مخالفت کرده بود.
طبق قانون بازارهای دیجیتال، شماری از بزرگان صنعت فناوری ازجمله اپل و مایکروسافت و گوگل بهعنوان «دربان» معرفی میشوند. این شرکتها نباید خدمات خود را به رقبا ترجیح دهند و باید با آنها سازگار شوند. همچنین، نباید دادههای شخصی کاربران را از سرویسهای مختلف ترکیب کنند و باید به کاربران اجازه دهند تا برنامههای کاربردی را از پلتفرمهای رقبا دانلود کنند.
در ماه سپتامبر (شهریور و مهر)، اتحادیهی اروپا فهرستی از ۲۲ خدمت اصلی را اعلام کرد که باید تحت قوانین قرار بگیرند؛ ازجمله موتور جستوجوی گوگل و مارکتپلیس آمازون و فیسبوک شرکت متا.
دربارهی اپل فروشگاه اپل استور و مرورگر سافاری و سیستمعامل موبایل iOS نیز بهعنوان «خدمات پلتفرم اصلی» مشخص شدند؛ به این معنی که مشمول قانون میشوند.
بهعلاوه، اتحادیهی اروپا برای تعیین اینکه آیا آیمسیج اپل و مرورگرهای بینگ و اج و تبلیغات مایکروسافت هم باید مشمول قوانین شوند، بررسیهایی را آغاز کرده است.
در همین حال، اپل و متا و شرکت بایتدنس، مالک تیک تاک، نیز درخواست کردهاند که دادگاههای اتحادیهی اروپا بررسی کنند آیا خدمات آنها باید مشمول قانون بازارهای دیجیتال شوند یا نه. اگر جواب مثبت باشد، ضربهای به قلب سودآوری برخی از مدلهای کسبوکار آنها زده میشود.
نظرات