هشدار: افزونه‌های قدیمی کروم از هفته آینده غیرفعال می‌شوند

شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۰
مطالعه 1 دقیقه
لوگو آیکون گوگل کروم / Google Chrome روی نمایشگر آیفون انگشت
با انتشار Manifest V3 برخی از افزونه‌های ادبلاکر محبوب و قدیمی گوگل کروم حذف خواهند شد.
تبلیغات

گوگل در نوامبر ۲۰۲۳ (آبان و آذر ۱۴۰۲) با انتشار یک جدول زمانی خبر داد که قصد دارد از پلتفرم Manifest V2 کروم به پلتفرم Manifest V3 برود. جدیدترین استاندارد افزونه‌های کروم ۳ ژوئن (۱۴ خرداد) در نسخه‌ی آزمایشی کروم و کانال‌های Dev و Canary منتشر خواهد شد. این تغییرات در ابتدای سال ۲۰۲۵ در نسخه‌ی پایدار اعمال می‌شود.

Manifest فایلی است که تمام اطلاعات لازم درباره‌ی افزونه‌های کروم را به مرورگر گوگل کروم شما اضافه خواهد کرد. این اطلاعات شامل نام افزونه، شماره‌ی نسخه‌ی آن، مجوزهای لازم برای کار با افزونه و نسخه‌هایی از کروم که با افزونه هماهنگ هستند، می‌شود.

افزونه‌های قدیمی کروم که اکنون در Manifest V2 اجرا می‌شوند بعد از انتشار Manifest V3 غیرفعال خواهند شد. چندین مورد از افزونه‌های مسدودکننده‌ی تبلیغات (ادبلاکر‌ها) محبوب نیز در بین این افزونه‌های قدیمی قرار دارند.

گوگل می‌گوید ۸۵ درصد از افزونه‌های فعال در وب‌استور گوگل کروم در Manifest V3 قرار دارند و حذف نخواهند شد. AdBlock و Adblock Plus و uBlock Origin و AdGuard ازجمله افزونه‌هایی هستند که Manifest V3 نیز از آن‌ها پشتیبانی خواهد کرد.

غول فناوری قصد ندارد افزونه‌های Manifest V2 را بلافاصله غیرفعال کند و روند غیرفعال‌سازی افزونه‌ها از ماه آینده آغاز خواهد شد. قبل‌ از اینکه این اتفاق بیفتد، کاربران ابتدا یک پیام هشدار را در صفحه‌ی مدیریت افزودنه‌های خود مشاهده خواهند کرد که از آن‌ها می‌خواهد نسخه‌ی Manifest V3 را دانلود کنند.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات