هواوی زبان برنامه‌نویسی Cangjie را با ادعای امنیت و هوشمندی معرفی کرد

جمعه ۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
زبان برنامه‌نویسی هواوی چانگ‌چی
هواوی زبان برنامه‌نویسی جدیدی با نام Cangjie معرفی کرده است که به ادعای این شرکت، امنیت بالایی دارد.
تبلیغات

هواوی امروز در کنفرانس HDC 2024 از زبان برنامه‌نویسی اختصاصی خود به نام چانگ‌جی (Cangjie) رونمایی کرد. هواوی این زبان برنامه‌نویسی را به عنوان گزینه‌ای جدید برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌های هوشمند معرفی می‌کند.

هواوی ادعا می‌کند که چانگ‌جی «هوش ذاتی، هم‌گرایی طبیعی در تمامی سناریوها، عملکرد چشمگیر و امنیت قوی» را ارائه می‌دهد. این زبان با اکوسیستم HarmonyOS هواوی ادغام شده است و تجربه‌‌ای کاربرپسند را فراهم می‌کند.

چانگ‌جی از یک فریم‌ورک داخلی به نام AgentDSL بهره می‌برد که زبان طبیعی را به طور مستقیم با زبان برنامه‌نویسی ترکیب می‌کند. این قابلیت باعث تعامل آسان و بیان ساده‌تر نمادهای خاص می‌شود.

یک طرح انیمیشنی از CPU در کنار کد برنامه
Huawei

هواوی می‌گوید چانگ‌جی، سبک و مقیاس‌پذیر طراحی شده است و ساختاری ماژولار برای سناریوهای مختلف دارد و از توسعه‌ی دامنه‌محور پشتیبانی می‌کند. چانگ‌جی از یک سیستم جدید برای اجرای روان‌تر تردهای اپلیکیشن و زمان پاسخ‌دهی سریع‌تر بهره می‌برد. گفته می‌شود که تردهای سبک‌، عملکرد همزمان را بهبود می‌بخشند.

چانگ‌جی زبانی چندوجهی است که از سبک‌های برنامه‌نویسی تابعی، دستوری و شیءگرا پشتیبانی می‌کند و برای ساده‌سازی روند توسعه، ویژگی‌هایی مانند استنتاج و تطبیق الگو را شامل می‌شود.

چانگ‌جی سیستمی ایستا و قابلیت مدیریت حافظه‌ی خودکار برای تضمین پایداری اپلیکیشن ارائه می‌کند و برای تشخیص خطا و امنیت همکاری بین زبان‌ها، بررسی‌هایی را در زمان اجرا انجام می‌دهد.

زبان برنامه‌نویسی چانگ‌جی از تردهای سبک و کتاب‌خانه‌های هم‌روندی استفاده می‌کند تا توسعه‌ی اپلیکیشن‌های جدید ساده‌تر و استفاده از منابع بهینه‌تر شود. کامپایلر و زمان اجرا برای بازدهی بهتر در چانگ‌جی بهینه شده‌اند.

استفاده از ران‌تایم سبک بیش از پیش به عملکرد بهینه و استفاده‌ی درست از منابع کمک می‌کند. به‌علاوه، این زبان برنامه‌نویسی مجموعه‌ابزار کاملی برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها دارد، ازجمله ابزارهایی برای دیباگ، تست استاتیک و تحلیل عملکرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات
تبلیغات

نظرات

تبلیغات