آینده شبکههای اجتماعی؛ «سابکلاب» برای درآمدزایی کاربران فدیورس متولد شد
سرویس جدیدی به نام سابکلاب بهتازگی معرفی شد که هدف آن حمایت از کاربران فدیورس (Fediverse)، ازطریق ارائهی سرویسهای اشتراک پولی و محتوای ویژه برای سازندگان محتوا در پلتفرمهایی مانند مستودان است.
فدیورس انجمنی از شبکههای اجتماعی غیرمتمرکز است که از سرورهای مختلفی تشکیل میشود و به کاربران اجازه میدهد بدون وابستگی به یک شرکت خاص، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند؛ مثلاً کاربران اینستاگرام بتوانند کاربران پلتفرم ایکس را دنبال کنند و پستهای یکدیگر را بخوانند، بدون اینکه نیاز باشد بین اکانتهای مختلف جابهجا شوند.
فدیورس بهدلیل ساختار غیرمتمرکز خود، به کاربران کنترل بیشتری برای مدیریت دادههایشان میدهد و از حریم خصوصی آنها محافظت میکند. بااینحال، یکی از چالشهای اصلی فدیورس، تأمین مالی و پایداری سرورها است که سابکلاب برای حل آن، خدماتی ارائه میدهد.
سابکلاب فرصتی ویژه برای سازندگان محتوا فراهم میکند تا از طریق ارائه محتوای اختصاصی و دریافت اشتراکهای ماهانه، به درآمد پایدار دست یابند. در این مدل کسبوکار نوآورانه، کاربران با پرداخت مبلغی مشخص، به محتوای ویژهای که تنها برای مشترکین در نظر گرفته شده است، دسترسی پیدا میکنند و درعینحال از سازندگان مورد علاقهی خود نیز حمایت میکنند. سابکلاب خدمات خود در ۹۰ روز نخست را بهصورت رایگان ارائه خواهد کرد.
مدل کسب درآمد از طریق سابکلاب نهتنها به پایداری پلتفرمهای مستقل کمک زیادی میکند، بلکه انگیزهای قوی برای سازندگان ایجاد میکند تا با تولید محتوای باکیفیتتر و متنوعتر، مخاطبان خود را راضی نگه دارند. در واقع، سابکلاب رابطهای مستقیم و دوطرفه بین سازنده و مخاطب ایجاد میکند که به رشد و توسعهی هر دو طرف منجر میشود. البته، هنوز مشخص نیست که جامعهی فدیورس چقدر از ایدهی مذکور استقبال خواهد کرد.
نظرات