این امتیاز نشان می‌دهد که کامپیوتر شما ویندوز را چقدر خوب اجرا می‌کند

دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
ویندوز ۱۱ - ۱
ویندوز به سیستم شما امتیاز می‌دهد و می‌گورید که آیا کامپیوترتان از پس وظایف سنگینی مانند انجام بازی‌ها و اجرای هم‌زمان چند برنامه برمی‌آید یا خیر.
تبلیغات

اگر دوست دارید بدانید که کامپیوتر ویندوزی شما چقدر خوب کار می‌کند، بد نیست از نرم‌افزار Windows Experience Index (امتیاز تجربه‌ی ویندوز) یا به‌طور اختصار (WEI) برای انجام این تست استفاده کنید. نرم‌افزار کاربردی مذکور، پس از ارزیابی اجزای مختلف سخت‌افزاری، امتیازی بین ۰٫۱ تا ۹٫۹ به آن‌ها می‌دهد. در ادامه به آموزش نحوه‌ی اجرای ابزار یادشده و معنای امتیازهای مختلف آن می‌پردازیم:

آموزش بررسی امتیاز WEI با PowerShell

WEI یک سیستم امتیازدهی است که عملکرد کامپیوتر شما را براساس اجزای مختلف سخت‌افزاری مانند RAM، CPU، کارت گرافیک و هارد دیسک ارزیابی می‌کند. این ابزار دیگر در نسخه‌های جدیدتر ویندوز استفاده نمی‌شود؛ اما شما می‌توانید از PowerShell برای بررسی نمره‌ی عملکرد سیستم خود استفاده کنید. برای استفاده از ابزار، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • کلیدهای Windows + S را به‌طور هم‌زمان فشار دهید تا منوی جست‌وجو برایتان باز شود.
  • در کادر جست‌وجو پس از نوشتن نام PowerShell، گزینه‌ی Run as Administrator را انتخاب کنید.
  • پس از ظاهرشدن پیام User Account Control (UAC)، گزینه‌ی Yes را انتخاب کنید.
  • در پنجره‌ای که می‌بینید، عبارت زیر را تایپ کنید و اینتر را بزنید:
Get-CimInstance Win32_WinSat

در این مرحله ویندوز تستی را برای بررسی عملکرد سیستم به‌اجرا در آورده و در نهایت امتیازهای WEI و سایر اطلاعات مرتبط را برای شما نمایش می‌دهد.

سیستم امتیازهای تجربه‌ ویندوز در PowerShell

منظور از امتیاز تجربه ویندوز چیست؟

WEI یک امتیاز کلی برای عملکرد کامپیوتر شما با استفاده از نمره‌ی WinSPRLevel است. این امتیاز براساس امتیازهای جداگانه‌ی هریک از سخت‌افزارهای شما مانند CPU، کارت گرافیک و هارد دیسک اصلی محاسبه می‌شود.

نمره‌ی WEI بالاتر نشان می‌دهد که کامپیوتر شما توانایی بیشتری برای انجام وظایف سنگین مانند اجرای بازی‌ها، ادیت ویدیو یا اجرای هم‌زمان چند برنامه‌ را دارد؛ به‌عنوان مثال اگر نمره‌ی گرافیک شما بالا باشد به این معنی است که کامپیوترتان تصاویر بازی‌ها و برنامه‌های گرافیکی را روان‌تر نمایش می‌دهد.

بهترین راهکارها برای بهبود تجربه‌ گیمینگ در ویندوز ۱۱
بهترین راهکارها برای بهبود تجربه‌ گیمینگ در ویندوز ۱۱
مطالعه '6

به‌ خاطر داشته باشید که امتیاز WEI تنها یکی از عوامل ارزیابی عملکرد کلی کامپیوتر است و جنبه‌های دیگری مانند بهینه‌سازی نرم‌افزار، نگهداری سیستم و حتی وظایفی که با کامپیوترتان انجام می‌دهید هم نقش بسیار مهمی در این زمینه ایفا می‌کنند.

در کنار تعیین امتیاز WEI می‌توانید عملکرد سخت‌افزاری کامپیوتر خود را هم به‌طور دقیق بررسی کنید و مطمئن شوید که پاسخگوی نیازهای شما است؛ اما اگر به معیارهای عملکرد یا تشخیص پیشرفته‌تری نیاز دارید، از ابزارهای تحلیل سیستم شخص ثالث یا نرم‌افزارهای بنچمارک روی کامپیوتر ویندوزی خود استفاده کنید.

آیا تاکنون امتیاز تجربه‌ی ویندوز خود را محاسبه کرده‌اید؟ به‌نظر شما برای محاسبه‌ی این امتیاز چه ابزاری کاربردی‌تر است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات