۵ اپلیکیشن برای بهبود تمرکز؛ دیگر کارهایتان را به‌تعویق نیندازید

جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
 اپلیکیشن برای بهبود تمرکز
مدام کارهایتان را به‌تعویق می‌اندازید؟ در حین انجام کار تمرکز کافی ندارید؟ با این برنامه‌ها می‌توانید مشکل اهمال‌کاری و تمرکز نداشتن را حل کنید.
تبلیغات

به تعویق‌انداختن کارها و موکول‌کردن آن‌ها به زمان دیگر، یکی از مشکلاتی است که جداً روی بهره‌وری ما در زندگی، کار و تحصیل، تأثیر منفی می‌گذارد. این موضوع اگر مدام تکرار شود، از یک مشکل به عادتی ماندگار تبدیل می‌شود که نظم زندگی‌تان را مختل خواهد کرد.

خوشبختانه برای حل این مشکل می‌توانید از ابزارها و برنامه‌هایی کمک بگیرید که نه‌تنها در شروع کار، بلکه در پایبندی به ادامه‌دادن و تمرکز بهتر روی آن همراه شما خواهند بود. در ادامه، ۵ برنامه‌ی مختلف را معرفی خواهیم کرد که برای کمک به شما در غلبه‌بر تعلل و اهمال‌کاری و رسیدن به تمرکز بیشتر و بهتر روی کارهای مختلف طراحی شده‌اند.

اپلیکیشن Habitica: ساخت عادت‌های بهتر

زمانی که مدام کارهای مختلف را به‌تعویق بیندازید، این موضوع دیگر یک مشکل ناگهانی نیست که صرفاً یک‌بار رخ بدهد؛ بلکه به عادت بدی تبدیل شده است که شما را از دستیابی به اهدافتان دور می‌کند.

مغز انسان، با سیستم پاداش کار می‌کند؛ سیستمی که حاضر است در قبال دریافت پاداش، کارهایی را انجام دهد که شاید در حالت عادی، چندان میلی به انجام آن‌ها نداشته باشد. سازندگان برنامه‌ی Habitica از همین ویژگی مغز برای طراحی برنامه‌ای استفاده کرده‌اند که می‌توانید در آن، یک مدت‌زمان مشخص را برای انجام کاری در نظر بگیرید و درصورتی‌که آن را تکمیل کردید، پاداش دریافت کنید.

نمایی از محیط اپلیکیشن Habitica

یکی از ویژگی‌های جالب Habitica این است که برای تبدیل روتین تعیین شده از سوی شما به عادات همیشگی، امکان به‌اشتراک‌گذاری برنامه‌ی شما با دوستانتان را نیز فراهم می‌کند؛ قابلیتی که اگر با تشویق دوستانتان همراه شود، انگیزه‌ی شما را برای پایبندی به این عادت‌ها افزایش می‌دهد.

اپلیکیشن OmniFocus: کمک به سازماندهی بهتر کارها

احتمالاً برایتان پیش آمده است که بعضی روزها کارهای زیادی دارید؛ اما در عمل هیچ کاری انجام نمی‌دهید. یکی از دلایل این موضوع، وحشت از حجم زیاد کارهاست و شما با تصور اینکه انجام‌دادن این حجم کار زیاد طاقت‌فرسا است، مدام آن‌ها را به‌تعویق می‌اندازید.

نمایی از محیط اپلیکیشن Pomofocus

بهترین راه‌حل برای توقف این چرخه‌ی اهمال‌کاری و آغاز کارهایتان، تقسیم آن‌ها به بخش‌های کوچک‌تر و قابل‌مدیریت است. برنامه‌ی OmniFocus با چنین ایده‌ای ساخته شد. به کمک این برنامه، شما می‌توانید وظایف خود را سازماندهی و اولویت‌بندی کنید، تاریخ یا ساعت خاصی را برای انجام کار مورد نظرتان تعیین کنید و به‌کمک ویژگی خاصی به نام Forecast، تمام وظایف و رویدادهای تقویم خود را برای روزهای خاص در یک مکان به‌طور هم‌زمان مشاهده کنید. OmniFocus به‌طور اختصاصی برای دستگاه‌های اپل طراحی شده و دارای دو نسخه‌ی رایگان با امکانات محدود و پریمیوم است.

اپلیکیشن Freedom: حذف عوامل حواس‌پرتی

گاهی اوقات، تنها یک اعلان پیام در اینستاگرام، تلگرام یا هر شبکه‌ی اجتماعی دیگر می‌تواند حواس شما را از کاری که درحال انجام آن هستید، پرت و تمرکز دوباره را به یک چالش بزرگ تبدیل کند.

ازآنجایی‌که عدم اتصال به اینترنت در طول روز برای اغلب ما کاری بسیار دشوار است، می‌توانید از ابزارهایی مانند Freedom برای حل این مشکل استفاده کنید. برنامه‌ی Freedom، وب‌سایت‌ها و برنامه‌های مزاحم را در دستگاه شما برای مدت‌زمان مشخصی مسدود می‌کند تا بتوانید در آن بازه‌ی زمانی، بدون حواس‌پرتی روی کارهایتان تمرکز داشته باشید.

نمایی از محیط اپلیکیشن Freedom

با ایجاد یک لیست سفارشی در برنامه‌ی Freedom، می‌توانید فهرستی از برنامه‌ها یا سایت‌هایی را که می‌خواهید به‌صورت موقت مسدود شوند ایجاد کنید و در نهایت ببینید که چقدر از هدررفتن زمانتان در شبکه‌های اجتماعی جلوگیری کرده‌اید. سازندگان Freedom این برنامه را برای پلتفرم‌های ویندوز، اندروید، iOS و macOS در دو نسخه‌ی رایگان با امکانات محدود و پریمیوم عرضه کرده‌اند.

اپلیکیشن Pomofocus: کمک به داشتن تعهد بهتر نسبت‌به انجام وظایف

مدیریت زمان در کارهای مختلف، یکی از روش‌های مؤثر در جلوگیری از حواس‌پرتی، خستگی و بی‌انگیزگی نسبت‌به ادامه‌دادن یک کار است. برنامه‌ی Pomofocus با پیاده‌کردن تکنیک پومودورو (Pomodoro) که یکی از روش‌های عالی برای مدیریت زمان است، به شما کمک می‌کند که کارهای خود را به جلساتی با فواصل زمانی کوتاه تقسیم کنید و بازدهی بهتری داشته باشید.

در تکنیک پومودورو، شما در ابتدا باید به‌مدت ۲۵ دقیقه روی کاری که می‌خواهید انجام دهید، متمرکز شوید، سپس ۵ دقیقه استراحت کنید و دوباره ۲۵ دقیقه روی آن کار وقت بگذارید. این فرایند، ۴ مرتبه تکرار می‌شود و پس از آن، می‌توانید به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه استراحت کنید و دوباره این چرخه را از اول شروع کنید.

نمایی از محیط اپلیکیشن Pomofocus

استفاده از تکنیک پومودورو، علاوه‌بر اینکه به مقاومت اولیه‌ی شما برای شروع کار غلبه می‌کند، بهره‌وری را افزایش می‌دهد و مانع از بروز فرسودگی شغلی یا تحصیلی و ازدست‌رفتن انگیزه‌ برای ادامه‌دادن کار خواهد شد. درحال‌حاضر، برای دسترسی به برنامه‌ی Pomofocus نیاز به نصب هیچ اپلیکیشن یا نرم‌افزاری روی گوشی، تبلت یا کامپیوتر خود ندارید و می‌توانید از طریق لینک زیر، روی مرورگر دستگاهتان به آن دسترسی داشته باشید.

اپلیکیشن Taskade: مدیریت آسان کارها با هوش مصنوعی

سازماندهی کارهای پیچیده و سنگین، گاهی می‌تواند آن‌قدر ترسناک شود که آن‌ها را مدام به‌تعویق بیندازیم. باوجوداین، استفاده از ابزارهایی که قابلیت‌های مدیریت وظایف را به‌کمک هوش مصنوعی در اختیار ما قرار می‌دهند، راه‌حلی است که می‌تواند رسیدگی به چنین کارهایی را آسان‌تر کند.

محیط اپلیکیشن Taskade

برنامه‌ی Taskade یک ابزار مدیریت وظایف است که از هوش مصنوعی برای سازماندهی و خلاصه‌کردن وظایف استفاده می‌کند. شما می‌توانید یک کار را در Taskade اضافه کنید و از هوش مصنوعی بخواهید که بر مبنای آن، به شما برنامه دهد. به طور مثال اگر روی یک مقاله کار می‌کنید، می‌توانید از Taskade بخواهید که یک طرح کلی برای مقاله‌ی شما ایجاد کند یا محتوایی را که نوشته‌اید، خلاصه، بازنویسی یا ترجمه کند. برنامه‌ی Taskade برای پلتفرم‌های ویندوز، اندروید، iOS و macOS در دو نسخه‌ی رایگان (با امکانات محدود) و پریمیوم دردسترس است.

ابزارهایی که در این مقاله معرفی کردیم، تنها گوشه‌ای از برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های متنوعی هستند که می‌توانند مشکل اهمال‌کاری و به‌تعویق‌انداختن کارهای روزمره را تا حد زیادی رفع کنند و بهره‌وری شما را افزایش دهند تا بتوانید کارهایتان را با تمرکز بهتر و بازدهی بالاتر انجام دهید. امیدواریم این ابزارها، برای رفع مشکلتان کارگشا باشند. اگر شما هم ابزار دیگری می‌شناسید که با استفاده از آن‌ها، بازدهی کاری یا تحصیلی بهتری دارید، خوشحال می‌شویم که نام آن ابزار را با ما و کاربران زومیت به‌اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات