سورس‌کد پخش‌کننده خاطره‌انگیز Winamp منتشر شد؛ اما متن‌باز نیست

پنج‌شنبه ۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۸
مطالعه 2 دقیقه
نرم افزار وینمپ | Winamp
اکنون می‌توانید به کدمنبع وینمپ دسترسی داشته باشید؛ نرم‌افزاری که به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین پخش‌کننده‌های موسیقی شناخته می‌شود.
تبلیغات

وینمپ (Winamp)، نرم‌افزار پخش‌کننده‌ی موسیقی در اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰ میلادی روی کامپیوترهای اکثر کاربران نصب بود. شرکت Llama Group، مالک فعلی نرم‌افزار مذکور در ماه می (اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۳) سال جاری اعلام کرد سورس‌کد آن را به‌زودی در اختیار عموم قرار خواهد داد. این خبر، موجی از خوشحالی را میان کاربران قدیمی وینمپ به‌راه انداخت.

این اولین‌بار نبود که Llama Group درمورد احیای Winamp صحبت کرد. آن‌ها قبلاً در سال ۲۰۲۱ تلاش کردند با بازطراحی نرم‌افزار خود، آن را به پلتفرم استریم موسیقی برای تولیدکنندگان محتوا تبدیل کنند. اما با وجود رقبای قدرتمندی مثل اسپاتیفای و اپل موزیک، به‌نظر می‌رسد این تلاش چندان موفقیت‌آمیز نبوده است.

اکنون طبق وعده‌ی Llama Group، سورس‌کد نسخه‌ی کلاسیک Winamp دردسترس عموم قرار دارد. این کد، به‌همراه اطلاعات مربوط‌به کتابخانه‌های وابسته و ابزارهای مورد نیاز برای کامپایل، در پلتفرم گیت‌هاب منتشر شده است. انتشار کد منبع وینمپ با استقبال گسترده‌ی جامعه‌ی کاربری همراه بود و تاکنون بیش از ۴۰۰۰ ستاره و نزدیک به ۱۰۰۰ فورک (نسخه‌ی فرعی) دریافت کرده است. سورس‌کد وینمپ بیشتر با زبان برنامه‌نویسی ++C نوشته شده و Llama Group دستورالعمل‌های کامپایل آن را نیز ارائه کرده است. بدین‌ترتیب کاربران قدیمی و علاقه‌مندان به موسیقی می‌توانند با دستکاری کد منبع، تجربه‌ی نوستالژیک استفاده از وینمپ در اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰ را برای خود زنده کنند.

اگرچه سورس‌کد Winamp در اختیار عموم قرار دارد، اما متن‌باز (Open Source) نیست. کد منتشر شده تحت لیسانس اختصاصی Winamp Collaborative License - WCL منتشر شده است. بر اساس این لایسنس، کاربران می‌توانند کد منبع را برای استفاده‌ی شخصی تغییر دهند، اما اجازه‌ی توزیع نسخه‌های اصلاح‌شده‌ی این نرم‌افزار را ندارند. حق انحصاری انتشار نسخه‌های جدید وینمپ فقط برای تیم توسعه‌ی این پروژه محفوظ است. همچنین، در صورتی که شما نسخه‌ی اصلاح‌شده‌ی خود را در اختیار تیم وینمپ قرار دهید، به‌طور خودکار تقریباً تمام حقوق کد تغییریافته‌ی خود را به تیم مذکور می‌دهید.

قطعاً لایسنس محدودکننده‌ی وینمپ باعث می‌شود بسیاری از توسعه‌دهندگان تمایلی به دستکاری سورس‌کد آن نداشته باشند. درنهایت باید دید سرنوشت متن‌بازشدن این پخش‌کننده‌ی افسانه‌ای موسیقی به‌کجا ختم خواهد شد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات