OBS Studio چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
لوگو OBS با پس‌زمینه‌ی مات
OBS Studio نرم‌افزاری کاملاً رایگان و منبع‌باز برای پخش محتوای زنده از پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب است. در این مقاله، به آموزش نرم افزار OBS می‌پردازیم.
تبلیغات

OBS Studio، از ضروری‌ترین ابزارها در دنیای ضبط و استریم ویدئو است. امکانات نرم افزار obs که نرم‌افزاری قدرتمند، رایگان و متن‌باز محسوب می‌شود، با تحولی در دنیای تولید محتوا به استریمر‌ها، گیمرها، مدرسان و خالقان محتوا امکان می‌دهد تا بدون صرف هزینه‌های بالا، با آموزش کامل نرم افزار obs محتوایی با‌کیفیت تولید کنند و در اختیار مخاطبان خود قرار دهند.

نقطه‌ی تمایز OBS Studio، انعطاف‌پذیری و ویژگی‌های کاربردی آن است؛ اگر بخواهید آموزشی را ضبط، گیم‌پلی خود را استریم یا رویدادی را به‌صورت زنده پخش کنید، OBS ابزارهای لازم برای ایجاد محتوای ویدئویی و پخش زنده‌ی آن از طریق پلتفرم‌هایی مانند توییچ، یوتیوب و فیسبوک را فراهم می‌کند.

به‌خاطر امکانات بی‌شمار OBS ممکن است استفاده از آن در نگاه اول مشکل به نظر برسد؛ به ‌همین خاطر، در راهنمای پیش رو به بررسی ویژگی‌ های کلیدی OBS می‌پردازیم، مراحل نصب و رابط کاربری آن را توضیح می‌دهیم و پس از پرداختن به برخی از تنظیمات و قابلیت‌های کاربردی، استریم کردن از طریق این ابزار را یاد می‌گیریم.

کپی لینک

OBS Studio چیست؟

Open Broadcaster Software یا به‌اختصار OBS نرم‌افزاری چندمنظوره برای ضبط و پخش زنده‌ی ویدئو است. ویژگی‌ های نرم افزار obs به کاربران امکان می‌دهد تا منابع مختلف مانند صفحه‌نمایش، وب‌کم، و میکروفون را ضبط کرده و آن‌ها را برای ایجاد محتوای ویدئویی حرفه‌ای یا پخش زنده ترکیب کنند.

Open Broadcaster Software یا به‌اختصار OBS نرم‌افزاری کاملاً رایگان و منبع‌باز برای پخش ویدیوی زنده در پلتفرم‌های پخش محبوب همچون یوتیوب است. بسیاری از گیمرها و سازندگان محتوا به‌طور منظم از این نرم‌افزار برای ضبط محتواهایی مانند گیم‌پلی استفاده می‌کنند.

از OBS Studio می‌توان علاوه‌بر استریم‌کردن، برای فیلمبرداری نیز استفاده کرد. این پلتفرم گزینه‌هایی را برای ضبط ویدیو به‌صورت عادی فراهم می‌آورد تا کاربران بتوانند محتوای ویدیویی را برای استفاده‌های بعدی مثل اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی ضبط کنند.

میزان فضایی که OBS Studio اشغال می‌کند بسته به نوع سیستم‌عامل متفاوت است؛ بااین‌حال، برای نصب برنامه حداقل به ۶۰۰ مگابایت فضا نیاز خواهید داشت. طبیعتاً به‌مرور زمان برای ذخیره‌سازی محتواهای ویدیویی به‌ فضای بیشتری نیاز پیدا می‌کنید.

کپی لینک

چگونه OBS را راه‌اندازی کنیم؟

استفاده از OBS Studio شاید در ابتدا دشوار به‌نظر برسد؛ اما اگر به‌صورت گام‌به‌گام استفاده از آن را یاد بگیرید، متوجه خواهید شد که چقدر ساده و درعین‌حال مفید است. OBS از ویژگی Audio-Configuration Wizard یا پیکربندی خودکار بهره می‌برد تا بدون نیاز به وقت‌گذاشتن برای تنظیمات، در عرض چند ثانیه شروع به‌کار کنید.

ابزار Auto-configuration Wizard در OBS

برای استفاده از OBS Studio به وب‌سایت رسمی OBS بروید. نسخه‌ی متناسب با سیستم‌عاملتان از جمله Windows، Linux و macOS دانلود کنید و سپس مراحل اولیه‌ی راه‌اندازی را پیش ببرید. نگران انجام تنظیمات اولیه نباشید، زیرا پس از نصب نیز امکان پیکربندی تنظیمات را خواهید داشت.

کپی لینک

نحوه ایجاد صحنه (scene) در OBS

صحنه در OBS شامل ترکیبی از منابع ویدیویی و صوتی است که نرم‌افزار آن‌ها را مدیریت می‌کند. هر منبع یک ورودی خاص را نشان می‌دهد؛ به‌عنوان مثال، فرض کنید می‌خواهید یک پخش زنده با ورودی ویدیویی از وب‌کم، ورودی صوتی از میکروفون و ضبط ویدیویی از صفحه‌نمایش دستگاه خود ایجاد کنید. با افزودن این سه منبع به صحنه، OBS آن‌ها را به‌صورت یکپارچه ترکیب و برای استریم یا ضبط ارسال می‌کند.

ایجاد صحنه در OBS

وقتی برای اولین‌بار OBS را اجرا می‌کنید، در قسمت Scenes در پایین سمت چپ، صحنه‌ای خالی خواهید دید که می‌توانید آن را حذف کنید، نامش را تغییر دهید یا صحنه‌ی جدیدی ایجاد کنید. توجه داشته باشید که فقط صحنه‌ی انتخابی استریم می‌شود.

کپی لینک

نحوه افزودن منابع صوتی و تصویری در OBS

OBS Studio معمولاً به‌صورت خودکار از تنظیمات صوتی پیش‌فرض سیستم استفاده می‌کند. برای بررسی اینکه آیا صدای میکروفون یا بلندگوهایتان فعال است، می‌توانید در بخش Audio Mixer سطح صدا را مشاهده کنید. همچنین اگر بخواهید از دستگاه‌های صوتی دیگری استفاده کنید، باید به قسمت تنظیمات بروید و در بخش Audio دستگاه‌های ورودی یا خروجی صوتی مورد نظرتان را به‌صورت دستی انتخاب کنید.

تنظیمات Audio در OBS

افزودن منابع ویدیویی کمی با حالت قبل متفاوت است. اگر منبع ویدیویی به OBS متصل نشده باشد، وقتی پیش‌نمایش ویدیو را می‌بینید، با صفحه‌ای سیاه مواجه خواهید شد. برای رفع این مشکل، باید یک منبع ویدیویی به قسمت Sources، در کنار بخش Scenes اضافه کنید. برای این کار، روی فضای خالی کلیک راست کرده و یک منبع ویدیویی جدید اضافه کنید.

کپی لینک

نحوه مدیریت لایه‌ها در OBS

سیستم لایه‌ها در OBS مواقعی که می‌خواهید چندین منبع ویدیویی را در پخش زنده خود ضبط کنید، بسیار مفید است. هر منبع ویدیویی‌ای که اضافه می‌کنید روی یک لایه‌ی جداگانه قرار می‌گیرد. این امر به‌شما امکان می‌دهد تا ترکیب‌های مختلفی از تصاویر خروجی ایجاد و آن‌ها را مطابق میل خود مدیریت کنید.

فرض کنید می‌خواهید یک بازی را با تصویر وب‌کم خود پخش کنید. در این صورت باید منبع Video Capture Device (وب‌کم) را در بالای لیست قرار دهید و سپس منبع Game Capture (بازی) را اضافه کنید. می‌توانید در پنجره‌ی پیش‌نمایش بررسی کنید که آیا لایه‌ها به‌درستی چیده شده‌اند یا خیر. اگر چینش لایه‌ها درست نبود، می‌توانید لایه‌ها را با کشیدن و رها کردن در پنجره‌ی Sources مرتب کنید.

کپی لینک

نحوه افزودن فیلتر در OBS

بعد از تنظیم لایه‌های صوتی و تصویری، می‌توانید فیلترها و افکت‌های ویژه به منابع خود اضافه کنید. برای این کار، روی منبع مورد نظر راست‌کلیک و گزینه‌ی Filters را انتخاب کنید. برای منابع صوتی، می‌توانید فیلترهایی مانند فشرده‌سازی، افزایش یا کاهش حجم صدا، نویزگیر (Noise Gate)، کاهش نویز (Suppression)، افزونه‌های VST شخصی و موارد دیگر را اعمال کنید.

تنظیمات فیلتر در OBS

برای منابع ویدیویی نیز، می‌توان با استفاده‌ از فیلتر Chroma Key، مقیاس و نسبت ابعاد را تغییر داد و اندازه‌ی تصویر را با فیلتر Crop تنظیم کرد. برای تغییر اندازه و موقعیت منبع ویدیویی در پیش‌نمایش، کافی است روی منبع کلیک کنید و یکی از مربع‌های قرمز را بکشید.

گزینه‌ی Chroma Key در OBS

با نگه‌داشتن کلیدهای Ctrl، Alt و Shift (یا معادل‌های آن در مک) نیز می‌توان با حفظ نسبت ابعاد اصلی، اندازه یا برش تصویر را تغییر داد.

کپی لینک

نحوه استفاده از حالت Studio

OBS دارای ویژگی قدرتمندی به‌نام حالت Studio است که به شما امکان می دهد صحنه‌ها را هنگام پخش محتوای زنده تغییر دهید؛ بدون اینکه بینندگان متوجه این تغییرات شوند.

حالت Studio در OBS

برای دسترسی به این ویژگی، کافی است روی دکمه‌ی Studio Mode در Controls Dock، درست بالای دکمه‌ی تنظیمات کلیک کنید.

کپی لینک

نحوه شروع لایو استریم در OBS Studio

اکنون که با محیط نرم‌افراز آشنا شدید، آموزش کار با نرم افزار obs و شیوه‌ی استریم کردن از طریق این ابزار را یاد می‌گیریم. فرض کنید می‌خواهید از طریق OBS Studio، پخش زنده‌ای را در Twitch استریم کنید:

  • به تنظیمات بروید و روی تب Stream کلیک و Twitch را در لیست کشویی Service انتخاب کنید.
  • Stream Key خود را جایگذاری کنید.
  • تغییرات را اعمال کنید و روی OK کلیک کنید. اکنون تنها کاری که باید انجام دهید این است که روی دکمه‌ی Start Streaming در پایین سمت راست ضربه بزنید.

Stream Key به OBS اجازه می‌دهد با یک پلتفرم استریم ارتباط برقرار کند و محتوای ویدیوی شما را برای پخش زنده ارسال کند. باتوجه به اینکه هر پلتفرم کلید جریان منحصر‌به‌فرد خود را دارد، برای اینکه OBS را با پلتفرم مدنظرتان پیوند دهید، باید این کلید را در تنظیمات حساب خود پیدا کنید.

گزینه‌ی Stream Key در OBS

نحوه‌ی پیداکردن کلید جریان در تمام پلتفرم‌ها نسبتاً مشابه است و در بخش تنظیمات می‌توان به آن دسترسی داشت؛ اما راه‌ ساده‌تری نیز برای یافتن این کلید وجود دارد:

  • در OBS Studio، روی تنظیمات در پایین سمت راست کلیک کنید.
  • تب Stream را در سمت چپ انتخاب کنید و سپس پلتفرم پخش مورد نظرتان را در کادر Service انتخاب کنید.
  • روی Connect Account کلیک و دستورالعمل‌ها را برای پیوند OBS با پلتفرم دنبال کنید. پس از تکمیل اتصال، می‌توانید پخش زنده را شروع کنید.
کپی لینک

نحوه ضبط ویدیو با OBS Studio

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، از OBS برای ضبط محتواهای ویدیویی نیز می‌توان استفاده کرد. برای این کار، زیرِ دکمه‌ی Start Streaming، گزینه‌ی Start Recording را انتخاب کنید تا OBS بلافاصله شروع به ضبط کند. با کلیک دوباره روی همین دکمه نیز، ضبط متوقف می‌شود.

امیدواریم آموزش نرم افزار obs برای شما مفید بوده باشد. شما از کدام نرم‌افزارهای استریمینگ استفاده می‌کنید؟ آیا تجربه‌ی کار با نرم افزار obs را دارید؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات